Ronald Reagan

Borebo
Medlem

Re: Ronald Reagan

Inlägg av Borebo » 26 april 2026, 18:55

En politikers främsta merit är att vara på plats vid rätt tillfälle! I slutet på 1970-talet var nog medias analys den att Sovjets segertåg går inte att stoppa, det är barnsligt att tro något annat och att allt det Reagan gjorde i början på 1980-talet var fel! I Finland hyllade bl.a. Hbl Dev Murarkas analyser om hur fel Reagan har! Också svenska "fredsprofessorer" tävlade i att fördöma hans tankar och förklara att inget kan hejda Sovjets globala framryckning!

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 26 april 2026, 21:29

En politikers främsta merit är att vara på plats vid rätt tillfälle! I slutet på 1970-talet var nog medias analys den att Sovjets segertåg går inte att stoppa, det är barnsligt att tro något annat och att allt det Reagan gjorde i början på 1980-talet var fel! I Finland hyllade bl.a. Hbl Dev Murarkas analyser om hur fel Reagan har! Också svenska "fredsprofessorer" tävlade i att fördöma hans tankar och förklara att inget kan hejda Sovjets globala framryckning!
Även om han hade rätt i sin karakteristik av sovjet, så lekte han med elden.
Det var ju ren tur att det inte slutade med den stora katastrofen.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 27 april 2026, 12:07

Jag undrar vad han blev rik på. Var det skådespeleriet, eller lobbyisters pengar?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 27 april 2026, 12:43

Han hade en bunt filmer i bagaget, han var väl inte i toppklass men jämför kanske med Dolph Lundgen. Mycket pengar måste komma från de typ 400 militära träningsfimer han gjorde. Fackpamp i filmindustrin och guvernör av Kalifornien är väl inte ideellt arbete. Förmodligen parat med diverse styrelser. Detta då innan presidentskapet. Spånar jag.

Han var en fattiglapp i sällskapet.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_p ... _net_worth

MVH

Hans

Grönis
Medlem

Inlägg av Grönis » 27 april 2026, 16:08

Jag var ganska ung när han var president men har alltid haft känslan att han var illa omtyckt i Sverige. Många pratade om honom som krigsivrare, hök och att det bara var en tidsfråga innan han skulle trycka på "knappen". Nu var det en annan tid med andra medier men tittar man på hur han framställdes och hur folk pratade om honom så är det inte jättelångt från Trump idag.. Kanske en fråga för en egen tråd men även Busch den yngre var ju impopulär i Sverige och kallades tom. för "den jävla texasgubben av en svensk minister" i samband med att bistånd diskuterades hag jag för mig..

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 27 april 2026, 16:58

Republikanska presidenter är väl generellt illa omtyckta i Europa.

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 27 april 2026, 17:03

Jag var ganska ung när han var president men har alltid haft känslan att han var illa omtyckt i Sverige. Många pratade om honom som krigsivrare, hök och att det bara var en tidsfråga innan han skulle trycka på "knappen".
Ja han var illa omtyckt, men det här med att trycka på "knappen" , den rädslan fanns ju under hela kalla kriget att någon skulle trycka på knappen.
Sedan var ju tiden fram till Gorbatjovs tillträde väldigt instabil eftersom en senil Breznev efterträddes av ytterligare två senila åldringar , så det fanns en befogad rädsla för att allting kunde gå åt helvete genom en olyckshändelse.

Reagan var ju också nära att sluta ett avtal med Gorbatjov om att avskaffa kärnvapnen, något som fick Thatcher och Mitterand att gå i taket.

Grönis
Medlem

Inlägg av Grönis » 27 april 2026, 17:11

Det sista är ju intressant ur ett kontrafaktiskt perspektiv..

Skriv svar