Olof Palmes baneman

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av a81 » 6 juni 2022, 13:03

Problemet med Skandiamannen var väl att han gled på sanningen för att få en bättre historia, eller möjligen (osannolikt) för att han var gärningsman.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5012
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av koroshiya » 7 juni 2022, 01:35

A81, jag tror de flesta har den uppfattningen. Vissa verkar ha tyckt att han nästan var mytoman, medan andra såg honom som socialt mycket smart.

Är man en pratkvarn med sådana tendenser händer det kanske lätt att andra börjar fundera, och särskilt när de inte har någon annan mördare.

Min simpla tro är att han lätt hade kunnat klara sig undan all uppmärksamhet, men själv valde att placera sig nära händelsernas mitt.

Det är inte direkt så jag hade betett mig efter att ha skjutit en statsminister, men alla är vi olika, så man kan absolut inte utesluta att det var Engström, men jag tror inte att det var han.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av a81 » 7 juni 2022, 22:31

Håller helt med. Skandiamannen är absolut inte otänkbar som gärningsman, men inte särskilt sannolik. Jag undrar dock lite om han verkligen stannade och tittade på klockan strax före skotten, eller om han på något sätt hade en mindre roll i mordet och stannade till vid skyltfönstret och väntade på att skotten skulle falla. Jag tänker på något slags assistans till mördaren, smussla undan mordvapnet bakom någon bakdörr på Skandiahuset eller något liknande. Men det är givetvis bara spekulationer. Troligen var han bara ett vittne som gled lite på sanningen.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av a81 » 28 juni 2022, 00:29

Såg att Jeremiah Karlsson på Youtube skulle försöka lägga ihop förloppet utifrån några nyckelvittnen. Jag har också tänkt lite på just detta och tänker att mordet gått till ungefär så här:

Makarna Palme går söderut på Sveavägens östra sida. Vittnet Nicola (tror jag han heter) ser dem. Vittnet Inge M ser samtidigt från sin bil på andra sidan Sveavägen mördaren gå av och an vid Dekorima. Sedan ser taxichauffören Anders D paret Palme "prata med mördaren" i det avfasade Dekorimahörnet. Vittnet Anna H har en liknande minnesbild. Vittnet Anders B vandrar söderut från bankomaterna (på östra sidan av Sveavägen), paret Palme och mördaren dyker plötsligt upp framför honom (tidigare antagligen varit dolda i Dekorimahörnet), paret Palme och mördaren går några meter åt sydväst och så skjuts Palme. Även vittnet Inge M ser mördaren komma upp och skjuta bakifrån.

Om paret Palme verkligen pratade med mördaren, eller om det bara såg ut så, är en öppen fråga...

FredH
Medlem
Inlägg: 1374
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av FredH » 28 juni 2022, 10:52

a81 skrev:
28 juni 2022, 00:29

Om paret Palme verkligen pratade med mördaren, eller om det bara såg ut så, är en öppen fråga...
Vad som menas med prata är också väldigt olika, allt ifrån ett par fraser till flera meningar.

Problemet med vittnesuppgifterna är att de är väldigt dåligt upptagna, finns stora brister i hantering av vittnesförhör. Det blir bättre i takt med tiden, men initialt de första månaderna är katastrofala. Vittnesförhör som kan ha pågått i en timme, blev inte mer än en a4sida med uppgifter.

Finns ett par saker som går att vara hyfsat säker på.
1. Mordet är en spontan handling som bestäms i samband med biobesöket. Palmes telefon var inte avlyssnad ej heller var han troligen bevakad. Så mordet har bestämts strax före biobesöket eller under tiden Palme är på bio, troligen genom att mördaren ser Palme i samband med biobesöket.
2. Mördaren stod troligen och väntade vid Dekorima, troligen genom att mördaren snabbmarscherat från Grand till platsen. För val av färdväg hem för Palme var också det en impuls. Till bion tog de tunnelbanan och kom till Grand från andra hållet. Så att de skulle gå ned längs Sveavägen kom de på precis efter biobesöket när de stod och pratade med sonen. Även bytet av trottoar är en oplanerad handling när de skulle titta i ett skyltfönster.

Jag håller nog för osannolikt hypotesen att mordet är en impulsgärning där någon, t.ex. skandiamannen träffar på makarna på trottoaren och plötsligt bestämmer sig.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av a81 » 28 juni 2022, 21:41

Ja, mordet är väl också för kallt utfört för att det ska vara troligt att gärningsmannen är en medelålders grafiker utan något som helst våldsamt förflutet. Det verkar ju vara en gärningsman med visst våldskapital, men kanske inte fullt ut professionell.

Gerrgul
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1147
Blev medlem: 5 april 2015, 17:01
Ort: Luleå

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Gerrgul » 29 juni 2022, 19:00

a81 skrev:
28 juni 2022, 21:41
Ja, mordet är väl också för kallt utfört för att det ska vara troligt att gärningsmannen är en medelålders grafiker utan något som helst våldsamt förflutet. Det verkar ju vara en gärningsman med visst våldskapital, men kanske inte fullt ut professionell.
Det finns ju en gråzon mellan professionella och amatörer här. Var Anckarström - en yrkesmilitär - professionell? Han hade faktiskt inte nerver att avsluta mordet med ett nådaskott eller dito stick, fast han bar extra pistol och dolk. Ett välkänt modernt exempel på att även professionella mördare klantar sig är ju mordet i Lillehammer när Mossads mördargäng dräpte fel person. Vad vi tämligen säkert kan säga är väl att mördaren måste ha haft vapenvana och varit väl förtrogen med mordvapnet.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av a81 » 29 juni 2022, 22:13

Det finns någon video på Youtube där Leif GW Persson nämner något om att det borde vara "någon i Palmes närhet". Frågan är om GW vet lite mer om detta än vad han normalt sett vill avslöja, men i denna video råkade försäga sig lite. Jag tror inte att GW menar någon i familjen, men kanske någon medarbetare som av någon anledning utvecklat ett starkt hat mot Palme...?

Fanns det någon medarbetare i statsförvaltningen som vid tiden för mordet fortfarande var anställd, men på väg att bli avskedad för t.ex. missbruk, samarbetssvårigheter, etc., så skulle det kunna vara ett alternativ. Jag tänker särskilt om det skulle vara någon med polisiär eller militär bakgrund (vapenvana) och som av någon anledning visste att Palme skulle på bio. Det behöver inte vara en högt uppsatt person, utan t.ex. en väktare.
Senast redigerad av 1 a81, redigerad totalt 30 gånger.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av a81 » 30 juni 2022, 00:06

Jag tänker också att man lätt fastnar i alternativen stor konspiration eller ensam galning. Det kan ju vara något mittemellan, t.ex. någon på regeringskansliet (allt från en väktare till en högre tjänsteman) med exempelvis kontakter i högerextrema kretsar som den där fredagen meddelade sina vänner att idag ska Palme gå på bio utan livvaktsskydd.

Dock verkar Palme inte ha känt till bioplanerna medan han var på jobbet, men Lisbeth talade om eventuellt biobesök på sin arbetsplats. Dessutom talade Palme efter middagen hemma med Bo Toresson respektive Sven Aspling i telefon. Aspling var socialdemokrat och aktiv inom Stay Behind, som kusligt nog ibland nämns när det gäller Palmemordet.

hilbert
Medlem
Inlägg: 2162
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av hilbert » 30 juni 2022, 08:22

Åklagaren Krister Petersons största kritik, när det gällde skandiamannen var att man inte körde spåret i botten, som han uttryckte det.
Dvs man skulle tagit in honom på ett ordentligt förhör till att börja med. Istället avfärdades han som irrelevant.
Det jag har sett av skandiamannen, gör att jag undrar om han hade stått emot en skicklig förhörsledare.
Om han trots allt var mördaren vill säga.

Användarvisningsbild
Smalandsman
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 december 2019, 13:04
Ort: Karlskrona

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Smalandsman » 30 juni 2022, 10:25

hilbert skrev:
30 juni 2022, 08:22
Det jag har sett av skandiamannen, gör att jag undrar om han hade stått emot en skicklig förhörsledare.
- Stig E. "led" ju av en grandios självbild där han försökte frottera sig med personer han såg upp till, några snäpp över sin egen samhällsposition.
En förhörsledare tror jag skulle ha lyckats bäst genom att, i förhör/samtal, förstärka den självbilden med illa dolt smicker och ge sken av viss beundran, i syfte att få S.E. att blotta sig i en bubbla av extra underbyggd självkänsla.
/if it has wheels or boobs it´s gonna cost you

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Hans » 30 juni 2022, 11:09

Gerrgul skrev:
29 juni 2022, 19:00
Vad vi tämligen säkert kan säga är väl att mördaren måste ha haft vapenvana och varit väl förtrogen med mordvapnet.
Jag struntar i trådens fråga då jag tycker den stötts och blötts till leda sedan mordet där ALLA vet att det var X, Y elle Z som var mördaren.

Men en teknisk detalj, jag råkar äga en revolver av exakt samma typ som mordvapnet (den är provskjuten och frikänd av polisen).

Det är ett av de lättaste grovkalibriga enhandseldhandvapnen du kan hantera. Min dotter sköt sina två första skott när hon var tolv år gammal, mot plåtmål ungerfär 20 till 25cm breda och höga, på 25 meters avstånd. Hon träffade på det andra. Visserligen med .38 special men en .357 magnum klarar en normal vuxen person att träffa mål på mordavståndet, om de har provat en luftpistol innan några gånger.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av a81 » 30 juni 2022, 20:04

Man kan ju t.ex. fråga sig om det fanns mera hårdföra personer inom Stay Behind som t.ex. avlyssnade Asplings telefon och snappade upp hans samtal med Palme?

Det finns också vittnesuppgifter att någon man i beige rock gått fram till Palme lite bryskt efter(?) bion. Jag har bl.a. läst det på Gunnar Walls blogg, hittar det inte just nu. Kan det vara någon som i sin tur hört talas om mordplanerna och försöker sätta Palme i säkerhet? Men att Palme inte tror honom?

Allt detta är bara spekulationer, men jag inte bli jätteförvånad om lösningen finns här någonstans, med eller utan Skandiamannen som inblandad.

FredH
Medlem
Inlägg: 1374
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av FredH » 1 juli 2022, 07:19

Jag förstår inte alls varför en stay behind rörelse skulle vara involverad i mordet på Palme. Vid tiden för mordet 1986 var Palme om inte på nedgång så ändå en partiledare som suttit länge och som kanske om bara ett par år troligen skulle lämna sitt uppdrag.

Med vilket motiv och vilken vinst blir det för stay behind att mörda Palme? Jag har så långt i mitt läsande inte fått fram ett lämpligt och bra förklarande på det.

Användarvisningsbild
Smalandsman
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 december 2019, 13:04
Ort: Karlskrona

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Smalandsman » 1 juli 2022, 08:44

FredH skrev:
1 juli 2022, 07:19
Jag förstår inte alls varför en stay behind rörelse skulle vara involverad i mordet på Palme. Vid tiden för mordet 1986 var Palme om inte på nedgång så ändå en partiledare som suttit länge och som kanske om bara ett par år troligen skulle lämna sitt uppdrag.

Med vilket motiv och vilken vinst blir det för stay behind att mörda Palme? Jag har så långt i mitt läsande inte fått fram ett lämpligt och bra förklarande på det.
- Om man i "Stay behind"-rörelsen räknar in ett antal ledande militärer o höjdare inom näringslivet, så fanns det anledning att agera efter incidenterna med ubåtskränkningarna. Palme ansågs agera för tamt.
/if it has wheels or boobs it´s gonna cost you

Skriv svar