Vad läser du just nu?

Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hans » 7 maj 2026, 08:58

Du tror säkert att Sven Hassel är påhitt också.

Jag har nyligen läst ut:
Bild
https://lubimyczytac.pl/ksiazka/5188926 ... och-karlek

Finns även på Polska.

https://www.svd.se/a/nabjAm/berattargla ... k-om-polen
Flyhänt skriven och lättläst, en översikt av polsk historia med understrykningar av relationen med Sverige. Skojigt att han refererar, positivt, ett par gånger till 'vår' Artur, Szulc.

Trots slarv så rekommenderas den.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 11 maj 2026, 08:27

Känner mig lite jagad just nu så läsningen blir lidande.
Men läste Apache dawn av Damien Lewis. Mest för att få inspiration till att bygga en apache helikopter men till blev modellbyggande en inspiration till att läsa boken.
Lämnade inga större instryck. Utom att det var instressant att läsa en bok om GWOT ur Brittisk synvinkel ( de frågar först och skjuter sedan?)
Och att det här med att soldater kan åka på vingarna!? Det trodde jag var en one off, en ide som kläcktes i stridens hetta, när jag läste om det i nyhterna då det begav sig. Men det var tydligen någort man planerade och utförde då och då.
Av nån anledning har jag köpt en till bok om Brittiska Apache helikoptrar men den får jag läsa en annan gång för jag är klar med modellen..

Sonderling

Användarvisningsbild
Borussia
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Borussia » 14 maj 2026, 15:22

Rasputin.jpg
Rasputin.jpg (34.2 KiB) Visad 28 gånger
Ryssland/Sovjetunionen är ett land som alltid fascinerat mig och som jag alltid med jämna mellanrum hittar en bok att läsa något om. En politisk och geografisk koloss som får allt och alla att hålla andan när den försöker vända på sig i den rappliga tältsängen till land. Den här gången kom turen till Rasputin vars namn jag törs påstå nått ut till publik där mer eller mindre alla i västvärlden känner till namnet. Han går liksom inte att komma undan Tsarrysslands fall, han finns där som en stark biroll i det drama som utspelades i en tid då tältsängen kom att vika sig fullständigt.

Rasputin var en hednisk charlatan från Sibirien som lyckades nästla in sig tsarfamiljen tack var arvingen Aleksejs blödarsjuka som tsarfamiljen var övertygad om Rasputin fått bukt med. Han ansågs stå i kontakt med Gud och sänd till St. Petersburg för att rädda både tsarfamiljen och Ryssland. Han fick ett sådant inflytande på både tsar och tsarinna (i synnerhet tsarinnan) att han kallades för "vår vän" i brevkonversationen dem emellan. Rasputin blev ett namn på allas läppar och en länk till tsarfamiljen, han vara älskad av många, men också hatad pga. hans inflytande på tsarfamiljen. Detta var något som ogillades skarpt av många som i en tid av politisk misär och uteblivna framgångar på slagfältet gjorde honom till en måltavla som slutade med att han mördades en natt sent i december 1916.

Jag har alltid gillat Beevors böcker, vet att andra tycker annorlunda, att han är för kommersiell, men det skiter jag i, har alltid funnit hans böcker jag läst som "bra böcker om det de handlar om". Den här är inget undantag, jag tycker att han är källkritisk, varnar läsaren att Rasputins dotters vittnesmål ska tas med en stor nypa salt, likaså andra vittnesmål beroende på vem de är och vilket syfte de kan ha haft. Boken är lagom lång, den håller sig innanför ramarna, kanske lite väl mycket innanför ramarna, den släpper inte Rasputin utom synhåll, då får man snällt hitta någon annan bok. En bok om Rasputin ska också handla om Rasputin och inget annat, och det gör den också.
"I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am."

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 14 maj 2026, 23:04

Tack för din personliga recension. Gillar speciellt uttrycket 'rappliga tältsängen'.

MVH

Hans

Skriv svar