Julianus skrev: ↑17 nov 2020 14:43
Det räcker att vissa undrar för att ordet skall vara ett dåligt val. Själva finnessen med att ha regler för skriftspråk är att hur du skriver inte skall dra uppmärksamheten från det du skriver. Och optimalt sett inte hos någon. Du har fortfarande inte förklarat varför du tycker att det tillför något att använda ett könsneutralt nypåhittat pronomen när du skriver om en för dig känd person.
Sedan undrar jag varför du ifrågasätter att det innebär att du avkönar språket. Och att även henarna själva saknar konsensus om detta är lämpligt eller inte.
Med den här definitionen "Det räcker att vissa undrar för att ordet skall vara ett dåligt val." så ligger du definitivt i underläge vad gäller dåligt språk :p Det finns massor med ord du har skrivit i den här diskussionen som jag undrar över varför du väljer, vilket enligt dig betyder att de orden är dåliga. "likaledes" är ett sånt exempel. Det låter arkaiskt och tillför inte så mycket till meningen "sant tidigare föredrog man könsneutralt han och likaledes könsneutralt denne." för du hade kunnat strunta i att använda ordet helt utan att meningens förändras.
Men jag förutsätter att du inte tycker det ordet var ett dåligt val.

Vilket för oss tillbaka till det subjektiva i språk. Du har en subjektiv åsikt om vad du tycker är rätt och riktigt, som du försöker framställa som objektiv sanning. Det skulle vara enklare för alla, dig inkluderad, om du istället skriver
"jag tycker att hen är ett sämre ord än denne/vederbörande/whatever" än att driva någon pseudo-språkvetenskaplig tes.
En av de bästa och viktigaste och mest intressanta finesserna med skriftspråk är att det förändras. Varje dag, överallt, hela tiden, i alla sammanhang förändras det. ord tillkommer, ord försvinner, grammatik förändras, stavning likaså.
Jag behöver inte förklara varför jag tycker det tillför något att använda ett könsneutralt nypåhittat pronomen. Det räcker med att konstatera att det sker, det är etablerat och det ökar i bruk i samhället. Det lärs ut i skolor, förkolor, det står i adminsitrativa dokument, i böcker, i läroböcker, i rollspel, i datorspel, på skalman, i politiska debatter, teaterpjäser, filmer, radio osv.
jag tycker hen gör det enklare att kommunicera det centrala budskapet, att tomaten äts, och att det undviker det du är rädd för, att könsbestämmelsen tar bort fokuset. Återigen påminner jag dig även om att hen används när könstillhörighet är irrelevant eller okänd. Om hen som äter tomat är en kille och gärna vill bli benämnd som det skriver/säger jag "han äter en tomat." För då är nämligen könet både känt och relevant.