Om Heliga Stolen, Katolska Kyrkan och påven
Re: Om Heliga Stolen, Katolska Kyrkan och påven
Paulus(?) och andra(?) försökte väl jämka ihop den tidiga kristendomen med en västerländsk livsstil, exempelvis genom att tillåta att man åt fläskkött. Fanns det några tidiga kristna som kunde tänka sig att gå längre och kompromissa när det gällde offer, kejsarkult, etc.?
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Det var Jesus som upphävde förbudet att äta ”oren” mat som fläskkött. Paulus, som främst missionerade bland greker och romare, såg dock behovet av att avskaffa kravet på omskärelse. Någon annan ”anpassning” till romerska seder förespråkade varken han eller någon annan.
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Man skulle kunna tro att det mediala intresset för Katolska kyrkan är ganska nytt fenomen, men så är det inte.
När John Taylor 1962 vigdes till biskop av Stockholms Katolska Stift i Blå Hallen i Stockholm stadshus direktsändes den i svensk teve.
Året innan visades ett reportage från karmelitklostret i Glumslöv.
När John Taylor 1962 vigdes till biskop av Stockholms Katolska Stift i Blå Hallen i Stockholm stadshus direktsändes den i svensk teve.
Året innan visades ett reportage från karmelitklostret i Glumslöv.
När jag gick gymnasiet i Linköping gjorde jag något arbete om katolska kyrkan, vi pratar sent sjuttital. De fanns allt och var trevliga mot en dum tonåring med en massa korkade frågor. Försökte inte speciellt aktivt värva mig.
Värre var det med någon frikyrka som några år tidigare ordnade modellbyggarkvällar i hålan Ljungsbro. Jag var modellmissbrukare i min ungdom men om jag var agnostiker innan började fröet till min ateism där. Vi var tvingade till att också höra någon form av föreläsning/predikan men de lyckades inte övertyga Hans då jag brukade ställa besvärliga frågor. Utan bra svar.
MVH
Hans
Värre var det med någon frikyrka som några år tidigare ordnade modellbyggarkvällar i hålan Ljungsbro. Jag var modellmissbrukare i min ungdom men om jag var agnostiker innan började fröet till min ateism där. Vi var tvingade till att också höra någon form av föreläsning/predikan men de lyckades inte övertyga Hans då jag brukade ställa besvärliga frågor. Utan bra svar.
MVH
Hans
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Det förvånar mig inte alls. Katolska präster brukar var vänliga och tillmötesgående och är glada för studiebesök. De är dessutom i allmänhet väldigt välutbildade och har studerat teologi, filosofi, kyrkohistoria m.m. Präststudierna inleds alltid med filosofi, som lägger grunden för de fortsatta studierna. Många präster, även kyrkoherdar, har till och med doktorerat.
På den tiden var det fransiskanpräster från Nederländerna i Linköping (numera leds församlingen av passionistpräster från Filippinerna).
Frimicklare är en av en annan sort och de gillar att prata om Jesus, men de skulle nog tänka lite oftare på Jesu ord om hur det går när man sår på hälleberget. Frikyrkopastorer är inte alls lika välutbildade som katolska präster och studerar mest Bibelkunskap och teologi. Så det är inte så konstigt att de inte gav dig några bra svar.
Det finns en grundläggande skillnad i hur Katolska kyrkan och frikyrkorna bedriver mission och evangelisation. Medan frikyrkorna lägger sin tid på att sprida Ordet i tid och otid litar Katolska kyrkan på att skönheten, godheten och sanningen i evangeliet, liturgin och kyrkans lära ska locka människor till kyrkan. Eftersom upptagning som katolik i kyrkan kräver minst två år katekesundervisning så är det heller inte lika fruktbart att försöka värva människor. Det blir som i de politiska ungdomsförbunden som värvar nya medlemmar med att ge bort biobiljetter, de nyrekryterade struntar i att förnya årsavgiften. I Frikyrkan kan människor döpas och bli medlemmar nästan omedelbart och därför tycker de att det är mer angeläget med aktiv värvning i olika sammanhang.
I Ljungsbro har jag varit och handlat choklad.
På den tiden var det fransiskanpräster från Nederländerna i Linköping (numera leds församlingen av passionistpräster från Filippinerna).
Frimicklare är en av en annan sort och de gillar att prata om Jesus, men de skulle nog tänka lite oftare på Jesu ord om hur det går när man sår på hälleberget. Frikyrkopastorer är inte alls lika välutbildade som katolska präster och studerar mest Bibelkunskap och teologi. Så det är inte så konstigt att de inte gav dig några bra svar.
Det finns en grundläggande skillnad i hur Katolska kyrkan och frikyrkorna bedriver mission och evangelisation. Medan frikyrkorna lägger sin tid på att sprida Ordet i tid och otid litar Katolska kyrkan på att skönheten, godheten och sanningen i evangeliet, liturgin och kyrkans lära ska locka människor till kyrkan. Eftersom upptagning som katolik i kyrkan kräver minst två år katekesundervisning så är det heller inte lika fruktbart att försöka värva människor. Det blir som i de politiska ungdomsförbunden som värvar nya medlemmar med att ge bort biobiljetter, de nyrekryterade struntar i att förnya årsavgiften. I Frikyrkan kan människor döpas och bli medlemmar nästan omedelbart och därför tycker de att det är mer angeläget med aktiv värvning i olika sammanhang.
I Ljungsbro har jag varit och handlat choklad.
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
I det här sammanhanget -
...hittade jag den här stora världsatlasen i vårt antikvariat, "Atlas Missionum".
Ugiven 1958 av katolska "Congregatio de Propaganda Fide" , som betyder ungefär "Kongregationen för trons utbredande". Chefen var då Petro Fumasoni Bionda, som dog ett par år senare, och - om jag förstår det riktigt - bytte det katolska ämbetsverket bort beteckningen Propaganda Fide, och ersatte det med det mer neutrala Evangelisation.
Anyway, på den tiden, 1950-talet, var Norden tydligen ett katolskt U-land, för i atlasen blir den särskilt omnämnd, ja, läs själva...
Kanske Patrick vill vara så snäll och bjuda oss på mer information!
Hans K
...hittade jag den här stora världsatlasen i vårt antikvariat, "Atlas Missionum".
Ugiven 1958 av katolska "Congregatio de Propaganda Fide" , som betyder ungefär "Kongregationen för trons utbredande". Chefen var då Petro Fumasoni Bionda, som dog ett par år senare, och - om jag förstår det riktigt - bytte det katolska ämbetsverket bort beteckningen Propaganda Fide, och ersatte det med det mer neutrala Evangelisation.
Anyway, på den tiden, 1950-talet, var Norden tydligen ett katolskt U-land, för i atlasen blir den särskilt omnämnd, ja, läs själva...
Kanske Patrick vill vara så snäll och bjuda oss på mer information!
Hans K
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Innan svaret så vill jag bekräfta det här med välutbildade katolska präster och tacka för svar.
Jag har mött en bunt och alla har gett mig ett positivt intryck. Faktiskt har alla 'riktiga' präster jag mött gett mig ett positivt intryck, protestantiska, katolska och grekisk-ortodoxa. Trots min bristande tro. Är inte bekant med någon från andra religioner.
Jag bodde 1,5 km ifrån där du köpte choklad mellan det jag var typ 11 och 19.
MVH
Hans
Jag har mött en bunt och alla har gett mig ett positivt intryck. Faktiskt har alla 'riktiga' präster jag mött gett mig ett positivt intryck, protestantiska, katolska och grekisk-ortodoxa. Trots min bristande tro. Är inte bekant med någon från andra religioner.
Jag bodde 1,5 km ifrån där du köpte choklad mellan det jag var typ 11 och 19.
MVH
Hans
Det är väl också så att mer "moderata" protestantiska kyrkor som Svenska kyrkan (eller exempelvis anglikanska kyrkan) i vissa avseenden har mer gemensamt med katolska kyrkan eller med ortodoxa kyrkan än med exempelvis Pingstkyrkan eller Livets ord?
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Så är det. De har liturgi och sakrament (om än bara två) och högmässan påminner i stora stycken till det yttre om den katolska mässan. De flesta frikyrkor - med Metodistkyrkan och i viss utsträckning Missionskyrkan som undantag - saknar liturgi och sakrament.
Av den anledningen är det betydligt mer sannolikt att en medlem i Svenska kyrkan konverterar till Katolska kyrkan än går över till en frikyrka.
Av den anledningen är det betydligt mer sannolikt att en medlem i Svenska kyrkan konverterar till Katolska kyrkan än går över till en frikyrka.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Hur kan en kyrka sakna liturgi? Vad gör man då när man träffas i kyrkan?
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Det bestämmer pastorn från gång till gång, men i allmänhet brukar det vara predikan, sång och vittnesbörd. I vissa frikyrkor kallas det möten i stället för gudstjänster.Markus Holst skrev: ↑30 juni 2025, 23:10Hur kan en kyrka sakna liturgi? Vad gör man då när man träffas i kyrkan?
Hur är det med tungomålstalande, har katolska kyrkan någon historia med sådant?
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
När gamlingarna på hemmet där Mamma bodde skulle till kyrkan i byn på en konsert eller liknande ville mamma inte följa med. Hon var rädd att hon skulle behöva ropa halleluja. Bara så ni vet.
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Tungomålstal är erkänt inom kyrkan men är inte allmänt praktiserat och förekommer inte inom ramen för den heliga mässan. Det är vanligast bland medlemmar i en rörelse som kallas Katolsk Karismatisk Förnyelse.
I pingstkyrkor ses tungotal som ett nödvändigt tecken på att en person är döpt i den helige Anden, men så ser inte Katolska kyrkan på det. Kyrkan ser det heller inte som någon sorts bevis på att en person nått en högre nivå av helighet.