Övning i krigsgravtjänst

I samarbete med SoldF
kblomster
Medlem

Övning i krigsgravtjänst

Inlägg av kblomster » 7 maj 2026, 19:02

Dagens Nyheter har idag en artikel om en övning i krigsgravtjänst. 500 "stupade" (säckar med vedträn med vikt motsvarande ett lik) gravsattes tillfälligt vid Väddö kyrka; deltagande i övningen var utöver Försvarsmakten även Svenska kyrkan, Skatteverket och Plikt- och prövningsverket.

Så långt allt gott och väl, men både i brödtexten och i en faktaruta uppges att detta inte övats på 70 år:
Under militärövningen Aurora 26 som pågår i stora delar av Sverige under perioden 27 april till 13 maj övade Försvarsmakten, Skatteverket, Plikt- och prövningsverket och Svenska kyrkan tillsammans på Väddö kyrkogård. Det är första gången sedan början av 1950-talet som Försvarsmakten övar krigsgravtjänst.
Kan detta verkligen stämma? När jag söker här på forumet på "krigsgravtjänst" hittar jag t.ex. en anekdot berättad av Lasse O som lär ha utspelat sig nån gång på 80- eller 90-talet, men dock i mycket mindre skala än vad det varit frågan om i artikeln. Påståendet i faktarutan kanske inte är helt taget ur luften, men vad är det i så fall som inte övats sedan början av 50-talet?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Övning i krigsgravtjänst

Inlägg av Hans » 7 maj 2026, 20:02

Kanske lite OT men relaterat. Så sent som på Karlberg 85-86 övades kadetterna i att skriva brev till de anhöriga för en en stupad soldat.

Jag har vagt för mig att det förvisades på InfSS förutom fångtjänst.

Källa: Hans

MVH

Hans

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 7 maj 2026, 21:02

kblomster skrev:
7 maj 2026, 19:02
Påståendet i faktarutan kanske inte är helt taget ur luften, men vad är det i så fall som inte övats sedan början av 50-talet?
Troligen helheten i att omhänderta och begrava större mängder samt att man faktiskt har med de andra myndigheterna som berörs. Det är något annat än vad anekdoten handlade om.

Utbildning i "så här gör vi enligt boken" har så klart förekommit, men den här övningen var något helt annat där man faktiskt gör saker på riktigt i stor skala.

Grönis
Medlem

Inlägg av Grönis » 8 maj 2026, 09:13

Vad var plikt och prövningsverkets roll kan man undra, kommer man börja skapa särskilda enheter för detta? Det har väl också funnits en gång i tiden?

adlercreutz
Medlem

Inlägg av adlercreutz » 8 maj 2026, 19:22

Grönis skrev:
8 maj 2026, 09:13
Vad var plikt och prövningsverkets roll kan man undra, kommer man börja skapa särskilda enheter för detta? Det har väl också funnits en gång i tiden?
De ska ju bemanna förbanden så jag gissar att det blir en del administration om 500 soldater stupar. Som det kan vara bra att öva på?

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 8 maj 2026, 20:50

Grönis skrev:
8 maj 2026, 09:13
Plikt- och prövningsverket sköter administrationen runt döda och svarar för att rapporter skickas till andra myndigheter samt att anhöriga underrättas.
dödrapport.png
dödrapport.png (89.25 KiB) Visad 341 gånger
dödrapport text.png
Kommer det att återigen sättas upp förband som svarar för själva begravningsarbetet? Kanske, kanske inte. Kan lika gärna bli så att det sköts av någon annan del av totalförsvaret, t ex Svenska kyrkan.

Grönis
Medlem

Inlägg av Grönis » 8 maj 2026, 23:13

Tack för svar. Angeående det senaste, nu när man bygger upp försvaret igen måste det vara en av fördelarna, dvs. att all kompetens inte behöver ligga på försvarsmakten utan man kan nyttja andra myndigheter etc. på olika sätt

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 11 maj 2026, 08:14

Jag reagerade också på nyheten och av samma anöledning. Intressant att läsa tråden.
I den kommun jag arbetar i så har kyrkan lämnat in en plan för krigsgravar där vi fick vara remissinstans. Jag fick dock känslan av att det var för civila.
Det var en kyrka på landet som hade en åker bredvid. Så det planeras lite varstans i landet antar jag.
Träffar skiten fläkten så är det väl där man hamnar?

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 11 maj 2026, 09:36

Jag undrar hur pliktverkets officiella meddelande om dödsfall ser ut.

Och hur man väljer plats, grundvatten som påverkas måste ju vara med i kalkylen t.ex..

MVH

Hans

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 11 maj 2026, 19:08

Hans skrev:
11 maj 2026, 09:36
Jag undrar hur pliktverkets officiella meddelande om dödsfall ser ut.
Ur Gravtjänstreglemente 2002. Ganska säker på att detta är upphävt, men meddelandets utformning lär vara oförändrat.
meddelande.png
meddelande.png (45.11 KiB) Visad 245 gånger
Hans skrev:
Och hur man väljer plats, grundvatten som påverkas måste ju vara med i kalkylen t.ex..
Oftast platser i anslutning till befintliga begravningsplatser. Svenska kyrkan har till uppgift att förbereda detta.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 11 maj 2026, 19:20

Tack.

Gör man inget mer personligt? Tänk Saving Private Ryan? Vad vi fick vår träning för annars?

MVH

Hans

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 11 maj 2026, 19:56

Hans skrev:
11 maj 2026, 19:20
Tack.

Gör man inget mer personligt? Tänk Saving Private Ryan? Vad vi fick vår träning för annars?

MVH

Hans
riktlinjer.png
Hur realistiskt detta är när ett förband drabbats av 500 stupade är en annan fråga... Någonstans lär det gå en brytpunkt där det personliga helt enkelt inte är möjligt. Men det officiella meddelandet kommer i alla fall.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 12 maj 2026, 07:08

Hans skrev:
Nu var det nästan 30 år sedan jag läste kyrkogårdsdrift på Alnarp och jag blev aldrig Kyrkogårdschef så jag minns inte detaljerna men ja detta med dränering var en aspekt, och att man skulle undvika att lakvatten skulle rinna ut i dricksvvattentäckter, så jag antar att man väger in detta på någotsätt i placeringen av kyrkogården.

Sonderling

Edit: fixade en massa stavfel etc.
Senast redigerad av 1 sonderling, redigerad totalt 12 gånger.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 12 maj 2026, 08:14

Tack Sonderling.

Bjernevik, om en skyttebataljon förlorar mer en hälften av sin personal lär väl knappast bataljonchefen (den tillförordnade) ha tid att skriva till alla anhöriga. Nej.

Men lite mer realistiskt, samma bataljon hamnar i ganska hårda strider i några dygn och får i snitt fem stupade per skyttepluton. Under återhämtning får kompanichefen och ställföreträdande lite jobb och får väl delegera en rejäl bit av det till plutoncheferna. Så är min tanke, jag har svårt att tänka mig att man nöjer sig med ett förtryckt ark från pliktverket. Får jag tid skall jag fråga hos partnern SoldF, om någon förgår mig tar jag inte illa upp.

MVH

Hans

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 12 maj 2026, 20:12

Hans skrev:
12 maj 2026, 08:14
Så är min tanke, jag har svårt att tänka mig att man nöjer sig med ett förtryckt ark från pliktverket. Får jag tid skall jag fråga hos partnern SoldF, om någon förgår mig tar jag inte illa upp.
Det man övade på Väddö var förfarandet när man inte kan göra vad man vill, dvs skicka hem de stupade till hemorten, utan när man måste göra vad man kan.

En bataljon som har förlorat hälften av sin personal torde ha ganska mycket att göra med sin reorganisering. Tid för att skriva en stor mängd personligt utformade brev lär då inte finnas. Inte minst eftersom både kompani- och plutonchefer mycket väl kan återfinnas bland de stupade och befäl på lägre nivå har fullt upp med att lära sig sina nya befattningar...

Sedan är det en glidande skala mellan enstaka stupade, där närmsta regements-/flottiljchef överlämnar dödsbudet personligen till de anhöriga, och ett svenskt Tali-Ihantala där man får vara glad att ens få ett besked att någon är stupad och inte bara "han/hon saknas". På den skalan finns det självklart ett läge där chefer har tid och möjlighet att skriva brev.

Skriv svar