Olof Palmes baneman

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
FredH
Medlem
Inlägg: 1374
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av FredH » 1 juli 2022, 10:30

Smalandsman skrev:
1 juli 2022, 08:44
FredH skrev:
1 juli 2022, 07:19
Jag förstår inte alls varför en stay behind rörelse skulle vara involverad i mordet på Palme. Vid tiden för mordet 1986 var Palme om inte på nedgång så ändå en partiledare som suttit länge och som kanske om bara ett par år troligen skulle lämna sitt uppdrag.

Med vilket motiv och vilken vinst blir det för stay behind att mörda Palme? Jag har så långt i mitt läsande inte fått fram ett lämpligt och bra förklarande på det.
- Om man i "Stay behind"-rörelsen räknar in ett antal ledande militärer o höjdare inom näringslivet, så fanns det anledning att agera efter incidenterna med ubåtskränkningarna. Palme ansågs agera för tamt.
Tamt hur då? Det låter som ett väldigt tunnt motiv och inte direkt trovärdigt, i mina ögon.

hilbert
Medlem
Inlägg: 2162
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av hilbert » 1 juli 2022, 11:26

Om man i "Stay behind"-rörelsen räknar in ett antal ledande militärer o höjdare inom näringslivet, så fanns det anledning att agera efter incidenterna med ubåtskränkningarna. Palme ansågs agera för tamt.
Man skulle alltså ha mördat Palme för att han inte startade 3:e världskriget :? .

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av a81 » 1 juli 2022, 23:17

FredH skrev:
1 juli 2022, 07:19
Jag förstår inte alls varför en stay behind rörelse skulle vara involverad i mordet på Palme. Vid tiden för mordet 1986 var Palme om inte på nedgång så ändå en partiledare som suttit länge och som kanske om bara ett par år troligen skulle lämna sitt uppdrag.

Med vilket motiv och vilken vinst blir det för stay behind att mörda Palme? Jag har så långt i mitt läsande inte fått fram ett lämpligt och bra förklarande på det.
Det jag tänker är väl snarare att individer inom eller med anknytning till Stay Behind kan ha utfört mordet. Bara rena spekulationer, men jag tänker exempelvis att en grupp med någon sådan anknytning kan ha spanat på Palme som en ren övning och att någon eller några Palmehatande individer tog saken i egna händer och sköt Palme.

Gerrgul
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1147
Blev medlem: 5 april 2015, 17:01
Ort: Luleå

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Gerrgul » 2 juli 2022, 17:47

Hans skrev:
30 juni 2022, 11:09
Gerrgul skrev:
29 juni 2022, 19:00
Vad vi tämligen säkert kan säga är väl att mördaren måste ha haft vapenvana och varit väl förtrogen med mordvapnet.
Jag struntar i trådens fråga då jag tycker den stötts och blötts till leda sedan mordet där ALLA vet att det var X, Y elle Z som var mördaren.

Men en teknisk detalj, jag råkar äga en revolver av exakt samma typ som mordvapnet (den är provskjuten och frikänd av polisen).

Det är ett av de lättaste grovkalibriga enhandseldhandvapnen du kan hantera. Min dotter sköt sina två första skott när hon var tolv år gammal, mot plåtmål ungerfär 20 till 25cm breda och höga, på 25 meters avstånd. Hon träffade på det andra. Visserligen med .38 special men en .357 magnum klarar en normal vuxen person att träffa mål på mordavståndet, om de har provat en luftpistol innan några gånger.

MVH

Hans
Uppskattar din input då min egen erfarenhet av revolvrar och pistoler är tämligen begränsad. I ett annat liv var jag officer i infanteriet och kunde se hur folk utan erfarenhet kunde fumla med vapen, men det var ju något annat. Lustigt att du drar jämförelser med luftpistol, eftersom jag blott häromdagen behövde använda min för första gången på åratal för att skrämma bort fåglar. Det var minimalt krävande, men då ska vi tänka på att det inte var någon stressad situation.
Men tänk mordkvällen då gm i princip sköt mitt i steget och snabbt hölstrade vapnet. Februarikväll med minusgrader och snålblåst.
Bedömer du att det är lätt att få undan vapnet utan hölster? Stoppa ner det i en jackficka och sedan röra sig bekvämt? Att döma av den gode Holmers förevisning föreföll det vara en rätt försvarlig pjäs.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Hans » 2 juli 2022, 22:29

Måtten:
Mass 1.25 kg (2.8 lb)
Length 305 mm (12.0 in) (två tum kortare med fyrtumspipan)
Barrel length
100 mm (4 in)
https://en.wikipedia.org/wiki/Smith_%26 ... _Model_686

Bredden hittar jag inte snabbt men gissningsvis fem cm.

Har du en normal rock eller jackficka är den lätt att stoppa ned och att avgöra om det en rullad halsduk eller en revolver där är svårt att avgöra. Annars innanför bältet på ryggen och dra ner jackan/rocken över.

Den är inte överdrivet stor och klumpig. Vill du ha en stor och klumpig tar du en långpipad .44 som Dirty Harry.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av a81 » 2 juli 2022, 23:56

Det finns en del som talar för att man har försökt dölja saker kring Palmemordet, men det behöver givetvis inte vara så. Lisbeth Palme verkar t.ex. ha berättat om sina upplevelser från mordet på ett sparsmakat sätt. Vittnesuppgifter som talar om ett möte bortses nästan ifrån. Och olika personer (t.ex. Holmér) har talat om att sanningen om Palmemordet skulle "skaka Sverige i dess grundvalar" och liknande.

Jag tycker att det indikerar att stormakter/underrättelsetjänster är inblandade eller att det handlar om något privat motiv som man inte vill lämna ut till allmänheten. Alternativt att mordet handlar om ren klantighet på något sätt. Jag tänker att det t.ex. var en övning, där man trodde att det var lösa skott, men där man råkat ladda med skarp ammunition. Den här till synes oron för sanningen rimmar i alla fall illa med kriminell blandmissbrukare eller f.d. moderat fritidspolitiker med begynnande alkoholism som gärningsman. Ingen av dem skakar Sverige i dess grundvalar.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Amund » 3 juli 2022, 08:12

a81 skrev:
2 juli 2022, 23:56
olika personer (t.ex. Holmér) har talat om att sanningen om Palmemordet skulle "skaka Sverige i dess grundvalar" och liknande.

Jag tycker att det indikerar att stormakter/underrättelsetjänster är inblandade eller att det handlar om något privat motiv som man inte vill lämna ut till allmänheten.
Men initierade personer (som t.ex. Holmér)som teoretiskt skulle kunna sitta på kunskapen om vad som faktiskt skett verkar ju i så fall ha skällt under fel träd hela utredningen. Förefaller inte sannolikt att både PKK-spåret och rättegången mot Christer Pettersson var skenmanövrar för att dölja något annat.

När jag läste biografin om Allen Dulles reflekterade jag över vilken hur många omstörtande samhällsoperationer CIA låg bakom ute i världen. Det står inte direkt skrivet i historieböckerna men CIA:s roll i rena mord som exempelvis är svår att förneka trots normal mörkläggning t.ex.Patrick Lumumba - det har varit för många personer inblandade för att deras inblandning inte bara ska betraktas som ett rykte. Om Palmemordet är ett verk av militär, polis eller annan organisation, eller en större grupp sammansvurna människor så tror jag att det hade funnits starkare indicier än det faktiskt gör i dagens läge.

I någon av säkerhetstjänsternas arkiv världen över borde det i så fall finnas ett svar på frågan och det kanske det gör - men min uppfattning är att högst 2-3 personer (kanske bara 1 ?) vet/visste svaret på mordgåtan.

hilbert
Medlem
Inlägg: 2162
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av hilbert » 3 juli 2022, 12:14

Det finns också ett önsketänkande kring mordet, att det måste vara någon grandios plan bakom ett mord på en så känd och profilerad person som Palme.

Tex framförde TV4 vid ett tillfälle teorin att Palme mördades av Christer Petterson.
Men motivet hade inget med Palme att göra.
Utan en påtänd och paranoid Pettersson, hade förväxlat Palme med knarklangaren Sigge Cedergren, de hade tydligen en viss yttre likhet.
Det är nog en teori som upplevs som högst motbjudande för många oavsett om de är trolig eller inte.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av a81 » 3 juli 2022, 18:18

Det behöver inte vara någon grandios konspiration, men jag tycker mig se att det finns ett slags tvekan att gå i botten med vissa saker, samtidigt som det sagts mycket konstigt om Palmemordet av personer högt upp i samhället (se citat av "p.north" i inlägg #133 i länken nedan):

https://www.flashback.org/t2921715p12

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Amund » 3 juli 2022, 20:59

a81 skrev:
3 juli 2022, 18:18
Det behöver inte vara någon grandios konspiration, men jag tycker mig se att det finns ett slags tvekan att gå i botten med vissa saker, samtidigt som det sagts mycket konstigt om Palmemordet av personer högt upp i samhället (se citat av "p.north" i inlägg #133 i länken nedan):

https://www.flashback.org/t2921715p12
Har läst det där inlägget med citat från diverse kända personer. Om citaten stämmer och inte på något sätt är plockade ur sitt sammanhang så antyder det ju att dessa kända personer vet/visste någonting avgörande om mordet, en kunskap som de förutom dessa antydningar alltså unisont håller inne med. Föga troligt menar jag.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av a81 » 3 juli 2022, 21:44

Tycker att det är för mycket "rök" för att inte vara någon "eld", men svårt att veta vad "elden" består i och hur stor den är. Det kan vara något relativt litet.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av a81 » 7 juli 2022, 00:08

Man kan t.ex. undra om Lisbeth Palme hade en hotbild genom sitt arbete. Vad jag förstår arbetade hon vid tiden för mordet på socialförvaltningen i Stockholm. Kanske ville någon med t.ex. missbruksproblem eller psykiska problem hämnas på Lisbeth (och Olof) Palme för någon upplevd oförrätt? Kanske kan t.o.m. fel person ha hört om biobesöket på Lisbeth Palmes arbetsplats, då det beskrivs att hon talade om eventuellt biobesök på sitt jobb under fredagen.

liljen
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 10 augusti 2007, 17:44
Ort: Könugård / Värend / Hanekind
Kontakt:

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av liljen » 9 juli 2022, 01:48

Vad är det egentligen som säger att PKK-spåret inte är troligt? Bakom mordet kan i så fall KGB ha stått och det fanns starka intressen bland t.ex. sovjetiska inflytelseagenter att misstankarna riktades åt annat håll: https://www.varldenidag.se/kulturserie/ ... @g1N1Ko2g/

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av a81 » 9 juli 2022, 13:25

Ja, det finns ju ett meddelande från Stay Behind(?) i Italien(?) till CIA några dagar(?) före mordet att "det svenska trädet snart ska falla". Hinner inte googla fram det nu. Dessutom verkade man väl på sovjetiska ambassaden också veta om vad som skulle hända i förväg, minns inte detaljerna men visst finns det något sådant som nämnts ibland, typ något med radiotrafiken därifrån. Jag tolkar det som att man på båda sidor i kalla kriget visste/anade vad som skulle ske men inte ingrep. Eller så kanske man varnade svenska regeringen, men att den inte reagerade. Det kan också vara en orsak till den upplevda oviljan att vända på vissa stenar. Jag håller med om att PKK-spåret kanske inte är helt fel, men kan också vara en inhemsk mindre konspiration.

Men annars kan jag också tänka mig att det handlar om privat hämndmotiv på något sätt, jämför mitt föregående inlägg som exempel.

Jag tänker också på morden som skett de senaste dagarna på Ing-Marie Wieselgren och Shinzo Abe. Gärningsmännen verkar i båda fallen vara psykiskt sjuka, ensamma män i 30-/40-årsålden med tokiga idéer. Jag utesluter inte att Palme råkade ut för någon liknande galning, som kanske smög på Palme ganska länge (dagar, veckor, månader...) innan han slog till.

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem
Inlägg: 528
Blev medlem: 23 februari 2004, 09:18

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Johan Ekstrand » 13 juli 2022, 22:45

Hans skrev:
30 juni 2022, 11:09
Gerrgul skrev:
29 juni 2022, 19:00
Vad vi tämligen säkert kan säga är väl att mördaren måste ha haft vapenvana och varit väl förtrogen med mordvapnet.
. Visserligen med .38 special men en .357 magnum klarar en normal vuxen person att träffa mål på mordavståndet, om de har provat en luftpistol innan några gånger.

MVH

Hans
Rent tekniskt säkert inga större konstigheter, däremot krävs det något extra för att vara kallblodig nog att skjuta ner någon bakifrån på det sätt som skedde.

Skriv svar