Quiz: Tidigmodern tid

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Skriv svar
StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Tidigmodern tid

Inlägg av StefanZ » 23 juni 2020, 13:00

Markus Holst skrev:
23 juni 2020, 11:09
zaporizjakosackerna? De verkar ha hållit till i dagens Ukraina
Ja de fanns. Kan transkriberas till Zaporoze, och betyder Bortom forsarna (på Dnepr). Alltså kosacker som bor längs Dneprs stränder, där de hade även under en tid en fri republik som utövad på en samlingsplats. För ordningens skull; ukrainarna själva stavar det något annorlunda.
Det var i huvudsak dem som Chmielnickij hetsade upp till en stor resning mot Polen vid en tidpunkt ca 1650.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Tidigmodern tid

Inlägg av Femtiotrean » 23 juni 2020, 13:53

Den första av de två Krimkampanjerna mot Krimkhanatet. Alltså den som leddes av

Bild

Medaljen (och 1500 själar) lär han ha fått som belöning för kampanjerna - Ivan Samojlovitj, zaporizjakosackernas hetman på Dneprs västbank var den som fick bära hela skulden för misslyckandet och den andra kampanjen kunde tolkas som en framgång trots att inte den heller nådde målet - men han blev snart en förlorare i maktspelet. (Inte total, han fick behålla livet...)

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5013
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Tidigmodern tid

Inlägg av koroshiya » 23 juni 2020, 14:08

Så är det, Femtiotrean.

De utgick från Okhtyrka den 2 maj och var tvungna att vända den 17 juni. Då hade man knappt ens sett en enda tatar, enligt vad som sägs.

Din fråga.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Tidigmodern tid

Inlägg av Femtiotrean » 23 juni 2020, 14:31

En (jätte)bra fråga, tycker jag - och som jag inte kunde ha svarat utan a little help from my friend StefanZ :thumbsup: Men det måste erkännas att det kändes kul att köra ikapp honom och sen förbi strax innan mållinjen 8-)

Fråga dröjer :oops: - om inte Stefan viil ta den som tack för hjälpen?

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5013
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Tidigmodern tid

Inlägg av koroshiya » 23 juni 2020, 14:55

Femtiotrean skrev:
23 juni 2020, 14:31
En (jätte)bra fråga, tycker jag - och som jag inte kunde ha svarat utan a little help from my friend StefanZ :thumbsup: Men det måste erkännas att det kändes kul att köra ikapp honom och sen förbi strax innan mållinjen 8-)

Fråga dröjer :oops: - om inte Stefan viil ta den som tack för hjälpen?
Det får han gärna göra för mig.

Ska lägga in marschrutt också.

image180.gif
image180.gif (33.7 KiB) Visad 288 gånger

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Tidigmodern tid

Inlägg av StefanZ » 23 juni 2020, 22:26

Ta du den Femtiotrean. Få eller ingen vill ju svara på mina frågor.... :(

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Tidigmodern tid

Inlägg av Femtiotrean » 24 juni 2020, 07:17

Man vet aldrig om man får svar - och när det blir ovanligt många svar eller inga svar alls, så vet man aldrig varför det blev så och i många fall det beror till en ytterst liten del på om frågan är bra eller om den är dåligt eller missvisande ställd, för svår eller för lätt eller ointressant för alla utan detaljkunskaper eller specialintresse inom just det området.

En bildfråga är ofta "an easy option" - både för den som "måste" ställa en ny fråga och för den som vill göra det lätt för sig att svara :lol:

popularopinion.png
Vad händer? Var? När?

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Tidigmodern tid

Inlägg av StefanZ » 24 juni 2020, 09:52

Håller de på att storma hus? Lik av mördade? Nja, dem som vi ser klart, verkar ganska avspända, både de beväpnade och de civila. Även hundar tycks ha glada miner... Vidare, "huset" de stormar tycks vara blott en vägg... De som sitter på rad är eventuellt bundna, men det tycks inte vara någon omedelbar fara med dem.
Kan det vara ett inre av en byggnad - kyrka kanske, även om det är inga iögonfallande krucifix - som de håller på att demonterar målningar och statyer? Så liket på golvet är kanske en staty?? och kanske därför så egendomligt färglös?

OK, om vi tar det som en arbetshypotes. Hände något sådant under vår tidsperiod? Jo, det gjorde det tydligen. När de protestantiska och reformerta kyrkorna kom till. De använde inte alls lika mycket statyer och målningar som de katolske...
Speciellt de reformerta var tydligen väldigt mycket mot sånt. De menade att det blev lätt hänt att målningen dyrkades, istället för Gud eller det avbildade helgonet...

Bildstormare eller ikonoklast är tydligen namnet på företeelsen. (förekom i olika omgångar under andra tidsperioder också, så själva namnet är INTE reserverat för enkom denna tidsperiod).
Var, inte lätt att säga om man inte googlar bildsöker efter just denna bilden, men rimligen någonstans där reformerta kyrkan slog igenom. Säg Holland.
Och när? Låt oss säga ca 1550-1600 så har vi en grov tidspunkt.

Detta är mina gissningar och resultatet av mitt spånande.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Tidigmodern tid

Inlägg av StefanZ » 24 juni 2020, 10:22

Jag funderar över bänkarnas placering. Bänkarna är längs väggarna. Som de kunde vara i en allmän sal, men så man kan sätta sig längs väggarna.
Eller någon form av rådssal, där rådmännen sitter längs väggarna...
Jag vet inte om kyrkorna alltid haft bänkar som vi känner dem idag, dvs i tvärställda rader. I ortodoxa kyrkor står folket....

Men iaf. Kyrka eller samlingssal. Huvudhypotesen står kvar: de håller på att monterar ner utsmyckningar där det är personer eller helgon som avbildas, på det att man inte riskerar att bilden / föremålet dyrkas, ist för det som SKALL dyrkas.

Jmf lite med "dansen kring guldkalven" som ju var ett praktexempel på ikonoklast...

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Tidigmodern tid

Inlägg av Markus Holst » 24 juni 2020, 10:49

Jag tror att gubbarna efter väggen som ser ut att sitta, inte sitter utan drar i de långa rep som syns på bilden.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Tidigmodern tid

Inlägg av Femtiotrean » 24 juni 2020, 10:53

Jag tror att vi kan skylla konstnären som har tagit bort en vägg.

De som ser ut att sitta på rad drar på ett rep med målet att välta ner en staty. (Precis som Markus såg det.)

Holland är en rätt bra gissning. Vad såger du om hjälmarna?

Tidspunkten är helt rätt, men man kan relativt lätt hitta året och t.o.m. dagen.


PS Det finns bildsökning och det finns bildsökning. Att söka *med* bild (d.v.s. fråge- eller tipsbilden) är a little bit cheap, tycker jag, men att söka *på* bilder med (självvald) text är helt okej.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Tidigmodern tid

Inlägg av StefanZ » 24 juni 2020, 12:20

Kalvinistiskt ikonoklastisk revolt, 20 august 1566 heter målningen.

Var, framgår inte, söker vidare.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Tidigmodern tid

Inlägg av StefanZ » 24 juni 2020, 12:26

Antwerpen, verkar det som... Alltså formellt i dagens Belgien, men gräns mot Holland. På den tiden de tu var ett, men norra och södra Nederländerna kort därefter delades då upp i Belgien å Holland... Så att säga.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Tidigmodern tid

Inlägg av Femtiotrean » 24 juni 2020, 17:00

Bild

"Vernieling van de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal te Antwerpen op 20 augustus 1566. (gravure gemaakt door Frans Hogenberg)"

"Nach wenigh Predication / Die Calvinische Religion / Das bildenssturmen fiengen an / Das nicht ein bildt davon bleib stan / Kap Monstrantz, kilch, auch die altar / und wess sonst dort vor handen war / Zerbrochen all in kurtzer stundt / Gleich gar vil leuten das ist kundt. Anno Dnj. M. D. LXVI XX Augusti"


Stefan har frågan - och vi skall försöka hitta svaret eller göra djärva gissningar!

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Tidigmodern tid

Inlägg av StefanZ » 24 juni 2020, 20:05

Femtiotrean skrev:
24 juni 2020, 17:00

Stefan har frågan - och vi skall försöka hitta svaret eller göra djärva gissningar!
Femtiotrean skrev:
24 juni 2020, 17:00
Stefan har frågan - och vi skall försöka hitta svaret eller göra djärva gissningar!
Tack! Både för ordet, och för löftet att göra djärva gissningar och hitta svar och eller delsvar... Eller rent av hitta bra följdrågor som kan leda oss vidare.


Det polska(?) talesättet: "hoppa som in i rökmolnet" kan användas idag som: satte ivrigt igång, satte genast igång, satte modigt igång.

Man kan tänka sig flera närliggande förklaringar. MEN ursprunget kommer faktiskt från våran vän Sienkiewicz.

Vi är återigen inom Trilogin, krigen ca 1645-80, med Potop - svenska invasionen - som den mest kända delen.

Vår narrator berättar sina åsikter om olika vapenslag.
Det polska rytteriet är givetvis(!) det allra främsta. Som vi förstår när patrioten Sienkiewicz lägger ut det.

Det är bara adelsmän som få vara med - även om många dragoner är från fattig småadel, egentligen fattiga småbönder själva; typ 50 sablar per by. Några andra kan vara"individer med osäkert ursprung".
Sienkiewicz ger faktiskt en plausibel förklaring: Alla adelsmän hade sedan barnsben åtminstone viss fäktträning. Så då fick de automatiskt en viss fördel över oadliga utländska ryttare, tex det svenska rytteriet "rajtaria".

I polska infanteriet är det bara bönder, och man ser givetvis(!) ner på dem.

Behöver man bra infanteri försöker man leja utlänningar. Svenskt infanteri har mycket
gott rykte, är mycket välövat och väl utrustade - men de är inte för uthyrning. Möjligen kan de komma med om de är allierade.
Bland hyrtrupper är tyskar och ungrare bäst.

Men det finns ett talande undantag ibland det polska infanteriet som narratorn talar om med stor uppskattning och beröm: Det masuriska bondeinfanteriet.

Var med nu!!!!:

"De kan marschera bra. Och de har fömågan att i batalj kasta sig över fienden rakt in i röken med bara muskötkolvarna, utan att skjuta ett skott."

Så, vad är det som händer här?
Och.
Vaffö gör de på detta visé?


Vittnar det på något sätt om bönderna och bondeinfanteriets ställning och villkor i den tidens adelsrepublik Polen?


Inga säkra facitsvar, vi får fundera och dra slutsatser själva.

Men jag nekar inte att jag HAR funderat och HAR dragit slutsatser, så härmed har vi en preliminär facit :)



Jag tror inte det går att googla på den frågan, men det går säkert att fundera ut adekvata svar, och få sina AHA upplevelser via det...

Skriv svar