Olof Palmes baneman

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28532
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Hans » 14 juli 2022, 00:07

Jag kan med säkerhet bara uttala mig om vapnet, den andra delen har jag ingen egen erfarenhet av och kan inte uttala mig om.

MVH

Hans

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 783
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Patrik Öbrink » 14 juli 2022, 18:13

a81 skrev:
2 juli 2022, 23:56
Jag tycker att det indikerar att stormakter/underrättelsetjänster är inblandade eller att det handlar om något privat motiv som man inte vill lämna ut till allmänheten.
Jag har hela tiden varit inne på att det var ett attentat riktat mor privatpersonen Olof, inte statsminister Palme. Alltså ett privat motiv. Om det sedan inte har utretts på grund av uppgifter som inte fick komma ut till allmänheten eller för att man från dag 1 utgått från att mordet hade ett politiskt motiv, går förstås inte att säga.

Utländsk underrättelsetjänst kan jag i och för sig köpa, om än motvilligt. Både KGB och CIA tillhör de som skulle kunna komma undan utan att det läcker ut. Men vad skulle motivet i så fall vara? Var det inte så att SÄPO hade spaning mot KGB den aktuella natten? Har för mig att jag läst det på Gunnar Walls blogg.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3760
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av a81 » 14 juli 2022, 22:26

Har egentligen för dålig koll på underrättelsetjänster för att säga något, men jag har svårt att tro att CIA eller KBG skulle mörda Palme. Jag tänker att det skulle ha krävt OK från högsta ort och jag kan inte tänka mig att Reagan eller Gorbatjov skulle ha godkänt något sådant. De verkar båda ha varit/vara hederliga personer. Och skulle verkligen USA eller Sovjet ha något motiv? Jag tänker mer att enskilda individer med koppling till CIA eller KGB möjligen skulle ha varit inblandade, t.ex. i samröre med å ena sidan svenska högerextremister eller Sydafrika, eller å andra sidan någon vänsterterroristorganisation, exempelvis PKK.

FredH
Medlem
Inlägg: 1377
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av FredH » 15 juli 2022, 10:45

Patrik Öbrink skrev:
14 juli 2022, 18:13
a81 skrev:
2 juli 2022, 23:56
Jag tycker att det indikerar att stormakter/underrättelsetjänster är inblandade eller att det handlar om något privat motiv som man inte vill lämna ut till allmänheten.
Jag har hela tiden varit inne på att det var ett attentat riktat mor privatpersonen Olof, inte statsminister Palme. Alltså ett privat motiv. Om det sedan inte har utretts på grund av uppgifter som inte fick komma ut till allmänheten eller för att man från dag 1 utgått från att mordet hade ett politiskt motiv, går förstås inte att säga.

Utländsk underrättelsetjänst kan jag i och för sig köpa, om än motvilligt. Både KGB och CIA tillhör de som skulle kunna komma undan utan att det läcker ut. Men vad skulle motivet i så fall vara? Var det inte så att SÄPO hade spaning mot KGB den aktuella natten? Har för mig att jag läst det på Gunnar Walls blogg.
Går det verkligen att sära på de två, den privata och den politiska?

Detta med tanke på att Palme varit politiker i hela sitt liv, varit väldigt tongivande samt publik hela tiden. Samt att han frambringat en hel del hat på olika sätt för den politiker/person han sågs vara.

Vad skulle kunna finnas kvar i det privata som kan frambringa ett mord?

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3760
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av a81 » 15 juli 2022, 13:52

Tycker att huvudpoängen är att det verkar finns en oro att lyfta på vissa stenar och en känsla vissa vet mer än de vill säga. Det finns en Youtube-video (länk ovan någonstans?), där Leif GW Persson antyder att mördaren bör vara någon i Palmes närhet. I något annat sammanhang nämner väl GW någon variant av polisspåret. Jag menar inte att GW är något facit, men kanske finns mördaren i gränslandet mellan det privata och exempelvis bevakningen kring Palme. Det finns väl t.ex. någon hypotes om en SÄPO(?)-övning där Palme ingick, men att någon av poliserna(?) tog saken i egna händer och sköt Palme. Jag har för mig att privatspanaren Erik Engström lagt fram ungefär en sådan teori.

Gerrgul
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1153
Blev medlem: 5 april 2015, 17:01
Ort: Luleå

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Gerrgul » 15 juli 2022, 16:13

Hans skrev:
2 juli 2022, 22:29
Måtten:
Mass 1.25 kg (2.8 lb)
Length 305 mm (12.0 in) (två tum kortare med fyrtumspipan)
Barrel length
100 mm (4 in)
https://en.wikipedia.org/wiki/Smith_%26 ... _Model_686

Bredden hittar jag inte snabbt men gissningsvis fem cm.

Har du en normal rock eller jackficka är den lätt att stoppa ned och att avgöra om det en rullad halsduk eller en revolver där är svårt att avgöra. Annars innanför bältet på ryggen och dra ner jackan/rocken över.

Den är inte överdrivet stor och klumpig. Vill du ha en stor och klumpig tar du en långpipad .44 som Dirty Harry.

MVH

Hans
Tack!
Kan konstatera att den då är något större än min luftpistol som får plats endast i någon av mina större vinterjackfickor. I vart fall rätt bökig att stoppa ned efter användning. Vid mordet var det inget vittne som sa sig observera att gm rörde sig med vapnet i handen, vilket bör betyda att han halstrad det snabbt.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28532
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Hans » 15 juli 2022, 16:38

Eller bara stoppade ner pipan i fickan och höll resten hyfsat dolt med handen. Då får man titta noga innan man ser att personen har ett vapen.

https://www.youtube.com/watch?v=Oew7iBoLf-w

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Smalandsman
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 december 2019, 13:04
Ort: Karlskrona

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Smalandsman » 10 augusti 2022, 12:26

FredH skrev:
1 juli 2022, 10:30
Smalandsman skrev:
1 juli 2022, 08:44
FredH skrev:
1 juli 2022, 07:19
Jag förstår inte alls varför en stay behind rörelse skulle vara involverad i mordet på Palme. Vid tiden för mordet 1986 var Palme om inte på nedgång så ändå en partiledare som suttit länge och som kanske om bara ett par år troligen skulle lämna sitt uppdrag.

Med vilket motiv och vilken vinst blir det för stay behind att mörda Palme? Jag har så långt i mitt läsande inte fått fram ett lämpligt och bra förklarande på det.
- Om man i "Stay behind"-rörelsen räknar in ett antal ledande militärer o höjdare inom näringslivet, så fanns det anledning att agera efter incidenterna med ubåtskränkningarna. Palme ansågs agera för tamt.
Tamt hur då? Det låter som ett väldigt tunnt motiv och inte direkt trovärdigt, i mina ögon.
- Inte i mina ögon. Palme menade initialt att kränkningarna var allvarliga, men tonade sedan ner ivern och fokuserade på kärnvapenzoner istället. Dessutom var han för eftergifter gentemot dåvarande Sovjetunionen. Skäl nog för mer än en att vilja agera.
/if it has wheels or boobs it´s gonna cost you

Gerrgul
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1153
Blev medlem: 5 april 2015, 17:01
Ort: Luleå

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Gerrgul » 25 augusti 2022, 19:55

Smalandsman skrev:
10 augusti 2022, 12:26
FredH skrev:
1 juli 2022, 10:30
Smalandsman skrev:
1 juli 2022, 08:44


- Om man i "Stay behind"-rörelsen räknar in ett antal ledande militärer o höjdare inom näringslivet, så fanns det anledning att agera efter incidenterna med ubåtskränkningarna. Palme ansågs agera för tamt.
Tamt hur då? Det låter som ett väldigt tunnt motiv och inte direkt trovärdigt, i mina ögon.
- Inte i mina ögon. Palme menade initialt att kränkningarna var allvarliga, men tonade sedan ner ivern och fokuserade på kärnvapenzoner istället. Dessutom var han för eftergifter gentemot dåvarande Sovjetunionen. Skäl nog för mer än en att vilja agera.
Visst! Palme anklagades för att inte ta kränkningarna på allvar. Vi bör därtill påminna oss om att under 80-talet fanns en oro för sovjetiska Spetsnazförband som snabbt skulle kunna slå mot nyckelpositioner; uppsatta ministrar, stridspiloter i deras hem, högre förbandschefer etc. Därför övades kuppförsvar tämligen flitigt. Jag minns själv att jag deltog i en hemvärnsövning som gick ut på förberedelse för infiltrationsförsök i organisationen.
Vad hände då när det var skarpt läge, d v s mord på vår statsminister? Absolut nada! Hemvärnet i Stockholm, som övat kuppförsvar blott någon vecka innan informerades inte ens. Ingen förstärkning av bevakningen av Rosenbad. Endast det ordinära vaktbolaget. Vad Säpo sysslade med är fortfarande höljt i dunkel. Polisens ledningscentral förbluffande passiv. Man grips när man går till akterna intryck av misstanken om att någon avsiktligt dödar det normala polisarbetet.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3760
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av a81 » 27 augusti 2022, 19:55

Håller delvis med, men tidpunkten för mordet känns konstig om det var någon som av mera "rationella" skäl ville bli av med Palme. 1986 var Palme på väg bort inom några år. Jag gissar att han skulle ha avgått efter valet 1988 om S förlorat och något år senare om S vunnit valet 1988.

South End Court
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 4 april 2022, 04:22
Ort: Canada

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av South End Court » 29 augusti 2022, 03:49

Jag hörde alltid folk fightas på 80 talet om det var en ensam galning eller en större organisation. Många tänkte sig att eftersom det var statsministern så måste det varav någon liknande som sköt Kennedy eller nån schakalen. Jag tänkte alltid att det borde vara en kombination. Det är så numera med många skjutningar i Sverige, är det inte? Någon som styr någonstans i från och en oerfaren skytt. Jag förstår inte orsaken att skicka en kula och sedan flytta vapnet till Lisbeth där och resten. Var har man letat efter vapnet förresten, eller snarare inte letat.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3760
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av a81 » 29 augusti 2022, 18:05

Tycker att mordet är märkligt. Å ena sidan verkar det skum att Lisbeth Palme inte ville medverka i utredningen i någon större omfattning. Det pekar liksom på att det handlar om något riktigt känsligt, antingen politiskt eller privat på något sätt. Även Holmérs uttalande om att "sanningen om Palmemordet skulle skaka Sverige i dess grundvalar" pekar i den riktningen.

Å andra sidan tycker att mordet skedde så sent i Olof Palmes karrriär mera tyder på personligt hatmotiv, ungefär som de nyligen avslöjade mordplanerna på Annie Lööf (nazisten Theodor Engström som planerade att mörda Lööf, men istället mördade psykiatrisamordnaren Ing-Marie Wieselgren).

South End Court
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 4 april 2022, 04:22
Ort: Canada

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av South End Court » 30 augusti 2022, 04:22

Är det känt var i Stockholm/Sverige man har letat efter mordvapnet, i kombination med misstänkt? Skulle vara intressant att veta det.

Gerrgul
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1153
Blev medlem: 5 april 2015, 17:01
Ort: Luleå

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Gerrgul » 30 augusti 2022, 07:09

a81 skrev:
29 augusti 2022, 18:05
Tycker att mordet är märkligt. Å ena sidan verkar det skum att Lisbeth Palme inte ville medverka i utredningen i någon större omfattning. Det pekar liksom på att det handlar om något riktigt känsligt, antingen politiskt eller privat på något sätt. Även Holmérs uttalande om att "sanningen om Palmemordet skulle skaka Sverige i dess grundvalar" pekar i den riktningen.

Å andra sidan tycker att mordet skedde så sent i Olof Palmes karrriär mera tyder på personligt hatmotiv, ungefär som de nyligen avslöjade mordplanerna på Annie Lööf (nazisten Theodor Engström som planerade att mörda Lööf, men istället mördade psykiatrisamordnaren Ing-Marie Wieselgren).
Vem visste 1986 att Palme var i slutet av sin karriär? Förutom mördaren? :wink:

FredH
Medlem
Inlägg: 1377
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av FredH » 30 augusti 2022, 12:03

Ingen kunde direkt veta, men det var en hel del diskussion om Palmes skiftande fokus vilket föranledde funderingar på hans fortsatta karriär utanför Sverige. Det dryftades väl om generalsekreterare i FN eller liknande.

Främst var han ganska hårt ansatt inom s, då tillsammans med Kjell-Olof Feldt och den utveckling som skett i Sverige under 80-talet, löntagarfonder, avregleringar, devalveringar m.m.
Sedan som redan nämnts ubåtsaffärerna och koppling till Sovjet.
Och sist Harwardaffären med hans ersättning för föredrag, eller inte ersättning beroende på hur det tolkades.

Sammantaget fanns det diskussioner om hans driv och fortsatta vilja att stanna kvar som partiledare och statsminister.

Skriv svar