Schwalbe skrev:Nu lär jag väl få en massa mothugg för det här med, men kan man inte tänka sej att det finns krafter som arbetar på att hålla nere siffrorna för att förbättra sveriges rykte?
Vad kan "krafter" innebära annat än personer? Med andra ord måste undertecknad och min medförfattare utgöra "krafterna" alt. så måste vi vara en del av dem

.
Hade vi stöttats av svenska staten i vårt arbete (genom lön eller stipendier) hade man kanske kunnat misstänka oss för att vilja "få ner" antalet. Men eftersom vi forskat ideellt och drivs av att hitta varenda svensk i utländsk krigstjänst 1914-45, och då i synnerhet de som var i tysk resp. allierad tjänst under IIVK, så...
Om vi dock ändå
skulle vara någon sorts statliga och censurerande "krafter" så borde väl
Svenskar i krig ha fått bra understöd av SVT, SR och all statligt halv- och helfinansierad press etc genom någon sorts kampanj för boken och dess nya rön? Ni som följt bokens medialiv vet dock att den bara uppmärksammats en gång i tv och en gång i riksradion, i samband med att den släpptes 2004. Därefter har det varit tyst om boken på den "tunga" mediasidan. Den har faktiskt ännu inte recenserats i någon rikstäckande dags- eller kvällstidning!
Med anledning av ovan skulle jag vilja uppmana alla som ändå tvivlar på riktigheten i uppgifterna i
Svenskar i krig 1914-45 att bedriva egen forskning i ämnet. Jag tror inte att slutresultatet (totalsiffran) kan bli högre, åtminstone inte så pass att det förändrar vår analys (egentligen är ju också skillnaden mellan 262 och 200 obetydlig, men rätt skall vara rätt - estlandssvenskar är inte samma sak som svenska medborgare!).
Men har man en massa tid över och brinnande intresse för ämne - så försök gärna för allt i världen!
F.ö. finns det en sifferskillnad i antalet SS-personer mellan första och andra upplagan av vår bok. Vi blev däremellan medvetna om att det fanns ytterligare estlandssvenskar i Waffen-SS, och höjde följaktligen siffran för deras antal, se storpocketupplagan.
Må
krafterna vara med dig! (jag har f.ö. alltid gillat Obi-Wan Kenobi/Alec Guiness)
Lars