valet av skådespelare

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem
Inlägg: 828
Blev medlem: 8 juni 2002, 22:56
Ort: Stockholm

valet av skådespelare

Inlägg av Eowyn » 7 maj 2003, 20:11

jag tänkte höra vad ni andra här på forumet tycker om valet av skådespelarna. vi har haft en del diskussioner om det innan men jag skulle vilja höra lite åsikter...

Användarvisningsbild
Bombadill
Medlem
Inlägg: 171
Blev medlem: 3 maj 2003, 15:33
Ort: Gamlaskogen

Inlägg av Bombadill » 7 maj 2003, 21:32

Jag tycker dom är perfekta. Förutom Elrond. :D Han käns inte som en alv

Ressel
Medlem
Inlägg: 660
Blev medlem: 2 januari 2003, 22:45
Ort: göteborg

Inlägg av Ressel » 7 maj 2003, 21:39

Jag tänker alltid på Elrond som transvestit eftersom jag såg han första gången i Pricilla - Queen of desert.

Användarvisningsbild
Eöl mörkalven_
Medlem
Inlägg: 171
Blev medlem: 13 april 2002, 17:50
Ort: Stockholm, Värmdö
Kontakt:

Inlägg av Eöl mörkalven_ » 8 maj 2003, 00:06

Tycker Elrond är bra, han är jäkligt bra att spela överlägsna personer, som till exempel i Matrix. Han har något som gör att han har mycket pondus. Är det någon jag tvivlar på i filmerna är det Legolas, han ser ju inte alls ut som en alv!

Sen var Faramir fel tycker jag också, han borde se "ädlare" ut än sin broder, vilket han inte gör.

Elrohir
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 1 september 2002, 19:58
Ort: Södra Sandby, Skåne
Kontakt:

Inlägg av Elrohir » 8 maj 2003, 12:56

Jag har en längre tid hävdat att Sean Bean skulle göra sig bättre som Aragorn i filmen men nu tror jag faktiskt inte det. Boromir skall vara precis så som han gestaltas i filmen. Stark och stolt och en aningen överlägsen, men ändå beskyddande.

Däremot håller jag med om att Faramir spelas otroligt dåligt, men med tanke på att de faktiskt har ändrat hans karaktär ganska mycket så kanske det inte är så konstigt?

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 8 maj 2003, 14:33

Sean Bean som Boromir är bäst, Ian McKellen som Gandalf klagar väl ingen på? Ian Holm som Bilbo är ett klockrent val, likaså Elijah Wood som Frodo (fast bara i andra filmen), Miranda Otto = jättebra. Blanchett som Galadriel har jag börjat tycka är bättre än vad jag tyckte förut, utom rösten och anfallet. Christopher Lee som Saruman och vad han nu heter som Ormstunga är också bra val.

De som är dåliga är Sean Astin som Sam (vilket jag inte tyckte i början men nu har jag lärt mig skilja på bra och dåliga skådespelare), han som spelar Éomer (kommer inte ihåg namnet), Faramir (kommer inte heller ihåg namnet), Liv Tyler som Arwen (en av de värsta), att det är John Ryes-Davies röst som är Lavskägge (För tydligt) och självklart Orlando Bloom som Legolas och han som spelar Haldir, och han som spelar Celeborn.

Viggo Mortensen som Aragorn är bra i andra, men inte i första. Billy Boyd och Dominic Monaghan är rätt OK också, men inte några av de bästa. Bernard Hill gillar jag också, utom då han ska gråta över sin döde son, det ser väldigt fejkat ut.

Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem
Inlägg: 316
Blev medlem: 22 februari 2003, 14:24
Ort: Svealand

Inlägg av Aldarion » 8 maj 2003, 18:03

Jag tycker att han som spelar Haldir är bra, tycker Haldir är den som mest liknar en alv, som ja föreställt mig.

Användarvisningsbild
Bombadill
Medlem
Inlägg: 171
Blev medlem: 3 maj 2003, 15:33
Ort: Gamlaskogen

Inlägg av Bombadill » 8 maj 2003, 18:19

Jag gillar inte Elrond för att han ser inte ut som en alv. Han ser så tråkig ut. Fasst jag tycker nog att Liv Tyler som Arwen är bra. :)

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem
Inlägg: 828
Blev medlem: 8 juni 2002, 22:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Eowyn » 8 maj 2003, 20:13

jag tycker att Sean Bean är jättebra som Boromir. att välja Brad Dourif i rollen som Ormtunga va jättebra!

han som spelar Haldír (Draig Parker va det väl?) är HELT FEL! han ser så lite alvisk ut som det går, detsamma med Celeborn. Arwen är väldigt lik den Arwen som jag föreställde mig. jag gillar Karl Urban i rollen som Éomer, fast ändå inte riktigt...han känns både rätt och fel på nåt sätt... :?

Bernad Hill som Théoden va ett bra val enligt mig

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Inlägg: 991
Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 8 maj 2003, 23:21

Jag håller verkligen med om Sean Bean. Hans rolltolkning blir bättre för varje gång jag ser filmen. (Och det har blivit rätt många gånger nu! 8)) När han först presenterar sig, på Elronds rådslag... Han fångar precis på kornet den där mixen av stolthet och lite arrogans, mod och brinnande patriotism, omsorg och oro för sitt hotade folk, dyrköpta erfarenheter av Mordors ondska och styrka... Underbart skådespeleri, helt enkelt! (Och underbart manusförfattande med, för den delen.)

Användarvisningsbild
Bombadill
Medlem
Inlägg: 171
Blev medlem: 3 maj 2003, 15:33
Ort: Gamlaskogen

Inlägg av Bombadill » 9 maj 2003, 09:47

Jag tycker också att Sean Bean är lysandse i rollen som Boromir! :D

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem
Inlägg: 828
Blev medlem: 8 juni 2002, 22:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Eowyn » 9 maj 2003, 10:51

Ormtunga...jag säger då bara det...han va JÄTTEBRA!!!!!!!!!! och utseendet va precis som jag tänkt mig...

Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem
Inlägg: 316
Blev medlem: 22 februari 2003, 14:24
Ort: Svealand

Inlägg av Aldarion » 9 maj 2003, 12:43

Miranda Otto passade in perfekt

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem
Inlägg: 828
Blev medlem: 8 juni 2002, 22:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Eowyn » 9 maj 2003, 20:55

japp!!! miranda Otto är jättebra!

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 9 maj 2003, 22:04

Ormstungas utseende var bra, tycker jag med. Men har alltid tänkt mig honom lika kort som han var i Bakshi-filmen, så det är fortfarande den versionen jag har inprintad i hjärnan.
Arwen är väldigt lik den Arwen som jag föreställde mig
Jag hade inte direkt föreställt mig någon Arwen, för hon är ju inte med så mycket i böckerna. Men okej, hon ser iallafall alviskare ut än Haldir...

Skriv svar