Svenskar inom Waffen SS´ divisioner

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Lasse
Medlem

Inlägg av Lasse » 7 april 2007, 13:27

Torbjörn Aronsson skrev:Varsågod. Jag antar att de flesta kanske redan känner till det, men Tobias Hübinette listar 262 svenskar i Waffen-SS.

http://www.tobiashubinette.se/ns_frivilliga.pdf
´

Hubinettes lista är skit. Innehåller en hel del fel.

Ändrat: Kom på att jag kanske borde skriva till något om vad jag anser är fel :)

Bo Wikström, så vitt jag minns så skriver TH i sin lista att han är död. Han är så vitt jag vet i alldra högsta grad levande....

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 7 april 2007, 13:29

Lasse skrev:Din veteran har enligt mig noll värde i detta sammanhang.

Alltså ska han ha stött på betydligt fler än 300 svenska frivilliga. Varför är det då ingen annan som har hört talas om detta? Var det då så att hundratals svenskar uppsökte honom och anförtrodde honom i hemlighet sin nationalitet? Han har inga som helst belägg för vad han sa bara för att han var i tysk tjänst 1939-45, det är helt ovissentligt. Han har (Kan jag garantera) inte utfört någon som helst forskning på ämnet och jag litar helldre på personer som under tiotals år har utfört ordentlig forskning med UD dokument, SÄPO förhör och dylika som underlag.
Du behöver inte bli så agressiv.
Jag trodde jag talade med vuxna människor här.

Lasse
Medlem

Inlägg av Lasse » 7 april 2007, 13:32

Jag är inte på något sätt aggressiv och jag är nog inte vuxen heller, jag är 17 år gammal ;)

Torbjörn Aronsson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Torbjörn Aronsson » 7 april 2007, 13:36

Lasse skrev:
Torbjörn Aronsson skrev:Varsågod. Jag antar att de flesta kanske redan känner till det, men Tobias Hübinette listar 262 svenskar i Waffen-SS.

´

Ändrat: Kom på att jag kanske borde skriva till något om vad jag anser är fel :)

Bo Wikström, så vitt jag minns så skriver TH i sin lista att han är död. Han är så vitt jag vet i alldra högsta grad levande....
Det kan säkert finnas en del fel i Hübinettes lista. Men inte just detta. För Bo Wikström finns inget dödsdatum och det står "Till Sverige 1944. Pensionerad läkare 1999, Stockholm."

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 7 april 2007, 13:36

Schwalbe skrev: Men kan man inte tänka sej ett stort mörkertal?
Svenskar som hittade på sin identitet?
Att de tom bad om att få vara anonyma?
Det kan man nog tänka sig men jag tror inte det är troligt.
:)

Lasse
Medlem

Inlägg av Lasse » 7 april 2007, 13:52

Torbjörn Aronsson skrev:
Lasse skrev:

´

Det kan säkert finnas en del fel i Hübinettes lista. Men inte just detta. För Bo Wikström finns inget dödsdatum och det står "Till Sverige 1944. Pensionerad läkare 1999, Stockholm."
Jag är ganska säker att jag har läst i någon artikel/lista av antaligen Hubinette eller Schön att Wikström enligt dem var död. Ska kolla igenom mina pärmar och se om jag hittar den så får jag återkomma.

Lasse
Medlem

Inlägg av Lasse » 7 april 2007, 13:59

Nåväl, kom på att det är ovissentligt då det är just själva listan som diskuterades. Jag ställer mig rättad :)

Torbjörn Aronsson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Torbjörn Aronsson » 7 april 2007, 14:11

Lasse skrev:Nåväl, kom på att det är ovissentligt då det är just själva listan som diskuterades. Jag ställer mig rättad :)
Kolla gärna om du hittar något annat som är tveksamt eller felaktigt. :)
Senast redigerad av 1 Torbjörn Aronsson, redigerad totalt 7 gånger.

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Kontakt:

Inte över 200

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 7 april 2007, 15:49

Hej,

Man har fått fram över 200 genom att ta med estlandssvenskar (dvs. sovjetiska/estniska medborgare), tyskar som först efter kriget blev svenska medborgare samt en drös personer vars krigsengagemang är osäkert, och i vissa fall är även själva personernas existens osäker...

Kort sagt har de inte hållit sig till personer som var svenska medborgare före/under kriget när de presenterat antalet "svenskar i tysk tjänst".

Se även denna tråd: viewtopic.php?t=20586

Mvh,

Lars

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 8 april 2007, 12:54

Nu lär jag väl få en massa mothugg för det här med, men kan man inte tänka sej att det finns krafter som arbetar på att hålla nere siffrorna för att förbättra sveriges rykte?

Torbjörn Aronsson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Torbjörn Aronsson » 8 april 2007, 13:01

Något som jag tycker görs alltför sällan är att jämföra rekryteringen i Sverige till Waffen-SS med våra grannländer. Hur man än räknar var det betydligt fler, och en större del av befolkningen, som rekryterades i Danmark.

Torbjörn Aronsson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Torbjörn Aronsson » 8 april 2007, 13:53

Schwalbe skrev:Nu lär jag väl få en massa mothugg för det här med, men kan man inte tänka sej att det finns krafter som arbetar på att hålla nere siffrorna för att förbättra sveriges rykte?
Man hade ju bra kontroll på folk från myndigheternas sida. Det gick inte att försvinna hur som helst. Menar du att det finns krafter som på något sätt förvanskat folkbokföringsuppgifter och annat för personer som i själva verket rekryterats till Waffen-SS och övertalat deras anhöriga att de egentligen t.e.x. emigrerat till USA? Och att dessa krafter sedan manipulerat de tyska arkiven?

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 8 april 2007, 14:35

Schwalbe skrev:Nu lär jag väl få en massa mothugg för det här med, men kan man inte tänka sej att det finns krafter som arbetar på att hålla nere siffrorna för att förbättra sveriges rykte?
Vad kan "krafter" innebära annat än personer? Med andra ord måste undertecknad och min medförfattare utgöra "krafterna" alt. så måste vi vara en del av dem :) . Hade vi stöttats av svenska staten i vårt arbete (genom lön eller stipendier) hade man kanske kunnat misstänka oss för att vilja "få ner" antalet. Men eftersom vi forskat ideellt och drivs av att hitta varenda svensk i utländsk krigstjänst 1914-45, och då i synnerhet de som var i tysk resp. allierad tjänst under IIVK, så... :wink:

Om vi dock ändå skulle vara någon sorts statliga och censurerande "krafter" så borde väl Svenskar i krig ha fått bra understöd av SVT, SR och all statligt halv- och helfinansierad press etc genom någon sorts kampanj för boken och dess nya rön? Ni som följt bokens medialiv vet dock att den bara uppmärksammats en gång i tv och en gång i riksradion, i samband med att den släpptes 2004. Därefter har det varit tyst om boken på den "tunga" mediasidan. Den har faktiskt ännu inte recenserats i någon rikstäckande dags- eller kvällstidning!

Med anledning av ovan skulle jag vilja uppmana alla som ändå tvivlar på riktigheten i uppgifterna i Svenskar i krig 1914-45 att bedriva egen forskning i ämnet. Jag tror inte att slutresultatet (totalsiffran) kan bli högre, åtminstone inte så pass att det förändrar vår analys (egentligen är ju också skillnaden mellan 262 och 200 obetydlig, men rätt skall vara rätt - estlandssvenskar är inte samma sak som svenska medborgare!). Men har man en massa tid över och brinnande intresse för ämne - så försök gärna för allt i världen!

F.ö. finns det en sifferskillnad i antalet SS-personer mellan första och andra upplagan av vår bok. Vi blev däremellan medvetna om att det fanns ytterligare estlandssvenskar i Waffen-SS, och höjde följaktligen siffran för deras antal, se storpocketupplagan.

krafterna vara med dig! (jag har f.ö. alltid gillat Obi-Wan Kenobi/Alec Guiness)

Lars
Senast redigerad av 4 Lars Gyllenhaal, redigerad totalt 8 gång.

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 8 april 2007, 16:03

MD650 skrev:
Schwalbe skrev: Men kan man inte tänka sej ett stort mörkertal?
Svenskar som hittade på sin identitet?
Att de tom bad om att få vara anonyma?
Det kan man nog tänka sig men jag tror inte det är troligt.
:)
Ett rimligt mörkertal ingår redan i de 180/200. Läs vår bok inklusive noterna.

Mvh,

L

PK
Medlem

Inlägg av PK » 9 april 2007, 11:44

Torbjörn Aronsson skrev:
Lasse skrev:Nåväl, kom på att det är ovissentligt då det är just själva listan som diskuterades. Jag ställer mig rättad :)
Kolla gärna om du hittar något annat som är tveksamt eller felaktigt. :)
Ett stort är fel i listan är Alfred Pöldma - han var varken svensk eller slogs i något förband med svenskar. Pöldma kom till Sverige efter kriget som många andra estländare som flydde från Estland.

/PK

Skriv svar