En bok och en film är två helt olika medier, och att jämföra bok- och filmversionen är ju egentligen som att jämföra "äpplen och apelsiner", som säger på engelska... Men jämförelser är ju trots allt ofrånkomliga, och även jag tycker naturligtvis att boken är bättre, men det vore intressantare att försöka tänka bort jämförelsen och fundera på om boken är bättre som bok betraktat, än vad filmen är, som film betraktat... (svaret är nog i och för sig fortfarande "ja").
Jag tror nog ändå att risken är väldigt liten att man kan "förstöra" Tolkiens skapelse, genom att göra en film (eller tre

), snarare är det nog så att olika tolkningar kan bidra till ett slags kulturell helhet. Och lite var det ju detta Tolkien ville skapa: en modern mytologi, och vad vore det för mytologi om den inte fördes vidare ned genom generationerna och påverkades av sin samtid?
Och man kan ju på ytan tycka att Jackson har ändrat väldigt mycket onödiga saker (för det har han), men själva grundtematiken i Tolkiens verk tycker jag att Jackson har visat en enorm förståelse och uppskattning för: makt korrumperar, ondska och godhet är i praktiken inget absolut utan en gråskala, naturen mot människan/maskinen, den lilla varelsens kamp mot en större verklighet, betydelsen av nåd och barmhärtighet, döden/dödlighet.
Allt detta är grundpelarna i "Ringen" (och säkert glömde jag en del viktiga aspekter), och allt detta tycker jag finns med i filmen, och det skiljer den från andra stora Hollywoodfilmer på marknaden just nu (exempelvis Star Wars).