https://en.wikipedia.org/wiki/Free_City_of_Danzig
Kontra den här varianten?
https://www.lrs.lt/sip/portal.show?p_r=38112&p_k=2
Kanske aningen OT men hoppas att Patrik accepterar.
MVH
Hans
Jag älskar meningar där jag förstår under hälften för det ger mig möjlighet att lära mig mer.Danzigs stadsvapen med två mantuanska kors verkar ha sitt ursprung i en hanseatisk gonfanon.
Har du hittat något...?Patrik Öbrink skrev: ↑30 juni 2025, 17:57Absolut, när jag har tid senare i veckan ska jag skriva om det.
Har tyvärr inte haft tid, återkommer när det lugnat ner sig. Har inte glömt bort det.
Det var öppet idag, någon form av vaktmästare var där och jag frågade försynt om jag fick komma in, och jag försökte ta en bättre bild - men fallerade grovt. Borde haft en riktig kamera och en stege. Sorry. Jag stal det i alla fall inte.

Det stämmer att undersökningar visar att evangelikaler i USA, i synnerhet sydstatsbaptister, skänker mest till välgörenhet. Nu sticker USA med sin mecenatkultur ut överlag. Det finns även mycket generösa katoliker i Amerika och de står bl.a. för den i särklass andelen av donationerna till Heliga Stolen. På grund av påven Franciskus stundtals hätska utfall mot USA har dessa donationer rasat till bottennivåer, så påven Leo har lite att ta itu med. Katolikernas genomsnittligt givande dras ner av att många av dem är invandrare från framför allt Latinamerika och Sydostasien, grupper som inte alltid har det så gott ställt.a81 skrev: ↑14 juli 2025, 00:10Goda gärningar (och tro så klart) är viktigt inom katolicismen, medan tro i någon mening är mer det enda viktiga inom protestantismen. I alla fall har det varit så mera traditionellt. Samtidigt är min bild att välgörenhet är som störst bland "superprotestantiska" evangelikaler i USA. Hur kan man förstå detta?
Ja, det är egentligen lite bakvänt - Franciskus föräldrar var från Italien och sonen var därmed etnisk italienare, Leo har italienskt påbrå på faderns sida, medan Johannes Paulus och Benedictus så vitt jag vet saknade anor i södra Europa - men folk väljer väl att fokusera på födelselandet.a81 skrev: ↑20 juli 2025, 09:42Ofta uppmärksammas det att det har varit en sydamerikansk påve (Franciskus) och är en nordamerikansk påve (Leo XIV), men båda hade/har sydeuropeiskt påbrå och liksom en typisk katolsk bakgrund. Egentligen var väl Johannes Paulus II och Bendedictus XVI mer ovanliga med centraleuropeisk bakgrund, ingen koppling till Sydeuropa, etc., även om Polen är ett katolskt land och södra Tyskland är katolskt.
Visst talades det om att Johannes Paulus II och Bendedictus XVI var icke-italienska påvar, men det känns som att det uppmärksammas (ännu) mer med Franciskus och Leo XIV...