Bjälboätten

Skriv svar
vints
Medlem

Bjälboätten

Inlägg av vints » 23 februari 2006, 13:33

Dan Koehl skrev:Denna sträng är en fortsättning pa strängen Bjälboätten kungliga gren, Folkungaätten

Andra strängar som handlar om medlemmar ur Bjälboätten
* Ulf jarl fase, son till Karl döve
* Briger jarl Magnusson till Bjälbo
* Birger jarls och Birger brosas vapen och sigill
* Magnus Eriksson smek

Strängar som handlar om det politiska partiet folkungarna (Ej Bjälboätten)

Begreppet Folkungar och folkungaätten har ocksa diskuterats bla.a. på
*Folkungar (De äkta folkungarna, oppositionen mot Birger jarl)
* Erikska ätten
*Erik den läspe och halte (mycket om oppositonen mot Erik Eriksson)
*Historiska fel i böckerna om Arn
Dan Koehl skrev: 1. Jag ifragasatte inte Bjälboättens anknytning till Östergötland. Jag ifragasatte att de var "kungliga" vilket du skrev ovan: du skrev: "Kungamakten fanns i Götaland på den tiden. T ex Bjällboätten," vilket är fel. Bjälboätten var jarlar. (Fram till att Birger Magnusson gör ett strategiskt gifte med den barnlöse Erik Eriksson syster, varpa hans söner blir kungliga, sasom agnatiska ättlingar till Erikska ätten, de kallas da Folkungaätten, vilket dock inte gör Bjälboätten kunglig.)
Från och med Birger jarls ättlingar så är Bjällboätten och Folkungaätten synonymer så alltså är även Bjällboätten kunglig.
Dan Koehl skrev: 2. Födelseattest saknas för Erik Jedvarsson, men det är möjligt att han fäddes i V-land. det är dock fel att beteckna ätten som Västgötsk, den är uppländsk. Icke helt bekräftat är att hans farfar härstammade fran Erik Segersäll, att farfar skulle ha kristnats 1050, eller farfaderns koppling till byggandet av domkyrkan i Uppsala, men bestyrkt är att ätten framför allt är uppländsk, med koncentration kring Skokloster, och att senare ättlingar ingick i (de äkta) Folkungarna, framför allt Holmger Knutsson, son till Knut Långe av Sko. Det mesta i Eriks liv har anknytning till Uppland, han blir kung över Svearna 1150 och först 1156 över Götarna, och han begravs i Uppsala.
Är det därför man använder betäckningen Folkungaätten för ättlingarna till Birger jarl - för att hans fru (Erik Erikssons syster) tillhörde de äkta folkungarna? :?

Användarvisningsbild
    Dan Koehl
    Medlem
    Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 23 februari 2006, 14:04

vints skrev:
    Dan Koehl skrev: 1. Jag ifragasatte inte Bjälboättens anknytning till Östergötland. Jag ifragasatte att de var "kungliga" vilket du skrev ovan: du skrev: "Kungamakten fanns i Götaland på den tiden. T ex Bjällboätten," vilket är fel. Bjälboätten var jarlar. (Fram till att Birger Magnusson gör ett strategiskt gifte med den barnlöse Erik Eriksson syster, varpa hans söner blir kungliga, sasom agnatiska ättlingar till Erikska ätten, de kallas da Folkungaätten, vilket dock inte gör Bjälboätten kunglig.)
    Från och med Birger jarls ättlingar så är Bjällboätten och Folkungaätten synonymer så alltså är även Bjällboätten kunglig.
    Helt fel! Folkungaätten inkluderar Birger Magnussons ättlingar. Bjälboätten inkluderar alla ättlingar till en fiktiv Folke. Ingen av Bjälboätten är kunglig. En del av dem var/blev äkta folkungar, och avrättades av Birger Magnusson.

Vints:

Folkungar var ett parti, en opositionsgrupp mot Birger jarl och centralisiering, benämnda Folkunga rote. [Edit: Detta inom klamrarna är fel, se nästa inlägg]De skall ocksa ha figurerat i det s.k. slaget vid Gestilren, där de tog livet av herr Folke. [/Edit] I den politiskt tendensiösa Erikskrönikan kallas plötsligt Birger jarls släkt för Folkungar, vilket gett upphov till Folkungaätten, men detta verkar vara en efterhandskonstruktion eller förvirrande förvrängning av fakta. Släkten kallades aldrig folkungar av sin samtid.

Det finns en sträng om Folkungarna här pa Skalman, leta efter den!
    vints skrev:
    Dan Koehl skrev: 2. Födelseattest saknas för Erik Jedvarsson, men det är möjligt att han fäddes i V-land. det är dock fel att beteckna ätten som Västgötsk, den är uppländsk. Icke helt bekräftat är att hans farfar härstammade fran Erik Segersäll, att farfar skulle ha kristnats 1050, eller farfaderns koppling till byggandet av domkyrkan i Uppsala, men bestyrkt är att ätten framför allt är uppländsk, med koncentration kring Skokloster, och att senare ättlingar ingick i (de äkta) Folkungarna, framför allt Holmger Knutsson, son till Knut Långe av Sko. Det mesta i Eriks liv har anknytning till Uppland, han blir kung över Svearna 1150 och först 1156 över Götarna, och han begravs i Uppsala.
    Är det därför man använder betäckningen Folkungaätten för ättlingarna till Birger jarl - för att hans fru (Erik Erikssons syster) tillhörde de äkta folkungarna? :?

Nej knappast! (Birgers fru tillhörde Erikska ätten förstas, inget annat)

De äkta folkungarna var ju fiender till Erik Eriksson. Kom igen nu...?

Läs om Folkunga rote, slaget vid Sparrsätra mm.
    Senast redigerad av 1 Dan Koehl, redigerad totalt 23 gånger.

vints
    Medlem

Inlägg av vints » 24 februari 2006, 08:15

Dan Koehl skrev:
    vints skrev:
    Helt fel! Folkungaätten inkluderar Birger Magnussons ättlingar. Bjälboätten inkluderar alla ättlingar till en fiktiv Folke. Ingen av Bjälboätten är kunglig. En del av dem var/blev äkta folkungar, och avrättades av Birger Magnusson.
    Jo, enligt både Wikipedia och tacitus.nu är det så. Benämningen Folkungaätten verkar vara vanligare men det är inte fel att säga Bjälboätten.
    Wikipedia skrev:Folkungaätten är en konventionell benämning på en medeltida svensk kungasläkt som ibland menats ha sitt namn efter en Folke Filbyter, vilken emellertid inte är en historisk person. Namnet Folkungaätten är egentligen en historisk missuppfattning, och beteckningen Bjälboätten efter ättens stamgods Bjälbo i Östergötland kunde eventuellt vara en mer adekvat benämning; dock är Folkungaätten sedan länge etablerat i historievetenskaplig litteratur.

Begreppet Folkungar var under medeltiden närmast ett politiskt parti (Folkunga rote). Under 1600-talet blandade man ihop uppgifterna och började kalla kungasläkten för Folkungaätten. Med begreppet Folkungaätten menar man alltså ibland endast ättlingar till Birger jarl, vilka regerade Sverige, Norge och Finland 1250-1364. De kallas också falska folkungar, för att göra en skillnad mot de s.k. äkta Folkungarna. Detta med "äkta" är dock lika mycket efterhandskonstruktion som Bjälboätten. Släkten i fråga kallade inte sig själv någonting alls.
    Wikipedia skrev:Bjälboätten är en i historisk (särskilt i ovetenskaplig) litteratur förekommande benämning på den så kallade folkungaätten. Benämningen har sitt ursprung i att släktens tidigaste kända sätesgård är Bjälbo utanför Skänninge i nuvarande Mjölby kommun, Östergötland. Senare generationer av släkten, fr.o.m. Birger jarls söner, vilka kom att regera Sverige 1250-1374, kallas nästan undantagslöst folkungaätten.
    Andreas K skrev:
    och sannolikt fanns inget som kallades folkungar vid tiden för Gestilren-slaget.
    Jag har också hört på våra föreläsningar att folkungarna ska vara en efterkonstruktion.
    Är det någon som vet mer om detta?
    Mvh Andreas
    Nej, men Folkungaätten är en efterkonstruktion, se citatet från Wikipedia. Enligt tacitus.nu kallade sig de äkta folkungarna sig själva för folkungar. Det är också intressant att Magnus Ladulås folkungalejonet finns i Sveriges stora riksvapen tillsammans med tre kronor. Det måste visa på hur viktiga Folkungaätten anses vara.

Användarvisningsbild
    Dan Koehl
    Medlem
    Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 24 februari 2006, 09:18

vints skrev: Benämningen Folkungaätten verkar vara vanligare men det är inte fel att säga Bjälboätten.

Nej, men Folkungaätten är en efterkonstruktion, se citatet från Wikipedia. Enligt tacitus.nu kallade sig de äkta folkungarna sig själva för folkungar. Det är också intressant att Magnus Ladulås folkungalejonet finns i Sveriges stora riksvapen tillsammans med tre kronor. Det måste visa på hur viktiga Folkungaätten anses vara.
    Vits, tack för att du citerar det bl.a. jag skrivit pa wikipedia, och använder det som argument mot mig? Lustigt...

Du pratade om att Bjälboätten var kunglig. Vill du räkna in Folkungaätten i Bjälboätten, är detta inte logiskt, men teoretiskt ok. Detta gör dock inte Bjälboätten kunglig. Karl Knutsson Bonde tillhörde Bondeätetn, men Bondeätten är inte en kunglig ätt. Du maste göra skillnad pa ätt och dynasti.

Du blandar här ihop äkta folkungar (partiet folkunga rote) och folkungar (ätten folkungar eller folkungaätten) igen. javisst, möjligen kallade sig de äkta folkungarna för folkungar. Men de tillhörde som regel varken folkungaätten eller Bjälboätten, en del tillhörde tex Erikska ätten, Aspenäsätten, och Fanöätten. Folkungaätten kallas sa först pa 1600-talet och manga blandar ihop dessa bada, det ena är en genealogiskt urskiljbar grupp, den andra är ett politiskt parti. Redan i Eriksrönikan ges blandade uppgifter, där nämns folkunga ätt, och folkunga rote, och dessutom som fiender till varandra.
    Erikskrönikan skrev:Folke jerl war en erliken man rikesins forman tha war han Han war swa höwelik dugande oc wiis swa at alle men gaffuo honom priiss Thz han var en erligh herra han doo affbrat oc thy var verra Han haffde ena starka vällugha slekt the lifdo sidhan mz digher ospekt Oc striddo opta mz digher makt swa som här er för i bokenne sakt Een aff them heet junker karl han satte sik a moth birge järl birge jerl ville ok han fordriffua ok alla the ner honom ville bliffua

Folkunga sampnado sik ather tha ok toko folk huar the kunno faa vplenzska danska oc nordmen soma ok thydiska men som vidherla koma The wordo tha swikne i rette tro jnnan vesmanna lande vid herwadz bro

Birge jerl ok biscop koll var herra gaff ther til eth tool The loffuado them tro oc sworo them edha oc villo them felugha til sik ledha Ok talado for them yffrid slät ok sagdo at the villo haffuat til säät Swa at folkunga lagdo thera vapn nid thy at biscop koll haffde sworet them frid Ok gingo til thera ouer ena aa ther loth them jerlin hoffwod aff slaa Jwnker karl war ekke thär ther varo tha yffrid marge när Tha gik folkunga äät wald ouer ok mykin oreth folkunga ok thera frender dogho tha marge alle i sänder Ok fingo tha swa ilt affslagh the koffrado sik ey än i dagh
    Sidhan thorde engen a mot jerlin standa
    Se mer: http://sv.wikipedia.org/wiki/Folkungar

Det vore bra om diskussionen om folkungar fortsätter pa annan sträng?

Användarvisningsbild
    Andreas K
    Medlem

Inlägg av Andreas K » 25 februari 2006, 13:13

Det var så jag menade. Som vanligt uttrycker jag mig ofullständigt... :oops:
    Föreläsaren liknade folkungaätten vid ett politiskt part, en sammanslutning av släkter som inte var hade några blodsband.
    Folkungalejonet har jag också sett på riksvapnet, det finns bland annat på den förre konungens mynt. :)
    Mvh Andreas

Användarvisningsbild
    Dan Koehl
    Medlem
    Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 25 februari 2006, 13:24

Andreas K skrev:
    Det var så jag menade. Som vanligt uttrycker jag mig ofullständigt... :oops:
    Föreläsaren liknade folkungaätten vid ett politiskt part, en sammanslutning av släkter som inte var hade några blodsband.
    Folkungalejonet har jag också sett på riksvapnet, det finns bland annat på den förre konungens mynt. :)
    Mvh Andreas
    Föreläsaren gjorde dig nog förvirrad.

Föreläsaren talade nog om folkungarna, inte om folkungaätten. Vänligen blanda inte ihop dessa.

Finns det en möjlighet att diksutera folkungar pa den traden som handlar om folkungar?

Det finns länkar dit fran tre eller fyra inlägg ovan. Här är den igen, diskussionen om Folkungarna pa traden viewtopic.php?t=8781

Begreppet Folkungar och folkungaätten har diskuterats bla.a. på
    Folkungaätten, Bjälboättens kungliga gren
    Folkungar (De äkta folkungarna, Opositionen mot Birger jarl), mer allmänt på Erik den läspe och halte (mycket om oppositonen mot Erik Eriksson) och Historiska fel i böckerna om Arn
    Senast redigerad av 2 Dan Koehl, redigerad totalt 25 gång.

Användarvisningsbild
    Ralf Palmgren
    Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 25 februari 2006, 20:01

Nu får jag nog säkerligen höra att jag är både ovetenskaplig och dum. Någon kanske också nämner att jag borde förstå bättre. Jag anser nämligen att "Bjälboätten" är ett bättre och mer passande namn för den kungliga dynasti som härstammade från Birger jarl och på så sätt utgör hans släkt. Jag kommer hädanefter att använda namnet "Bjälboätten" och inte "Folkungaätten".

Alltfler svenska historiker har börjat kalla den kungliga dynastin för Bjälboätten. Det är nödvädigt att observera att termen "folkungar" var under 1100- och 1200-talen en slags partigruppering och inte ett släktnamn. Det är nämligen först år 1616 som Johannes Messenius börjar använda namnet "Folkungaätten". Därefter har namnet ökat i popularitet så mycket att vi här diskutterar om det är korrekt att använda namnet "Folkungaätten" eller "Bjälboätten". Själva kallade sig ättemedlemmarna av den kungliga dynastin aldrig sig själva för folkungar. Det alltså ett långt senare påhitt. Om jag skulle verkligen vara tvungen att använda ett namn för självaste dynastin skulle jag utgående från Bjälbo kalla den regerande kungliga dynastin för just Bjälboätten och inte "Folkungaätten".

Den suveräna kungliga dynastin som regerade i Sverige (1250-1364), Norge (1319-1387) och Danmark (1376-1387) var inte folkungar. De som kallades folkungar i de samtida medeltida källorna motarbetade i själva verket den kungliga dynastin och var ärkefiender till dem. De kungliga personerna kallades såldes aldrig folkungar och skulle nog säkerligen ha ogillat att vi kallade dem för folkungar eller medlemmar av Folkungaätten. Både "Bjälboätten" och "Folkungaätten" är termer som har skapats av historiker långt senare och har inget med verkliga förhållanden att skaffa. För att distinktiera den regerande kungliga dynastin från ärkefienderna "folkungarna" är "Bjälboätten" ett mer passande namn.

herulen
    Medlem

Inlägg av herulen » 25 februari 2006, 20:18

Om jag inte minns fel så tror jag att Erik Lönnroth lanserade dessa påståenden redan 1944 i hans text "De äkta folkungarnas program".

Användarvisningsbild
    Ralf Palmgren
    Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 25 februari 2006, 20:23

Om jag inte minns fel så tror jag att Erik Lönnroth lanserade dessa påståenden redan 1944 i hans text "De äkta folkungarnas program".
    Som sagt
    Alltfler svenska historiker har börjat kalla den kungliga dynastin för Bjälboätten.

Användarvisningsbild
    Dan Koehl
    Medlem
    Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 25 februari 2006, 21:36

Jag haller med om att Bjälboätten är en bättre term än Folkungaätten.

Dock är fragan inte sa lätt, eftersom man traditionellt använder ordet folkungaätten i flera genealogiska sammanhang, tex oäkta folkungaätten, folkungaättens lagmansgren osv. Ingen kan ju egentligen bestämma nagot hit eller dit. Ätten hette egentligen ingenting, fram till att man i Eriksrönikan skriver folkunga ätt. Bjälbo har ansetts som deras stamsäte, men varifran de ursprungar vet man inte heller med säkerhet. En del tror de kom fran Frankrike, andra fran Danmark, andra fran Tyskland, och tom fran Öland, har jag sett. Andra hävdar utan att kunna pavisa detta med en en enda källa, att de härstammade fran Östergötland.

Men Bjälboätten är en term som inte leder till förvirring, vilket folkungar gör.

Under alla förhallanden tycker jag inte man kalla Bjälboätten för kunglig, bara för att nagra generationer av dess medlemmar var kungliga. De bildade da en dynasti, men ätten blir ju inte kunglig för det. Släkten Bonde i Sverige är inte kunglig, bara för att Karl Knutsson tillhörde denna släkt?

vints
    Medlem

Inlägg av vints » 26 februari 2006, 10:33

Bjälboättens/Folkungaättens stamtavla finns på
    http://www.wadbring.com/historia/ -> Medeltid ca 1050-1523 -> antavla.

Den börjar med Folke den tjocke som var farfar till bl a Birger brosa och Magnus Minnisköld. Folke jarl (Birgersson) som dog i Gestilren är son till Birger brosa och Birger jarl är son till Magnus Minnisköld.

Folke den tjocke ska vara den första i ätten som är historiskt säkerställd. Enligt källor som inte kan anses tillförlitliga, så var Folke den tjocke son till Ingevald Folkesson och sonson till Folke Filbyter. Folke Filbyter finns som staty av Carl Milles på Stora Torget i Linköping.

De äkta folkungarna var anhängare till Folke jarl och det är kanske därför de kallas folkungar?

Användarvisningsbild
    Dan Koehl
    Medlem
    Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 26 februari 2006, 11:53

vints skrev:Bjälboättens/Folkungaättens stamtavla finns på
    http://www.wadbring.com/historia/ -> Medeltid ca 1050-1523 -> antavla.

Tack för att du kallade den stamtavla, för det är den ju, även om Bengt Wadbring kallar den antavla, vilket är nagot annat.

Där saknas lite släktmedlemmar, bla de sista representanterna för den kungliga grenen.

Skriv svar