Quiz: Flyg- och rymd-historia
Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia
...Ignition sequence start... 6, 5, 4, 3, 2, 1, 0 ... All engines running. Liftoff! We have a liftoff - då för varjagen.
MVH
Hans
MVH
Hans
Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia
Tack Hans - dröjde inte länge innan ''rymd-biten'' kom till användning
visar denna ovanliga bild ?
Varjag
visar denna ovanliga bild ?
Varjag
- HomeGuardSoldier
- Medlem
- Inlägg: 1560
- Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
- Ort: Småland
Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia
En Spitfire som bekämpar en V1 genom att putta till den med vingkanten.
HGS
HGS
Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia
Rätt & halvrätt -HomeGuardSoldier skrev: ↑11 december 2020, 06:46En Spitfire som bekämpar en V1 genom att putta till den med vingkanten.
HGS
He said: “There is a difference in air pressure above and below the wing – as it gets closer is it actually touching the wing?
“Some pilots would have touched the wing – the different air pressure at the tip of the aircraft would be enough to cause a disturbance in the aerodynamics around the wing which is then enough to knock it off course, disrupt the gyroscopes and then get the aircraft crash into the ground.
“That’s all it needed to do to disrupt the flightpath, just slightly, and either by physically hitting the wing, or actually it takes more skill, to put the wing so close that the vortexes at the wingtip disturb the air around the V1 wing itself, causing it to go off course.”
https://www.forces.net/heritage/wwii/ho ... mb-out-sky
HGS äger frågan !
Varjag
- Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 13602
- Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
- Ort: Västergötland
- Kontakt:
Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia
Men borde inte det där gälla båda flygplanen, som alltså båda borde få aerodynamiska problem?
Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia
V-1:an styrdes av förprogrammerade gyros - Spitfiren av en levande pilot....V-1:an kunde inte kompenseraMarkus Holst skrev: ↑11 december 2020, 10:54Men borde inte det där gälla båda flygplanen, som alltså båda borde få aerodynamiska problem?
för störningar i den programmerade planflynings-kursen = girade & störtade INTE - i målet.
mvh, Varjag
Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia
Dessutom är Spitfiren mycket större och tyngre än V-1an, vilket ger mycket större turbulens/virvlar, och en mindre flygfarkost är också känsligare för den här typen av virvlar. T.ex är en XB-70 mycket större än en F-104 Starfighter: https://en.m.wikipedia.org/wiki/North_A ... _collision
- Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 13602
- Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
- Ort: Västergötland
- Kontakt:
Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia
Nu har jag läst på om v-1. Nu begriper jag.
- HomeGuardSoldier
- Medlem
- Inlägg: 1560
- Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
- Ort: Småland
Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia
Tack varjag!
Nu har jag blandat ihop det hela...
Här är det tre tyska flygaress, vars flygplan har blandats ihop.
Vilka tre är det?
Två rätt av tre möjliga ger den lyckliga vinnaren frågan! Den som lyckas knäcka alla tre får en stjärna i kanten.
HGS
Nu har jag blandat ihop det hela...
Här är det tre tyska flygaress, vars flygplan har blandats ihop.
Vilka tre är det?
Två rätt av tre möjliga ger den lyckliga vinnaren frågan! Den som lyckas knäcka alla tre får en stjärna i kanten.
HGS
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11121
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: schweiz
Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia
Ska vi gissa Hartmann, Galland och Mölders...?
Hans K
Hans K
- HomeGuardSoldier
- Medlem
- Inlägg: 1560
- Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
- Ort: Småland
Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia
En stjärna i kanten!
Självklart var det flygplanen, som flögs av dessa tre mycket framstående flygaress.
Erich Hartmann kommer sannolikt att inneha världsrekordet för antalet nedskjutningar för en enda jaktpilot under resten av världshistorien, då jag knappast tror att någon pilot idag någonsin kommer upp till hans 352 bekräftade segrar under VK2.
Du äger frågan.
HGS
Självklart var det flygplanen, som flögs av dessa tre mycket framstående flygaress.
Erich Hartmann kommer sannolikt att inneha världsrekordet för antalet nedskjutningar för en enda jaktpilot under resten av världshistorien, då jag knappast tror att någon pilot idag någonsin kommer upp till hans 352 bekräftade segrar under VK2.
Du äger frågan.
HGS
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11121
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: schweiz
Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia
Tack för det - vad beträffar Erich Hartmann(och inte bara han) och hans "bekräftade segrar", så vet vi idag att det inte alltid stämde. Här en bra tråd där det städas upp ordentligt med hur många av hans "segrar" kom till...http://forum.12oclockhigh.net/showthread.php?t=55840HomeGuardSoldier skrev: ↑12 december 2020, 07:57En stjärna i kanten!
Självklart var det flygplanen, som flögs av dessa tre mycket framstående flygaress.
Erich Hartmann kommer sannolikt att inneha världsrekordet för antalet nedskjutningar för en enda jaktpilot under resten av världshistorien, då jag knappast tror att någon pilot idag någonsin kommer upp till hans 352 bekräftade segrar under VK2.
Du äger frågan.
HGS
Fråga kommer.
Hans K
- HomeGuardSoldier
- Medlem
- Inlägg: 1560
- Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
- Ort: Småland
Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia
Förvisso...
Men som det också nämns i den tråden så är det nog mycket svårt att exakt identifiera den nedskjutna / mycket svårt skadade / sannolikt nedskjutna flygplanstypen under de fåtal sekunder som gick från det att Hartmann dök ner mot sin motståndare, öppnade eld med en 2-3 sekunders-eldskur när det fyllde hela vindrutan och sedan steg igen för en ny attack. Särskilt då Bf 109G hade all beväpning koncentrerad i nospartiet...ungefär som ett mycket hårt knockout-slag under rätt förutsättningar.
Jag tvivlar inte på att han faktiskt träffade under dessa korta men mycket förödande attacker uppifrån bakifrån, där han pumpade sin motståndare full med ett 10-tal 20 mm-granater och ett 30-tal 13 mm-projektiler - en mycket förödande eldskur för ett enmotorigt jaktflygplan. För han kunde nog se effekten av eldskuren innan stigningen efter attacken, och den effekten måste ha varit synbart mycket förödande.
Det är så lätt för oss att idag vara "källkritiska" och "syna dessa påståenden ordentligt", men då under stridens hetta... Det var nog inte så lätt för en pilot, oavsett nation och flygplanstyp, att exakt identifiera en nedskjuten flygplanstyp. Och detta var nog också en av orsakerna till att man införde mycket övertydliga vän-eller-fiende-märkningar på flygplanen.
Lite OT...
HGS
Men som det också nämns i den tråden så är det nog mycket svårt att exakt identifiera den nedskjutna / mycket svårt skadade / sannolikt nedskjutna flygplanstypen under de fåtal sekunder som gick från det att Hartmann dök ner mot sin motståndare, öppnade eld med en 2-3 sekunders-eldskur när det fyllde hela vindrutan och sedan steg igen för en ny attack. Särskilt då Bf 109G hade all beväpning koncentrerad i nospartiet...ungefär som ett mycket hårt knockout-slag under rätt förutsättningar.
Jag tvivlar inte på att han faktiskt träffade under dessa korta men mycket förödande attacker uppifrån bakifrån, där han pumpade sin motståndare full med ett 10-tal 20 mm-granater och ett 30-tal 13 mm-projektiler - en mycket förödande eldskur för ett enmotorigt jaktflygplan. För han kunde nog se effekten av eldskuren innan stigningen efter attacken, och den effekten måste ha varit synbart mycket förödande.
Det är så lätt för oss att idag vara "källkritiska" och "syna dessa påståenden ordentligt", men då under stridens hetta... Det var nog inte så lätt för en pilot, oavsett nation och flygplanstyp, att exakt identifiera en nedskjuten flygplanstyp. Och detta var nog också en av orsakerna till att man införde mycket övertydliga vän-eller-fiende-märkningar på flygplanen.
Lite OT...
HGS
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11121
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: schweiz
Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia
Just det, det är vår historiska uppgift, att komma så nära gångna tiders realiteter som möjligt. Åsikter och påståenden som vi för 50 år sedan hittade i t.ex. Toliver/Constables Hartmann-bok är helt enkelt till stor del "outdated".HomeGuardSoldier skrev: ↑12 december 2020, 09:56Det är så lätt för oss att idag vara "källkritiska" och "syna dessa påståenden ordentligt..."
HGS
Vidare i texten...
Vad ser vi?
Hans K