Olof Palmes baneman

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
anckarello
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 juli 2020, 09:29
Ort: Sverige

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av anckarello » 20 juli 2020, 23:20

liljen skrev:
20 juli 2020, 09:15
Andropovlinjen präglade helt säkert KGB:s arbete än.
Om det inte var sanktionerat av Gorbatjov så borde det rassla till lite i personalrullorna för KGB/GRU om de var inblandade. Lämpligt tillfälle att styra upp verksamheten.
Kanske inte så lätt att hitta sådan information längre, varken för Sovjet eller övriga misstänkta länder.

liljen
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 10 augusti 2007, 17:44
Ort: Könugård / Värend / Hanekind
Kontakt:

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av liljen » 21 juli 2020, 09:37

a81, har du läst igenom hela länkarna jag postade? Det blir väl enklare att diskutera teorierna där då.

Exempelvis så skriver Jallai så här:
"Theutenberg menar vidare att även Sveriges vapenaffärer kan ha varit bidragande till motivet. Han hänvisar till Bofors Indien-affär och Bofors vapensmuggling till Iran. Theutenberg skriver att Palme var emot den kärnvapenfria zonen i Östersjön som föreslagits av Sovjet. Det negativa beskedet skulle ha presenterats vid Palmes planerade resa till Moskva i april 1986. Något som alltså aldrig kom till stånd på grund av hans död. Theutenberg menar att Moskva hade förlitat sig på Palmes stöd för den kärnvapenfria zonen. En zon som var en ödesfråga för Moskva och gällde unionens överlevnad. Här menar han sannolikt det faktum att Nato i hemlighet placerat ut kärnvapenbestyckade ubåtar i Östersjön. Kanske till och med på svenskt vatten? Något som en kärnvapenfri zon i Östersjön hade förhindrat. "
Huruvida Palme uppfattades som vänster eller inte av allmänheten blir irrelevant när det handlar om konkreta geopolitiska frågor.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av a81 » 21 juli 2020, 21:12

Säger inte att det är omöjligt, men precis som i fallet Skandiamannen finns det inslag av låg sannolikhet. Jag vet inte hur auktoritära stater tänker, men rimligen är man mån om relationerna med demokratiska stater med lite samma ideologi. Jämför till exempel med Pinochets goda relation med Margaret Thatcher.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Amund » 3 oktober 2020, 18:24

Det här är kanske en dum fråga, men alla har ju skrattat åt Hans Holmér sedan 1987 och hans kurdspår - är verkligen det spåret så stendött och otänkbart som man kan förledas att tro?

Anledningen till min undran är att jag läser följande i boken Svensk oro av Sverker Oredsson:
* 23/11 1983. PKK begär hos svenska myndigheter att PKK-ledaren Abdullah Öcalan ska få uppehållstillstånd i Sverige med hot om att det inte skulle vara bra för Sverige om man nekade. Ansökan avslogs.

* I juni 1984 mördas PKK-avhopparen Enver Ata i Uppsala och en PKK-are dömdes till livstids fängelse och därefter utvisning.

* I ett PM (från SÄPO gissar jag) från september 1984 uppges PKK ha planer på repressalier för att Öcalan vägrats inresa, i första hand mot Olof Palme.

* "I PKK-kretsar ansågs Sverige gå i fascismens ledband och därmed utgöra en fiende till organisationen". I oktober 1984 placerade PKK en svart krans utanför den svenska ambassaden i Aten, och i december utvisade Sverige nio stycken PKK-medlemmar.

* "Den 27/4 1985 kritiserar talesmän för PKK vid ett möte på konserthuset i Stockholm hårt den svenska regeringen och sade att PKK skulle straffa alla som försökte hindra organisationens verksamhet. Något senare inträffade incidenter vid de svenska konsulaten i Hamburg, Berlin, Frankfurt och Hannover och vid ambassaden i Haag. Bakom låg PKK".

* Den 6/8 krävde PKK i Svenska Dagbladet att Sverige måste sudda ut terroriststämpeln på PKK. "Tålamodet skulle räcka högst 2 månader till".

* 11/10 1985 får Palme ett hotbrev från en kurd som säger "Detta måste stoppas, Annars kommer ni att drunkna i vårt folks hatiska hämnd".

* 2/11 1985 mördades avhopparen Cetin Cungör vid Medborgarplatsen i Stockholm.

* 27/2 1986 Dömdes en PKK:are för mordet. Alltså nära inpå Palmemordet.

* Vidare har SÄPO uppgifter om att: "under februari månad 1986 hade flera telefonsamtal förts av PKK:are på turkiska och kurdiska om bröllop som skulle hållas och firas. En person skulle mördas. I samtalen framkom en stor fientlighet mot Olof Palme".

Jag är medveten att om att det inte fanns några bevis som binder PKK till mordet och jag tror absolut ingenting. Men jag tänker ändå att spåret kanske är så förknippat med Holmérs misslyckande att ingen därefter vågat titta på kurdspåret igen? Särskilt sedan man lagt vantarna på Christer Pettersson.

Vill förtydliga att boken inte driver någon linje i frågan (och inte jag heller) utan bokens text var endast avsedd att beskriva den hotbild mot Sverige som PKK utgjorde under åren innan Palmeutredningens start.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av sonderling » 5 oktober 2020, 14:29

Det måste vara PKK! Var det första jag sa när jag hörde att Palme mördats. Det var samma natt och jag tror det var den första nyhetssändningen.
Varför just dom hade jag själv glömt bort tills du påminde mig Amund.

Ja varför har Kurd-spåret liksom glömts bort? Och varför blev Holmér hånad för det?

Sonderling

hilbert
Medlem
Inlägg: 2162
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av hilbert » 5 oktober 2020, 15:06

Ja varför har Kurd-spåret liksom glömts bort? Och varför blev Holmér hånad för det?
Det var väl det att man inte hittade några bevis överhuvudtaget.

Det här var ju en grupp som SÄPO följde noga, trots det hittade man ingenting.
Om det var PKK så var de i så fall oerhört skickliga på att dölja sina spår.

Davian
Medlem
Inlägg: 3536
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Davian » 5 oktober 2020, 17:11

Jag är 200% övertygad om att det var polisen eller militären eller säpo som mördade palme. Det är därför utredningen gick så dåligt och Holmér involverade sig. De är enda organisationerna med sån koll på Palmes förehavanden att de kan organisera en skytt med hemligt vapen som försvinner spårlöst, under en kväll när palme spontant beslutar sig för att skicka iväg livvakterna.

Julianus
Medlem
Inlägg: 960
Blev medlem: 8 juli 2014, 11:11

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Julianus » 6 oktober 2020, 01:39

sonderling skrev:
5 oktober 2020, 14:29
Det måste vara PKK! Var det första jag sa när jag hörde att Palme mördats. Det var samma natt och jag tror det var den första nyhetssändningen.
Varför just dom hade jag själv glömt bort tills du påminde mig Amund.

Ja varför har Kurd-spåret liksom glömts bort? Och varför blev Holmér hånad för det?

Sonderling
Flera skäl. Många av hans argument för det var tvärdåliga. Sedan att allt talar för slump och en amatör till gärningsman med helvetisk tur efter mordet

liljen
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 10 augusti 2007, 17:44
Ort: Könugård / Värend / Hanekind
Kontakt:

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av liljen » 6 oktober 2020, 16:51

Bo Theutenberg är ju inne på ett slags PKK/kurdspår i sina "Dagböcker från UD"
"Han beskriver ett moment 22 i Palmeutredningen där bevis från olagliga buggningar inte kunde användas i en rättegång. Säpos buggning avslöjar nämligen planerna som lades upp hösten 1985 i Damaskus som handlade om att mörda Palme. Ett buggat samtal av PKK-chefen i Sverige morgonen den 1 mars 1986 bevisar PKK:s inblandning i mordet, även om PKK inte höll i pistolen.
– Buggningen av KGB-mannen Vladimir Nezjinskijs våning jämte kringliggande uppgifter visar att det var Sovjetunionen och KGB som mördade eller deltog i mordet på Sveriges statsminister Olof Palme den 28 februari 1986 – med hjälp en obskyr kurdisk gärningsman vid namn Latiff inom eller i närheten av PKK och Iran.
– Innehållet i ”buggningspärmarna” har jag verifierat på ett ur källkritisk synpunkt helt betryggande sätt, av källor helt oberoende av varandra, vilka får betraktas som förstahandskällor, då informationen kommer från originalhandlingar som källorna haft tillgång till."
https://www.inblick.se/nyheter/2020/06/ ... lme-mordet

Om man vill kan man säkert avfärda Theutenberg som något slags mytoman konspirationsteoretiker, men han jobbade ju de facto på UD och nära Palme på 80-talet. Det vore därför intressant att nagelfara hans tänk. Antagligen bör man då läsa hela hans böcker. Jag tycker det är konstigt att hans utsagor har fått så lite uppmärksamhet som de faktiskt fått. Finns det något som gör att man direkt kan avfärda dem eller vad beror detta på?

hilbert
Medlem
Inlägg: 2162
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av hilbert » 7 oktober 2020, 11:30

Han beskriver ett moment 22 i Palmeutredningen där bevis från olagliga buggningar inte kunde användas i en rättegång.
I Sverige har vi väl fri bevisvärdering, det låter som om han sett för mycket på amerikanska TV serier.
Om man fått fatt i Palmes mördare med illegal avlyssning så tror jag inte det väckt några större protester.

Edit/ Jämför med hur man använde PKU registret för att hitta Anna Linds mördare.

Julianus
Medlem
Inlägg: 960
Blev medlem: 8 juli 2014, 11:11

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Julianus » 18 oktober 2020, 10:13

Julianus skrev:
6 oktober 2020, 01:39
sonderling skrev:
5 oktober 2020, 14:29
Det måste vara PKK! Var det första jag sa när jag hörde att Palme mördats. Det var samma natt och jag tror det var den första nyhetssändningen.
Varför just dom hade jag själv glömt bort tills du påminde mig Amund.

Ja varför har Kurd-spåret liksom glömts bort? Och varför blev Holmér hånad för det?

Sonderling
Flera skäl. Många av hans argument för det var tvärdåliga. Sedan att allt talar för slump och en amatör till gärningsman med helvetisk tur efter mordet
För att ta praktexemplet. Avlyssnade kurder hade under slutet av januari talat om det kommande nyårsfirandet. Varpå nötterna tänker aha man firar inte nyår i elva månader detta måste vara kod. År efter det hela sitter Calle Batong i Ku och upprepar idiotin.

Självklart vet jag inte om det var kod eller inte. Men argumentet avslöjar något helt sublimt om de som styrde och ställde.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av a81 » 26 februari 2021, 23:21

Visst kan man tänka sig något slags höger(extrem) militär/polis/SÄPO/Stay Behind-konspiration, men varför skulle de mörda Palme 1986. Palme lär inte ha planerat att sitta kvar som statsminister särskilt länge till.

Men kanske var Apartheid-regimen rädd för att Palme skulle bli exempelvis ny generalsekreterare för FN? Eller så var det en ensam galning, alltså exempelvis en psykotisk person. Motivbilden för en svensk högerkonspiration känns svag, likaså Skandiamannens motivbild.

Sedan kan man undra om det fanns några kopplingar mellan Skandiamannen och Sydafrika. Skandiamannen växte upp i det koloniala Indien, måste ha talat nära nog perfekt engelska och kan möjligen ha känt sympati för en livsstil med vita som lever gott på andras bekostnad.

Davian
Medlem
Inlägg: 3536
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Davian » 26 februari 2021, 23:59

a81 skrev:
26 februari 2021, 23:21
Visst kan man tänka sig något slags höger(extrem) militär/polis/SÄPO/Stay Behind-konspiration, men varför skulle de mörda Palme 1986. Palme lär inte ha planerat att sitta kvar som statsminister särskilt länge till.
Jag tror polisen gjorde det. Att det hände 86 som det gjorde beror på tillfälligheten att Palme skickade bort sina livvakter för att ta spontanbesök på en bio. Vilket blir en perfekt lucka för poliserna att ta sig dit, skjuta, sticka iväg och hålla steget före utredningen. Sen, för att vara lite konspiratorisk, tror jag att polisledningen/någon/några i den hade koll på det här och aktivt saboterade utredningen.

FredH
Medlem
Inlägg: 1374
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av FredH » 27 februari 2021, 10:30

Davian skrev:
26 februari 2021, 23:59
a81 skrev:
26 februari 2021, 23:21
Visst kan man tänka sig något slags höger(extrem) militär/polis/SÄPO/Stay Behind-konspiration, men varför skulle de mörda Palme 1986. Palme lär inte ha planerat att sitta kvar som statsminister särskilt länge till.
Jag tror polisen gjorde det. Att det hände 86 som det gjorde beror på tillfälligheten att Palme skickade bort sina livvakter för att ta spontanbesök på en bio. Vilket blir en perfekt lucka för poliserna att ta sig dit, skjuta, sticka iväg och hålla steget före utredningen. Sen, för att vara lite konspiratorisk, tror jag att polisledningen/någon/några i den hade koll på det här och aktivt saboterade utredningen.
Problemet med en sådan konspiration är att det blir väldigt många inblandade. Och desto fler inblandade desto större risk för att det läcker.

Davian
Medlem
Inlägg: 3536
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Davian » 27 februari 2021, 21:31

Det behöver inte bli jättestort. Det räcker tex med att någon/några på enskilt iniativ skjuter Palme och sen använder sin expertis som polis för att gömma mordvapnet. Så 1-2 personer skulle kunna räcka.

jag tror det är mindre risk för läcka inom polisen än det är med Skandiamannen eller Christer pettersson eller valfri annan misstänkt.

Skriv svar