Julianus skrev: ↑17 nov 2020 10:03
När man som du skriver kön behöver ej anges. För mig innebär det något annat än det sällsynta fall när någon vill betecknas som hen eller för den delen när du undviker att nämna kön för att anonymisera. I detta fall finns -även bättre alternativ.
Visst du behöver kanske inte veta könet på vem som äter tomater. Men om den som skriver vet det. Varför skall han då aktivt undvika att nämna det? Faktum är att när du gör det så undrar läsare omedvetet varför? Och inte är det säkert att det gillas av den omnämnde.
Du verkar argumentera mot en halmgubbe för det är ingen hen-förespråkare som menar att hen ska ersätta han och hon ifall könstillhörigheten är relevant. Vilket tex kan vara när folk vill bli kallade han/hon. Eller när man ska förmedla informationen att en kille äter en tomat.
Vad gäller bättre alternativ än hen för anonymisering är det subjektivt vad som är bättre eller inte.
Om den som skriver vet könet på tomatätaren, men könet är irrelevant för informationen att någon äter en tomat så är hen ett perfekt ord. och nej, det är inget faktum att läsare undrar omedvetet varför. Det är ett faktum att vissa läsare undrar omedvetet (eller medvetet) varför, ett annat faktum är att vissa läsare inte bryr sig det minsta om varför det skrivs hen. Som jag ser det är viktigt att inte göra likhetstecken med vad man själv anser och vad alla anser.
Ifall det inte gillas av den omnämnde att hen användeds kan man hantera det på två sätt.
1: Ifall den kunskapen finns innan man skriver så väljer man rätt pronomen. Han eller Hon, eller vilket hen föredrar. (kolla här vad smidigt det blev med hen för övrigt. går fortare att både skriva och läsa än vederbörande, denne, personen etc.)
2: Ifall kunskapen inte finns och personen kommunicerar "jag gillar inte att du skriver hen, skriv han istället" , då säger jag som skribent "okej. uppfattat. jag ändrar i texten och ska tänka på det i framtiden." och texten lyder sen "han äter en tomat." och kommer lyda så varje gång jag pratar om honom och hans tomatätande. (kolla här vilken smidig övergång vi fick från könsneutralt till könat språk. Det tog ingen ansträngning varken för mig som skribent eller dig som läsare.