Arn-film?
- Djinghis Khan
- Medlem
Arn-film?
Jag har hört talas om att det ska komma en Arn film (dramadokumentär) som just nu håller på att spelas in.
Ett annat rykte som jag hört är att rekvisitan ska vara urusel och bestå bl.a. av stickade balaklavaluvor istället för coifer samt leksakssvärd.
Vet ngn när det kommer sändas?
Ett annat rykte som jag hört är att rekvisitan ska vara urusel och bestå bl.a. av stickade balaklavaluvor istället för coifer samt leksakssvärd.
Vet ngn när det kommer sändas?
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
TV4 ska visa en serie program producerade av Troja television, och som avses ska visas i december i år. Rekvisitans standard är varierande, men det förekommer inte några leksakssvärd i varje fall. Balaclavan bars av killen som fick agera Arn vid inspelningen 31/1-1/2, med förklaringen att man inte ville binda upp sig vid en viss person om man skulle vara tvungen att byta till inspelningen i september. Något bisarrt, men det var regissörens och producentens skäl. En del rekvisita var rätt dålig. Ryttargängets stickebrynjor och "lansar" var direkt pinsamma; jag lånade ut ett av mina spjut till en av dem, och det stack ut (!) såsom varandes det som såg mest realistiskt ut. Jag vet inte vad ni säger om mina prylar, men jag är killen i mitten med den träfärgade skölden.

- Djinghis Khan
- Medlem
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
I senaste nummret av Vapenbilden (Svenska heraldiska föreningens tidskrift) läser jag att den kände heraldikern fil.dr. Jan Raneke på uppdrag av Troja Television har komponerat ett vapen till Arn. Det kan beskrivas som i en sköld av guld ett upprest svart lejon ovan åtföljt av ett rött tempelherrekors. Guillou beskriver ett liknade vapen i böckerna.
- Djinghis Khan
- Medlem
Men jag måste erkänna att jag fortfarande är starkt skeptisk. Sverige och svensk filmindustri har ingen som helst erfarenhet av stora historiska krigsfilmer á la Hollywood eller Kurosawa. Risken som jag bedömer är att det blir ett pinsamt fiasko, delvis för att man har så brottom med produktionen i syfte att spara pengar.
Jag mailade Troja och frågade om man kunde få vara med som statist vid inspelningen i sommar. Det verkade gå bra om jag hade egna kläder och prylar. Ska kontakta mina riddarvänner i Hova...
Vad säger ni, ska inte hela Skalman-gänget ställa upp med en här? Hellqvist kan utrusta oss
Men då får vi skriva om manus lite:
"Plötsligt hördes ett vrål från det östra skogsbrynet. Ur skogen vällde en stor grå massa med fotsoldater. På flankerna sågs ryttare, bärandes fanor med en Messerscmidt och en ring.
- Det är Skalmännen, ropade en dansk soldat i panik. Danskarna slängde sina vapen och rusade okontrollerat bakåt..."
he he
Vad säger ni, ska inte hela Skalman-gänget ställa upp med en här? Hellqvist kan utrusta oss
Men då får vi skriva om manus lite:
"Plötsligt hördes ett vrål från det östra skogsbrynet. Ur skogen vällde en stor grå massa med fotsoldater. På flankerna sågs ryttare, bärandes fanor med en Messerscmidt och en ring.
- Det är Skalmännen, ropade en dansk soldat i panik. Danskarna slängde sina vapen och rusade okontrollerat bakåt..."
he he
- Wolfblitzer
- Medlem
Jag trodde att Arnfilmen skule vara en dramserie, men icke:
Källa:http://www.svenskhistoria.nu/arkiv/540.html
Kod: Markera allt
Inspelningarna av Arns rike, TV 4:s dokumentärserie om konungariket Sveriges födelse, är nu i full gång. Serien utgår från Jan Guillous romansvit om tempelriddaren Arn Magnusson och det är Jan Guillou själv som leder tittarna genom de fem programmen, som kommer att sändas nästa vinter.
Berättelsen varvas med rekonstruktioner av olika händelser, som till exempel slaget vid Kungslena den 31 januari år 1208 där västgötabönderna närmast mirakulöst lyckades förinta en dansk-skånsk invasionsstyrka.