Quiz: Andra världskriget
Re: Quiz: Andra världskriget
I Italien????

Skarp observation MD650!MD650 skrev:I Italien????
Tyskarna ''flödade'' Pontinska Träsken söder om Rom 1943 - du har nog rätt
-
Femtiotrean
- Medlem
"After the fall of the Fascist regime on September 8, 1943, Italy was split into two parts: (i) the Southern regions where the King Victor Emanuel III and the military general staff escaped was under the control of English-American allied armies, and (ii) the northern regions comprising Lazio, Tuscany, Umbria, and Marche still under the control of the Germans. The German Wehrmacht, after suffering several defeats on Southern lines, established a new strengthened line of defence called the Gustav line, located south of Rome and crossing in the western portion the recently-drained Pontine Marshes. In his book published in 2006, Frank Snowden hypothesised that occupying German armies in 1943 had initiated a programme of re-flooding the Pontine plain as a biological warfare strategy to re-introduce malaria infection in the territories south of Rome, Such a plan was intended (i) to slow down the advance of English-American forces, and (ii) to punish Italians who abandoned their former allies. Other authors, including Annibale Folchi, Erhard Geissler, and Jeanne Guillemin, have disputed this hypothesis based on an analysis of recently-uncovered archive documents. What is not disputed is that the flooding of the Pontine and Roman plains in 1943 contributed to a severe malaria epidemic in 1944, which was associated with exceptionally high morbidity and mortality rates in the afflicted populations. Herein, we critically evaluate the evidence and arguments of whether the Wehrmacht specifically aimed to spread malaria as a novel biological warfare strategy in Italy during the Second World War. In our opinion, evidence for specific orders to deliberately spread malaria by the German army is lacking, although the strategy itself may have been considered by Nazis during the waning years of the war."
Kör vidare med -
- I motsats till alla sina ''klasskamrater'' - hade denna båt två riktiga namn...... (alltså inte bara bokstäver-nummer...)
Vi vill veta minst ett - av namnen, från vilken hamn den avgår och vilken dess destination var?
Varjag
Vi vill veta minst ett - av namnen, från vilken hamn den avgår och vilken dess destination var?
Varjag
Tipsar; bilden är tagen i Kiel - 1944........från vilken hamn den avgår .......
Varjag
-
patrik blom
- Medlem
"Satsuki No 2"?
Eller i bokstäver och siffor RO-501.
Kan inte destinationen men ubåten gick under på väg från Tyskland till Japan.
De tysk-japanska ubåtsförbindelserna över i stort sett halva jordklotet, eller på/under i stort sett halva världshaven, är verkligen ett fascinerande kapitel.
De tysk-japanska ubåtsförbindelserna över i stort sett halva jordklotet, eller på/under i stort sett halva världshaven, är verkligen ett fascinerande kapitel.
Bravo patrik!patrik blom skrev:"Satsuki No 2"?
Den tyska ubåten U-1224, en stor Typ IXC ''öronmärktes'' som en tyska gåva till den japanska flottan och fick interimt det passande
namnet MARCO POLO II.
Dess japanska besättning hade anlänt till Frankrike med ubåten I-8 och skolades intensivt på den tyska båten.
I februari 1944 överlämnades hon till japanerna som kallade båten SATSUKI 2. (betyder knoppningsmånaden...)
IJN - gav henne beteckningen Ro-501. (Ro var en japanska ubåtsklass var beteckning utsträcktes till tyska ubåtar, varav Ro-501
var den andra. Den första var en annan Typ IX (U 511) som blev Ro-500 som seglades till Japan av tyskar och kom till Kure, augusti
1943. Troligast, sänktes Ro-501 i Sydatlanten maj 1944 av jagaren USS FRANCIS M. ROBINSON.......
http://www.combinedfleet.com/RO-501.htm
patrik äger frågan, Varjag
-
patrik blom
- Medlem
Tack, Varjag!
Jag läser f n en liten skrift utgiven 1942, "Kring Finlands andra frihetskrig", varmed avses det som oftare kallas Vinterkriget. Författaren är general Ernst Linder, god vän med Mannerheim sedan det - med Linders terminologi - första frihetskriget 1918, även kallat inbördeskriget, även kallat händelserna 1918, och chef för Svenska Frivilligkåren (mm).
Parentetiskt kan nämnas att detta är den andra militära "memoarbok" jag läst där författaren konsekvent omnämner sig själv i tredje person. Den andra skrevs av Rommels stabschef när Rommel ansvarade för invasionsförsvaret 1944. Ni som har läst många militära memoarer - är detta vanligt?
General Linder skriver: "Viktiga besök avlöste varandra vid denna tid (början av mars 1940, min anm). Knappt hade Landsorganisationens representant rest förrän kapten Furtenbach, adjutanten hos den svenska överbefälhavaren, anlände med budskap att Frivilligkåren inom kort skulle få mottaga avsevärda förut icke påräknade förstärkningar i form av utrustade frivilliga förband. Vissa styrkor, i första hand ett kompani (infanterister får man anta, min anm) samt ett motoriserat och ett hästanspänt batteri, stodo redan färdiga att avgå. Utfästelsen mottogs givetvis av kårchefen (= general Linder, min anm) med största tillfredsställelse. Den tydde på att kåren skulle få möjlighet att göra en verklig insats i kriget. Minst av allt var den ägnad att inge föreställningen att ett fredsslut var förestående."
Min fråga är: Hur kunde denna information lämnas av ÖB:s adjutant? Rekryteringen av frivilliga till Frivilligkåren sköttes ju sedan starten av den frivilliga, icke-statliga Finlandskommittén, och det var principiellt oerhört viktigt att de frivilliga förbanden inte uppfattades vara reguljära.
Jag läser f n en liten skrift utgiven 1942, "Kring Finlands andra frihetskrig", varmed avses det som oftare kallas Vinterkriget. Författaren är general Ernst Linder, god vän med Mannerheim sedan det - med Linders terminologi - första frihetskriget 1918, även kallat inbördeskriget, även kallat händelserna 1918, och chef för Svenska Frivilligkåren (mm).
Parentetiskt kan nämnas att detta är den andra militära "memoarbok" jag läst där författaren konsekvent omnämner sig själv i tredje person. Den andra skrevs av Rommels stabschef när Rommel ansvarade för invasionsförsvaret 1944. Ni som har läst många militära memoarer - är detta vanligt?
General Linder skriver: "Viktiga besök avlöste varandra vid denna tid (början av mars 1940, min anm). Knappt hade Landsorganisationens representant rest förrän kapten Furtenbach, adjutanten hos den svenska överbefälhavaren, anlände med budskap att Frivilligkåren inom kort skulle få mottaga avsevärda förut icke påräknade förstärkningar i form av utrustade frivilliga förband. Vissa styrkor, i första hand ett kompani (infanterister får man anta, min anm) samt ett motoriserat och ett hästanspänt batteri, stodo redan färdiga att avgå. Utfästelsen mottogs givetvis av kårchefen (= general Linder, min anm) med största tillfredsställelse. Den tydde på att kåren skulle få möjlighet att göra en verklig insats i kriget. Minst av allt var den ägnad att inge föreställningen att ett fredsslut var förestående."
Min fråga är: Hur kunde denna information lämnas av ÖB:s adjutant? Rekryteringen av frivilliga till Frivilligkåren sköttes ju sedan starten av den frivilliga, icke-statliga Finlandskommittén, och det var principiellt oerhört viktigt att de frivilliga förbanden inte uppfattades vara reguljära.
Vet ej - men gissar;Min fråga är: Hur kunde denna information lämnas av ÖB:s adjutant? Rekryteringen av frivilliga till Frivilligkåren sköttes ju sedan starten av den frivilliga, icke-statliga Finlandskommittén, och det var principiellt oerhört viktigt att de frivilliga förbanden inte uppfattades vara reguljära.
Finland befann sig i oerhört trängt läge i början av mars - och måste sluta fred.
Kanske ''denna information'' - avsågs nå Stalin & Co som en mild påtryckning att underlätta Finlands förhandlingssituation.
Annars kunde kriget lätt spridas.....
? Varjag
-
patrik blom
- Medlem
Logiskt tänkt och välunderbyggt - men orsaken var något annat.
Tillägg: Men den tankegång du nämner fanns kanske med i bakgrunden .... men alltså i bakgrunden
Tillägg: Men den tankegång du nämner fanns kanske med i bakgrunden .... men alltså i bakgrunden
-
patrik blom
- Medlem
Förklaringen till det märkliga förhållandet att ÖB:s adjutant reste till Finland för att informera Svenska Frivilligkårens chef om att avsevärt fler frivilliga var att vänta, var att den svenska regeringen hade ändrat villkoren för rekryteringen av frivilliga. Tidigare hade de frivilliga anmält sig individuellt, och, om de blivit antagna, därefter organiserats, utrustats och utbildats i Finlandskommitténs regi. Det kunde ta tid. När den relaterade episoden inträffade var t ex en av Frivilligkårens tre stridsgrupper ännu inte färdig. De nya reglerna innebar att hela enheter (eller de flesta i en enhet, antar jag) på vissa nivåer kunde anmäla sig som frivilliga, och tilläts då bege sig till Finland medförande sina vapen och övriga utrustning. T ex motoriserat artilleri medförande både artilleri och motorfordon.
I detta läge var det motiverat att en företrädare för krigsmakten informerade Frivilligkårens chef om vilka förband som var att vänta - vilken utbildning de hade, vilka övningar de hade deltagit i, vilken utrustning de medförde. Det var säkert lämpligare att ÖB:s adjutant informerade om detta, än att förbanden gjorde det själva när de kom fram.
Tyvärr eller lyckligtvis blev det inget av med detta, eftersom freden kom så snabbt. Frågan är ju hur ryssarna hade reagerat. De hade kunnat välja att betrakta de frivilliga enheterna enligt denna modell som reguljära.
Frågan är fri.
I detta läge var det motiverat att en företrädare för krigsmakten informerade Frivilligkårens chef om vilka förband som var att vänta - vilken utbildning de hade, vilka övningar de hade deltagit i, vilken utrustning de medförde. Det var säkert lämpligare att ÖB:s adjutant informerade om detta, än att förbanden gjorde det själva när de kom fram.
Tyvärr eller lyckligtvis blev det inget av med detta, eftersom freden kom så snabbt. Frågan är ju hur ryssarna hade reagerat. De hade kunnat välja att betrakta de frivilliga enheterna enligt denna modell som reguljära.
Frågan är fri.
Här målas en stolt fågel på -
Vem kan gissa var flygplanet ''hörde hemma'' ?
Varjag
Varjag
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Något förvirrad...
På frågans första bild ser vi en Henkel He 114, troligtvis "A", där en konstnärligt lagd mekaniker målar dit en Pingvin i trätoffel med en tubkikare under vingen. Vilket är emblemet för 2./SAGr 130 (See-Aufklärer-Gruppe). Vilka fladdrade omkring i norska vatten när det begav sig, men aldrig med en He 114...
De få He 114 som lämnades ut till Luftwaffe - med Pingvin-emblem nota bene, men med en bomb under vingen - var annars SAGr 125 och 126...där speciellt 125:an hela kriget höll till vid Östersjöns stränder...
Naturligtvis gick ett par ut till Tysklands Hilfskreuzer - och det är naturligtvis dit varjag vill komma, det ser vi på frågans andra bild, Pinguinen - men om man skall vara småaktig, och det får man väl vara ibland
...mig veterligen aldrig He 114 med påmålade pingviner...
Mvh Hans K
På frågans första bild ser vi en Henkel He 114, troligtvis "A", där en konstnärligt lagd mekaniker målar dit en Pingvin i trätoffel med en tubkikare under vingen. Vilket är emblemet för 2./SAGr 130 (See-Aufklärer-Gruppe). Vilka fladdrade omkring i norska vatten när det begav sig, men aldrig med en He 114...
De få He 114 som lämnades ut till Luftwaffe - med Pingvin-emblem nota bene, men med en bomb under vingen - var annars SAGr 125 och 126...där speciellt 125:an hela kriget höll till vid Östersjöns stränder...
Naturligtvis gick ett par ut till Tysklands Hilfskreuzer - och det är naturligtvis dit varjag vill komma, det ser vi på frågans andra bild, Pinguinen - men om man skall vara småaktig, och det får man väl vara ibland
Mvh Hans K
Senast redigerad av 2 sveahk, redigerad totalt 28 gång.
-
patrik blom
- Medlem
Mycket imponerande kunskaper, Hans!
Mina kunskaper räcker bara till att läsa innantill, och då finner jag att det fanns en Hilfskreuzer (el motsv) som hette "Pinguin", om vilken det sägs att "Im mittleren Atlantik tarnte die Pinguin sich als griechische Kassos" (Pinguin kamouflerade sig som Kassos).
Mina kunskaper räcker bara till att läsa innantill, och då finner jag att det fanns en Hilfskreuzer (el motsv) som hette "Pinguin", om vilken det sägs att "Im mittleren Atlantik tarnte die Pinguin sich als griechische Kassos" (Pinguin kamouflerade sig som Kassos).