Quiz: Flyg- och rymd-historia

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Skriv svar
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av varjag » 10 december 2020, 23:08


Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av Hans » 10 december 2020, 23:38

...Ignition sequence start... 6, 5, 4, 3, 2, 1, 0 ... All engines running. Liftoff! We have a liftoff - då för varjagen.

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av varjag » 11 december 2020, 01:16

Tack Hans - dröjde inte länge innan ''rymd-biten'' kom till användning :lol:
Vad -.jpg
visar denna ovanliga bild ?

Varjag

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av HomeGuardSoldier » 11 december 2020, 06:46

En Spitfire som bekämpar en V1 genom att putta till den med vingkanten.

HGS

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av varjag » 11 december 2020, 10:24

HomeGuardSoldier skrev:
11 december 2020, 06:46
En Spitfire som bekämpar en V1 genom att putta till den med vingkanten.

HGS
Rätt & halvrätt -

He said: “There is a difference in air pressure above and below the wing – as it gets closer is it actually touching the wing?

“Some pilots would have touched the wing – the different air pressure at the tip of the aircraft would be enough to cause a disturbance in the aerodynamics around the wing which is then enough to knock it off course, disrupt the gyroscopes and then get the aircraft crash into the ground.

“That’s all it needed to do to disrupt the flightpath, just slightly, and either by physically hitting the wing, or actually it takes more skill, to put the wing so close that the vortexes at the wingtip disturb the air around the V1 wing itself, causing it to go off course.”

https://www.forces.net/heritage/wwii/ho ... mb-out-sky

HGS äger frågan !

Varjag

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av Markus Holst » 11 december 2020, 10:54

Men borde inte det där gälla båda flygplanen, som alltså båda borde få aerodynamiska problem?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av varjag » 11 december 2020, 11:08

Markus Holst skrev:
11 december 2020, 10:54
Men borde inte det där gälla båda flygplanen, som alltså båda borde få aerodynamiska problem?
V-1:an styrdes av förprogrammerade gyros - Spitfiren av en levande pilot....V-1:an kunde inte kompensera
för störningar i den programmerade planflynings-kursen = girade & störtade INTE - i målet.

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av Sarvi » 11 december 2020, 13:10

Dessutom är Spitfiren mycket större och tyngre än V-1an, vilket ger mycket större turbulens/virvlar, och en mindre flygfarkost är också känsligare för den här typen av virvlar. T.ex är en XB-70 mycket större än en F-104 Starfighter: https://en.m.wikipedia.org/wiki/North_A ... _collision

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av Markus Holst » 11 december 2020, 16:09

Nu har jag läst på om v-1. Nu begriper jag.

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av HomeGuardSoldier » 11 december 2020, 16:54

Tack varjag!

Nu har jag blandat ihop det hela...

Här är det tre tyska flygaress, vars flygplan har blandats ihop.

Vilka tre är det?

Två rätt av tre möjliga ger den lyckliga vinnaren frågan! Den som lyckas knäcka alla tre får en stjärna i kanten.

HGS

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av sveahk » 11 december 2020, 23:15

Ska vi gissa Hartmann, Galland och Mölders...?

Hans K

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av HomeGuardSoldier » 12 december 2020, 07:57

En stjärna i kanten!

Självklart var det flygplanen, som flögs av dessa tre mycket framstående flygaress.

Erich Hartmann kommer sannolikt att inneha världsrekordet för antalet nedskjutningar för en enda jaktpilot under resten av världshistorien, då jag knappast tror att någon pilot idag någonsin kommer upp till hans 352 bekräftade segrar under VK2.

Du äger frågan.

HGS

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av sveahk » 12 december 2020, 08:56

HomeGuardSoldier skrev:
12 december 2020, 07:57
En stjärna i kanten!

Självklart var det flygplanen, som flögs av dessa tre mycket framstående flygaress.

Erich Hartmann kommer sannolikt att inneha världsrekordet för antalet nedskjutningar för en enda jaktpilot under resten av världshistorien, då jag knappast tror att någon pilot idag någonsin kommer upp till hans 352 bekräftade segrar under VK2.

Du äger frågan.

HGS
Tack för det - vad beträffar Erich Hartmann(och inte bara han) och hans "bekräftade segrar", så vet vi idag att det inte alltid stämde. Här en bra tråd där det städas upp ordentligt med hur många av hans "segrar" kom till...http://forum.12oclockhigh.net/showthread.php?t=55840

Fråga kommer.

Hans K

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av HomeGuardSoldier » 12 december 2020, 09:56

Förvisso...

Men som det också nämns i den tråden så är det nog mycket svårt att exakt identifiera den nedskjutna / mycket svårt skadade / sannolikt nedskjutna flygplanstypen under de fåtal sekunder som gick från det att Hartmann dök ner mot sin motståndare, öppnade eld med en 2-3 sekunders-eldskur när det fyllde hela vindrutan och sedan steg igen för en ny attack. Särskilt då Bf 109G hade all beväpning koncentrerad i nospartiet...ungefär som ett mycket hårt knockout-slag under rätt förutsättningar.

Jag tvivlar inte på att han faktiskt träffade under dessa korta men mycket förödande attacker uppifrån bakifrån, där han pumpade sin motståndare full med ett 10-tal 20 mm-granater och ett 30-tal 13 mm-projektiler - en mycket förödande eldskur för ett enmotorigt jaktflygplan. För han kunde nog se effekten av eldskuren innan stigningen efter attacken, och den effekten måste ha varit synbart mycket förödande.

Det är så lätt för oss att idag vara "källkritiska" och "syna dessa påståenden ordentligt", men då under stridens hetta... Det var nog inte så lätt för en pilot, oavsett nation och flygplanstyp, att exakt identifiera en nedskjuten flygplanstyp. Och detta var nog också en av orsakerna till att man införde mycket övertydliga vän-eller-fiende-märkningar på flygplanen.

Lite OT...

HGS

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av sveahk » 12 december 2020, 14:18

HomeGuardSoldier skrev:
12 december 2020, 09:56
Det är så lätt för oss att idag vara "källkritiska" och "syna dessa påståenden ordentligt..."
HGS
Just det, det är vår historiska uppgift, att komma så nära gångna tiders realiteter som möjligt. Åsikter och påståenden som vi för 50 år sedan hittade i t.ex. Toliver/Constables Hartmann-bok är helt enkelt till stor del "outdated".

Vidare i texten...
flyg.jpg

Vad ser vi?

Hans K

Skriv svar