Övning i krigsgravtjänst

I samarbete med SoldF
Skriv svar
kblomster
Medlem

Övning i krigsgravtjänst

Inlägg av kblomster » 7 maj 2026, 19:02

Dagens Nyheter har idag en artikel om en övning i krigsgravtjänst. 500 "stupade" (säckar med vedträn med vikt motsvarande ett lik) gravsattes tillfälligt vid Väddö kyrka; deltagande i övningen var utöver Försvarsmakten även Svenska kyrkan, Skatteverket och Plikt- och prövningsverket.

Så långt allt gott och väl, men både i brödtexten och i en faktaruta uppges att detta inte övats på 70 år:
Under militärövningen Aurora 26 som pågår i stora delar av Sverige under perioden 27 april till 13 maj övade Försvarsmakten, Skatteverket, Plikt- och prövningsverket och Svenska kyrkan tillsammans på Väddö kyrkogård. Det är första gången sedan början av 1950-talet som Försvarsmakten övar krigsgravtjänst.
Kan detta verkligen stämma? När jag söker här på forumet på "krigsgravtjänst" hittar jag t.ex. en anekdot berättad av Lasse O som lär ha utspelat sig nån gång på 80- eller 90-talet, men dock i mycket mindre skala än vad det varit frågan om i artikeln. Påståendet i faktarutan kanske inte är helt taget ur luften, men vad är det i så fall som inte övats sedan början av 50-talet?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Övning i krigsgravtjänst

Inlägg av Hans » 7 maj 2026, 20:02

Kanske lite OT men relaterat. Så sent som på Karlberg 85-86 övades kadetterna i att skriva brev till de anhöriga för en en stupad soldat.

Jag har vagt för mig att det förvisades på InfSS förutom fångtjänst.

Källa: Hans

MVH

Hans

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 7 maj 2026, 21:02

kblomster skrev:
7 maj 2026, 19:02
Påståendet i faktarutan kanske inte är helt taget ur luften, men vad är det i så fall som inte övats sedan början av 50-talet?
Troligen helheten i att omhänderta och begrava större mängder samt att man faktiskt har med de andra myndigheterna som berörs. Det är något annat än vad anekdoten handlade om.

Utbildning i "så här gör vi enligt boken" har så klart förekommit, men den här övningen var något helt annat där man faktiskt gör saker på riktigt i stor skala.

Grönis
Medlem

Inlägg av Grönis » 8 maj 2026, 09:13

Vad var plikt och prövningsverkets roll kan man undra, kommer man börja skapa särskilda enheter för detta? Det har väl också funnits en gång i tiden?

Skriv svar