Inte varje år, men fortfarande tar jag bilen från Klockrike till Svedala, på semestern, om man som pensionär får säga det. I normalfall behövs bilen för det som vi behöver inhandla i Sverige, från OP A. och lakrits till annat stort och gott, denna gång var emellertid bilen lastad redan i Schweiz med svenskt, från böcker till skrot som det bara går att avyttra i hemlandet...inte för att det blir mycket penningar, en dålig idé, med den svenska kronan i botten mot de flesta andra valutor!
Normalt blir det tre övernattningar på hemvägen, i orter som jag aldrig eller sällan besökt - även denna gång...Suhl, Magdeburg och Sassnitz.
Och - innan Sassnitz, på Rügen hade jag ett par timmar - för en "detour"...till Putbus!
IMG_9334.jpeg
Putbus, med svensk historia, till exempel fursten Malte (jodå, han hette så!) som tog hand om regerandet både under den svenska tiden och efteråt, när preussarna tog över 1815.
Och där det ska finnas en minnesplakett (se ovan) med en svensk ryttare, chefens släkting,
Axel Holst!
Det gällde bara att hitta den! Turistinfon var stängd, men någonstans i Putbus slottspark var den uppställd. Parken var emellertid stor, mycket stor. Äldre herre med hund tillfrågas, ja, någonstans har han sett något liknande, men var? Ytterligare en äldre herre med hund, annan sort, tillstöter, ja, någonstans har han sett en dylik, men var?
Jag lämnar äldre herre 1 och 2, och deras sniffande hundar i deras funderingar över vad man allt kan hitta här i slottsparken...
En dam till exempel...
IMG_9335.jpeg
...eller en stendös som flyttats till Putbus 1901 - väl en omöjlighet i dag, jag menar, att flytta på megalitiska gravstenar! - inmejslade är grabbarna från anno dazumal, Friedrich I, Wilhelm III, Bismarck, Moltke och Roon. För övrigt bortmejslade 1970 av DDR-regimen, och åter inmejslade efter "die Wende"...
IMG_9339.jpeg
Men Axel Holst då...var är han?
Jodå, han kommer, där har hänt saker! - Stay tuned!
Hans K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.