Quiz: Andra världskriget

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Låst
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av sveahk » 21 november 2016, 23:35

Vi befinner oss till sjöss, och damen på den här bilden var de andra namnen...
överordnad.jpg
överordnad.jpg (145.26 KiB) Visad 1563 gånger
Hans K

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 22 november 2016, 11:03

Ken inte bidra mycket här...men den rödklädda skönheten som avvisar talrika friare - är Odyssevs maka, Penelope -
den äktenskapliga dygdens mästarinna......

Varjag

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 22 november 2016, 11:13

varjag skrev:Ken inte bidra mycket här...men den rödklädda skönheten som avvisar talrika friare - är Odyssevs maka, Penelope -
den äktenskapliga dygdens mästarinna......

Varjag
Vilket varjag ser mycket riktigt - nu gäller det att plocka in den bedårande kvinnan i andra världskrigets historia...och hur de två första bilderna passar in i det puzzlet...

Hans K

patrik blom
Medlem

Inlägg av patrik blom » 22 november 2016, 13:51

HMS Penelope was an Arethusa-class light cruiser of the Royal Navy. She was built by Harland & Wolff (Belfast, Northern Ireland); her keel was laid down on 30 May 1934. She was launched on 15 October 1935, and commissioned 13 November 1936. She was torpedoed and sunk by a German U-boat near Naples with heavy loss of life on 18 February 1944.

On wartime service with Force "K", she was holed so many times by bomb fragments that she acquired the nickname "HMS Pepperpot".

??

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 22 november 2016, 17:56

patrik blom skrev:HMS Penelope was an Arethusa-class light cruiser of the Royal Navy. She was built by Harland & Wolff (Belfast, Northern Ireland); her keel was laid down on 30 May 1934. She was launched on 15 October 1935, and commissioned 13 November 1936. She was torpedoed and sunk by a German U-boat near Naples with heavy loss of life on 18 February 1944.

On wartime service with Force "K", she was holed so many times by bomb fragments that she acquired the nickname "HMS Pepperpot".

??
...och du hade kunnat fortsätta: "...when these had been plugged with long pieces of wood - HMS Porcupine."
Bilagan 220px-HMS_Penelope_damage_close-up_from_The_Sphere_June_27th_1942.jpg finns inte längre
Idén till frågan kom förra veckan vid ett besök i Weymouth, där vid denna tiden - som överallt i England - små träkors sticks ner i jorden på centrala platser i landets städer och byar. För att påminna om de som dött under det förra århundradets alla krig...
IMG_6121.jpg
IMG_6121.jpg (165.52 KiB) Visad 1483 gånger
Patrik tar över!

Hans K

patrik blom
Medlem

Inlägg av patrik blom » 22 november 2016, 23:37

Tack Hans! Det hedrar britterna att de så mangrant hedrar sina stupade, och även sina veteraner. Eftersom jag behöver tänka på nästa fråga till i morgon kan jag inte låta bli att berätta detta: Min fru gillar att titta på matlagningsprogram på TV och hennes mångåriga favorit var "Masterchef UK" som visades på BBC Lifestyle (vet inte om det går fortfarande) som utmärktes av en mycket hög kulinarisk kompetensnivå. Varje programserie startade med ett ganska stort antal tävlande, oftast amatörer, ibland proffs, ibland "celebrities" inom andra områden, som efterhand blev färre, eftersom några fick lämna efter varje program. När det var fyra tävlande kvar brukade de skickas ut för att demonstrera sina färdigheter och bedömas någonstans utanför studion i London, ofta, men inte alltid, på någon trestjärnig restaurant utomlands. Vid två sådana tillfällen har min fru ropat på mig, och ropat högt. Vid dessa tillfällen har de fyra finalisterna, samtliga vid det laget bevisat mycket skickliga kockar, fått i uppdrag att laga mat till veteraner från andra världskriget. Det första tillfället minns jag väl, även om det var några år sedan. Då skulle finalisterna, som då alla var under 30, laga och servera "Five o´clock tea" till de boende på ett ålderdomshem för RAF-veteraner från andra världskriget. Innan maten serverades radade kockarna upp sig och alla förklarade, synbarligen djupt rörda, vilken stor ära det var för dem att få tillfälle att ge något litet tillbaka till dessa nationens hjältar, genom att servera den mest välsmakande och kreativa "Five o´clock tea" de kunnat åstadkomma. Från det andra tillfället minns jag att samma "ritual" upprepades, men inte detaljerna i övrigt.

Jag återkommer i morgon med en fråga.

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 23 november 2016, 07:27

Jag måste lämna en liten protest: den första bilden visade en "pepper mill" eller "pepper grinder", inte en "pepperpot" eller "pepper shaker". En pepperkvarn är ju inte samma sak som en pepperströare!

PS Men frågan var ganska bra. Själv gick jag vilse redan när jag tänkte att den andra bilden visade en "hedgehog"...

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 23 november 2016, 08:23

Femtiotrean skrev:Jag måste lämna en liten protest: den första bilden visade en "pepper mill" eller "pepper grinder", inte en "pepperpot" eller "pepper shaker". En pepperkvarn är ju inte samma sak som en pepperströare!
Där har du rätt - excusez :oops: !
Mvh Hans K

patrik blom
Medlem

Inlägg av patrik blom » 23 november 2016, 11:27

Med hälsningar från Google translate:

Översättningar av pepper pot
substantiv
pepparströare

Furthermore, eftersom den militära "folkhumorn" ju var överens om att HMS Penelope fick sitt smeknamn eftersom hon var så full av hål efter bombskador (som lagats, men syntes) betyder smeknamnet givetvis något som är fullt av hål.

F ö är ju det intressanta hur köksprylar och språkbruk såg ut för ca 75 år sedan, inte hur de är nu. Jag menar att vi kan lita på att den militära "folkhumorn" visste vad den gjorde när den gav HMS Penelope hennes smeknamn.

Hans fråga är alltså korrekt.
Senast redigerad av 1 patrik blom, redigerad totalt 23 gånger.

patrik blom
Medlem

Inlägg av patrik blom » 23 november 2016, 14:36

Här en ny fråga:

Den 9 september 1942 sköts ett litet japanskt sjöflygplan av typ Yokusuka med hjälp av en katapult iväg från en japansk ubåt som befann sig utanför den amerikanska delstaten Oregons kust. Med vilket syfte?

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 23 november 2016, 16:38

Bild

Syftet var sätta igång stora skogsbränder.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lookout_Air_Raids

patrik blom
Medlem

Inlägg av patrik blom » 23 november 2016, 18:09

Alldeles rätt! Ett japanskt angrepp som åstadkom väldigt små skador under kriget, men som föranledde mycket sympatiska manifestationer av vänskap och samförstånd efter kriget.

Vi ser fram mot nästa fråga från Femtiotrean!

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 24 november 2016, 03:58

fyramänpåenbåt.jpg
fyramänpåenbåt.jpg (30.73 KiB) Visad 1584 gånger
Vad har hänt? När? Var?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 24 november 2016, 10:22

Är det SACO ''Sino-American Cooperative Organization'' som avses?
Varjag

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 24 november 2016, 12:24

Nej, det är inte ett risfält. Men soldaten är amerikansk...

Låst