- Oskar.jpg (49.99 KiB) Visad 117 gånger
När man läser om nazistiska krigsförbrytare och förbrytelser så kommer man förr eller senare i kontakt Oskar Dirlewanger och hans Sonderkommando. Kanske inte initialt, men bakom herrar som Mengele, Eichmann, Peiper, Höss, Kramer så dyker han upp med ett CV i krigsförbrytelser som få överträffar. Jag har länge sneglat på böcker om Dirlewanger men den enda jag läst är,
The Cruel Hunters - SS Sonderkommando Dirlewanger, av French Maclean, men den kändes lite uppstaplad och ytlig och lämnade en del att önska. Men så såg jag att den här kom ut och den kändes rätt så den var jag tvungen att ta mig an.
Den följer kronologins logik från start till mål, som en biografi ska göra. Dirlewanger kom snabbt på kant i livet men fann i en tillvaro i det auktoritära och en karriär inom det militära stod för dörren när det första världskriget bröt ut. Han utmärkte sig framförallt genom att bli sårad "stup i kvarten". Efter kriget stärktes han rykte som bråkstake och han var i klammer med rättvisan under hela tjugotalet. Han var dessutom lite väl förtjust i alkohol och kvinnor vilket inte gjorde det enklare för honom att få rätsida på livet. Men nånstans på vägen lyckades han ändå ta en examen i statsvetenskap. Under trettiotalet fann han nazismen (eller var det tvärtom kanske?) som en frälsning men hade ändå svårt att rätta in sig i ledet vilket gjorde att han t.o.m. under en kort period hamnade i koncentrationsläger (som fånge alltså).
Men i nazismens makabra världsåskådning där våldet och dyrkan för döden är central fanns det en given plats för Oskar. Överordnade insåg Oskars potential och under 1939 skickades han till Polen och blev kommendant för ett mindre (kortvarigt) koncentrationsläger i östra Polen. Uppenbarligen gjorde han bra ifrån och fick därför under 1940 uppgiften att bilda ett kommando för att bekämpa partisaner vart än de befann sig. Mannarna rekryterades främst från koncentrationsläger och inledningsvis var det tjuvskyttar som rekryterades, men under åren som gick kom även andra grovt kriminella element från koncentrationsläger att rekryteras, bl.a. från Auschwitz. Ja, t.o.m. politiska motståndare fick möjlighet till amnesti om de anmälde sig som frivilliga.
Sonderkommando Dirlewanger kom främst i Vitryssland och under upproret i Warszawa att bli det som gjort dem ökända. Att brutalt förinta och mörda civila som hade samröre eller troddes hade samröre med partisaner eller upprorsmakare. Massakrerna är många och deras rykte gjorde t.o.m. att de i efterhand fått skulden för massakrer de inte var ansvariga för. Dirlewanger själv var pålitlig och fick "jobbet gjort", men han förblev en bråkstake och suput som ogärna rättade in sig i ledet utan körde många gånger sitt eget race. Men likväl omtyckt (inte av alla) av sina mannar. Förutom Vitryssland och Warszawa skickades
Sonderkommando Dirlewanger även till Slovakien och Ungern.
Efter krigsslutet arresterades Dirlewanger och hans tillvaro i fångenskap blev inte långvarig utan han dräptes (misshandlades) till döds av sina fångvakter när det visade sig vem de hade att göra med. Men som med många andra så överlevde Dirlewanger sin egen död och han sågs på flera platser runt om i världen i sällskap med än den ena och än den andra. Rykten som myndigheterna i Tyskland kände sig nödgade att utreda så därför öppnade man hans grav för att fastslå att kvarlevorna tillhörde Dirlewanger och ingen annan. Men det fanns ändå de som inte trodde på detta så konspirationsteorierna levde kvar, om än i mindre omfattning.
Boken är skriven av en polsk författarinna och jag finner ingen anledning att kritisera boken. Den är läsvänlig (om än lite tung i vikt), lagom lång (drygt 300 sidor), stampar inte, håller tråden, källkritisk, diskuterar källor. Författaren har tagit del av flera vittnen som tillhörde Dirlewanger och inte bara vittnen som överlevde Dirlewanger. Författaren diskuterar även arvet efter Dirlewanger, så väl historiskt som de myter som uppstod och som delvis lever kvar. Ibland är det förbaskat skönt att läsa en bok som lever upp till omslaget och de förväntningar man har.
"I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am."