Arn-film?

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Arn-film?

Inlägg av Djinghis Khan » 27 april 2003, 21:53

Jag har hört talas om att det ska komma en Arn film (dramadokumentär) som just nu håller på att spelas in.
Ett annat rykte som jag hört är att rekvisitan ska vara urusel och bestå bl.a. av stickade balaklavaluvor istället för coifer samt leksakssvärd.
Vet ngn när det kommer sändas?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 27 april 2003, 22:59

TV4 ska visa en serie program producerade av Troja television, och som avses ska visas i december i år. Rekvisitans standard är varierande, men det förekommer inte några leksakssvärd i varje fall. Balaclavan bars av killen som fick agera Arn vid inspelningen 31/1-1/2, med förklaringen att man inte ville binda upp sig vid en viss person om man skulle vara tvungen att byta till inspelningen i september. Något bisarrt, men det var regissörens och producentens skäl. En del rekvisita var rätt dålig. Ryttargängets stickebrynjor och "lansar" var direkt pinsamma; jag lånade ut ett av mina spjut till en av dem, och det stack ut (!) såsom varandes det som såg mest realistiskt ut. Jag vet inte vad ni säger om mina prylar, men jag är killen i mitten med den träfärgade skölden.

Bild

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 28 april 2003, 12:04

Häftigt :)
Vi får väl vänta och se på resultatet då

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 28 april 2003, 14:08

I senaste nummret av Vapenbilden (Svenska heraldiska föreningens tidskrift) läser jag att den kände heraldikern fil.dr. Jan Raneke på uppdrag av Troja Television har komponerat ett vapen till Arn. Det kan beskrivas som i en sköld av guld ett upprest svart lejon ovan åtföljt av ett rött tempelherrekors. Guillou beskriver ett liknade vapen i böckerna.

chaser
Medlem

Inlägg av chaser » 28 april 2003, 19:37

Får ta och bli stormrik så man kan ta och göra en riktig film med "riktiga" skådespelare och bra rekvisita och massor med statister till de stora slagen...

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 28 april 2003, 20:25

Men jag måste erkänna att jag fortfarande är starkt skeptisk. Sverige och svensk filmindustri har ingen som helst erfarenhet av stora historiska krigsfilmer á la Hollywood eller Kurosawa. Risken som jag bedömer är att det blir ett pinsamt fiasko, delvis för att man har så brottom med produktionen i syfte att spara pengar.

Användarvisningsbild
Flensburg
Medlem

Inlägg av Flensburg » 28 april 2003, 20:59

Jag skulle vilja göra massor med svenska propaganda filmer som handlar om våra stordåd!! Skulle vara roligt!!

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gribing » 29 april 2003, 11:57

Jag mailade Troja och frågade om man kunde få vara med som statist vid inspelningen i sommar. Det verkade gå bra om jag hade egna kläder och prylar. Ska kontakta mina riddarvänner i Hova...

Vad säger ni, ska inte hela Skalman-gänget ställa upp med en här? Hellqvist kan utrusta oss :D

Men då får vi skriva om manus lite:

"Plötsligt hördes ett vrål från det östra skogsbrynet. Ur skogen vällde en stor grå massa med fotsoldater. På flankerna sågs ryttare, bärandes fanor med en Messerscmidt och en ring.
- Det är Skalmännen, ropade en dansk soldat i panik. Danskarna slängde sina vapen och rusade okontrollerat bakåt..."

he he :lol:

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem

Inlägg av Wolfblitzer » 29 april 2003, 16:39

ja, jag ska ju ändå sy upp lajvkläder så. kanske om jag får...

Necros
Medlem

Inlägg av Necros » 30 april 2003, 11:20

Har lite svårt att ta till mig att någon kan få panik p.g.a. av några som kallar sig Skalmännen... :lol:

Höll däremot på att skratta halvt ihjäl mig då jag skapade mig en inre bild av hela händelsen. Hysteriskt roligt.

/Mikael

Someone
Medlem

Inlägg av Someone » 2 maj 2003, 16:46

skalmännen :lol:

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 13 maj 2003, 18:31

Jag trodde att Arnfilmen skule vara en dramserie, men icke:

Kod: Markera allt

Inspelningarna av Arns rike, TV 4:s dokumentärserie om konungariket Sveriges födelse, är nu i full gång. Serien utgår från Jan Guillous romansvit om tempelriddaren Arn Magnusson och det är Jan Guillou själv som leder tittarna genom de fem programmen, som kommer att sändas nästa vinter.

Berättelsen varvas med rekonstruktioner av olika händelser, som till exempel slaget vid Kungslena den 31 januari år 1208 där västgötabönderna närmast mirakulöst lyckades förinta en dansk-skånsk invasionsstyrka. 
Källa:http://www.svenskhistoria.nu/arkiv/540.html

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gribing » 14 maj 2003, 16:59

Skåneflaggor. Javisst, fast dom måste se lite äldre ut, kanske med nån mysko symbol på...

Necros
Medlem

Inlägg av Necros » 14 maj 2003, 17:01

Kanske en skåneflagga med skalman på. Kan det bli mer mysko än så... 8)

/Mikael

Skriv svar