filmfel

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
gjabben
Medlem
Inlägg: 369
Blev medlem: 24 juni 2003, 11:12
Ort: lomma

filmfel

Inlägg av gjabben » 6 oktober 2003, 15:27

Undrar om det är någon mer än jag som hittat några tabbar i LOTR-filmerna. Några allt för tydliga filmfel. Jag har hittat ett som jag anser stort å som PJ måste skämmas för. Det är när Aragorn följer spåren på Merry å Pippin vid skogsdungen där Rohirrim slaktade Urukerna. När Aragorn letar ser man Pippin ligga med utsträckta armar när två hästhovar sänks mot honom. Då är han inte bunden. Men sedan så säger Aragorn att deras händer var bundna å man ser pippin kravla sig fram på marken med ett tjockt rep runt händerna.

Användarvisningsbild
Eöl mörkalven_
Medlem
Inlägg: 171
Blev medlem: 13 april 2002, 17:50
Ort: Stockholm, Värmdö
Kontakt:

Inlägg av Eöl mörkalven_ » 6 oktober 2003, 18:11

Tycker inte det är speciellt intressant att reda ut rena filmmissar, roligare är det att prata om diverse rena faktafel i filmen, men detta har det gjort minst 100 gånger vid dethär laget :)

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 6 oktober 2003, 21:36

Tja, kolla när Eomer kliver upp på sin häst efter att ha konfronterat Aragorn, Gimli och Legolas i TTT. Klart och tydligt ser man hur svärdet faller ur skidan.

jago
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 13 oktober 2003, 18:29
Ort: JAgo

Inlägg av jago » 14 oktober 2003, 19:10

jag tycker att filmerna är mycket mesigare än böckerna nån som håller med?

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 14 oktober 2003, 19:48

Välkommen till Skalman, Jago!

Den här tråden handlar ju mer specifikt om tabbar i själva filmen. För att diskutera filmen i andra hänseenden, kolla gärna in exempelvis de här trådarna som behandlar skådisarna, Sagan om de Två Tornen och filmen kontra boken. Använd annars gärna vår förnämliga sökfunktion! :)

Användarvisningsbild
Alida
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 9 februari 2004, 12:27
Ort: Midgård

Inlägg av Alida » 14 februari 2004, 15:29

Tycker också att det är dåligt att såna här storslagna filmer ska ha en massa missar. T.ex: Scenen när Legolas upptäcker vargryttarna komma emot de i full fart. De springer då över en kulle. Sedan ser man Aragorn Eowyn och de andra stå och babbla hur länge som helst och vid det laget borde ju vargryttarna redan ha nått fram till dem. Men där började de tydligen röra sig slowmotion. Sen när man ser vargarna för andra gången så springer de över samma kulle igen 8O

Användarvisningsbild
Calan
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: 18 december 2003, 18:51
Ort: Sundsvall

Inlägg av Calan » 14 februari 2004, 18:39

Ett rent faktafel som jag blir förbannad på är att Narsil inte blir sammansmidit i Vattnadal när hela brödraskapet är där. I filmen hittar PJ på någon historia om att det smids samman senare och att Elrond (!) ger svärdet till Aragorn under härmönstringen i Rohan!

Det finns hur många likadana onödiga fel som detta. Det här vara bara ett ex.

Användarvisningsbild
Joohn
Medlem
Inlägg: 123
Blev medlem: 2 augusti 2003, 12:47
Ort: Hallstahammar

Inlägg av Joohn » 14 februari 2004, 19:25

jag blir mest irriterad på avsaknaden av Dunedain och den rätta handlingen om döda armen.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 14 februari 2004, 23:25

Calan skrev:Ett rent faktafel som jag blir förbannad på är att Narsil inte blir sammansmidit i Vattnadal när hela brödraskapet är där. I filmen hittar PJ på någon historia om att det smids samman senare och att Elrond (!) ger svärdet till Aragorn under härmönstringen i Rohan!

Det finns hur många likadana onödiga fel som detta. Det här vara bara ett ex.
Det är inte att betrakta som en filmtabbe, utan ett sätt att ändra berättelsen för att passa filmskaparnas vision.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 15 februari 2004, 00:08

Moviemistakes.com - In the scene where Aragorn, the main characters, and all the warriors create a "diversion" in front of the Black Gate and Aragorn is giving his speech to the warriors, one of the random warriors in the middle of the shot has glasses on. You can see his glasses in many of the shots of the warriors.

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem
Inlägg: 971
Blev medlem: 7 oktober 2002, 16:39

Inlägg av Wolfblitzer » 15 februari 2004, 02:26

En "tabbe" är väl att efter att Frodo har fått ringen och Gandalf läst i papperen så är Frodo på sin födelsedagsfest, och detta kanske 3 minuter efter man har sett Bilbos fest så man tror lätt att det är samma fest.

Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem
Inlägg: 316
Blev medlem: 22 februari 2003, 14:24
Ort: Svealand

Inlägg av Aldarion » 15 februari 2004, 10:25

Wolfblitzer skrev:En "tabbe" är väl att efter att Frodo har fått ringen och Gandalf läst i papperen så är Frodo på sin födelsedagsfest, och detta kanske 3 minuter efter man har sett Bilbos fest så man tror lätt att det är samma fest.
Där kan jag bara instämma, det är inte många som förstår att det har gått nästan 20 år mellan Bilbos avskedsfest till Frodo träffar denne i Vattnadal.

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 15 februari 2004, 12:45

Där kan jag bara instämma, det är inte många som förstår att det har gått nästan 20 år mellan Bilbos avskedsfest till Frodo träffar denne i Vattnadal.
Jag är inte helt övertygad om att det är meningen i filmen heller. Som jag har förstått det så ger sig Gandalf direkt iväg till Minas Tirith efter Bilbos fest, för att så fort som möjligt återvända till Fylke för att varna Frodo. Det går med andra ord inga decennier i filmen...
En "tabbe" är väl att efter att Frodo har fått ringen och Gandalf läst i papperen så är Frodo på sin födelsedagsfest, och detta kanske 3 minuter efter man har sett Bilbos fest så man tror lätt att det är samma fest.
Var i filmen sägs det att det är Frodos födelsedagsfest?! Jag tolkar det bara som en kväll på krogen i största allmänhet...

Användarvisningsbild
Joohn
Medlem
Inlägg: 123
Blev medlem: 2 augusti 2003, 12:47
Ort: Hallstahammar

Inlägg av Joohn » 15 februari 2004, 15:37

Gandalf kommer inte tillbaka på Frodos föedelsedag, Frodo går från Fylke på sin födelsedag.

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: 8 mars 2004, 17:02
Ort: Linköping

Inlägg av Halifírien » 8 mars 2004, 17:48

Ärligt talat, direkta oegentligheter i filmerna finns det gott om, även om alla inte är direkta logiska absurditeter som exemplket med pippin o repen, men tillräckligt långt ifrån grundstoryn för att utgöra ett ittitationsmoment för inbitna tolkienfantaster som jag.

Jag tänker exempelvis på Faramirs irrationella beteende i TTT, Gandalfs "andeutdrivning" av Saruman ur Theoden kropp, eller för att inte tala om PJ´s uppenbara idiotförklaring av Gimli, Merry och Pippin.

Filmerna har ett ganska stort underhållningsvärde, men BARA för de häftiga effekternas och de storslagna bildernas skull. Själva storyn suger hårt enligt min mening, rena rama hollywoodblaskan. Fast det är förståss bara min egen, helt privata

uppfattning...

(duckar för den storm av blomkrukor och andra tillhyggen mina meningsmotståndare snart skola kasta)

Skriv svar