Olof Palmes baneman

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av koroshiya » 17 juni 2020, 14:54

mrsund skrev:
17 juni 2020, 14:51
Fanns det nån teknisk bevisning mot Christer Petterson?
Inte vad jag tror. Eftersom han är avskriven har jag inte läst vad som sägs i tingsrätten, men det borde tydligt ha nämnts.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av a81 » 17 juni 2020, 20:53

koroshiya skrev:
16 juni 2020, 22:03
a81 skrev:
15 juni 2020, 23:45
...

Skandiamannen beter sig onekligen skumt och det finns indicier mot honom, så han kan absolut vara inblandad, men jag ställer mig tveksam till att han skulle ha agerat ensam (verkar helt osannolikt) och jag är öppen för att han bara var medhjälpare eller helt oskyldig.
...
Jag såg en lista på politikers attentatsmän och de var alla under 30 år.

Det får mig att tro att chansen ökar att Engström i så fall var del av någon form av organisation, snarare än att han var en sur moderatgubbe som beslöt sig för att knäppa Palme när han av en slump råkade stöta på honom. För som sagt, revolver hade Engström alltid med sig :)

Det är ändå långt mellan att tycka att Palme var en usel statsminister som förstörde Sverige, till att faktiskt skjuta honom.
Visserligen var Moderaterna ett bredare högerparti 1986 (ungefär M + KD + SD 2020) och vissa hade säkert åsikter som idag upplevs högerextrema. Dessutom fanns en utbredd kritik mot Palme, men 1986 var väl Palme ändå på väg att sluta och risken att Sverige skulle bli något slags öststat obefintlig. Vilket skulle motivet vara med en höger(extrem) konspiration mot Palme 1986?

Jag tror ändå att det är en relativt trolig lösning på Palmemordet, men har lite svårt att se motivet så sent i Palmes statsministerkarriär.

FredH
Medlem
Inlägg: 1374
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av FredH » 18 juni 2020, 10:27

Grönis skrev:
16 juni 2020, 23:30
FredH skrev:
15 juni 2020, 10:32
Tycker Engström är en knepig figur att hantera runt Palmemordet. Väldigt dubbel på något sätt.

Men det som för mig talar emot honom som skyldig är hans agerande efteråt.

Enligt väktare på Skandia var han rejält påverkad av händelsen när han kommer tillbaka till Skandia efter mordet. För att sedan i TV att par dagar senare visa upp en helt coollugn sida.

Samt, Engström sökte uppmärksamhet, hade han klarat av att bära en sådan sak utan att skryta om det eller ens yppa ett enda ord till någon, för att få uppmärksamhet?
Tror inte han hade klarat det, även om ett extermt långt fängelsestraff hade hägrat. Speciellt inte då han senare fick ökade alkoholproblem.

Så, utifrån de två slutsatserna jag dragit om Engström ser jag honom som en omöjlig mördare. Åtminstone av Palme på det sätt det gått till.
Dock kan han kanske vara del i något annat.

Han sökte uppmärksamhet och det förefaller märkligt att han då inte skulle råka försäga sig eller råkat säga för mycket. Men kanske var hans uppmärksamhetssökande ett sätt att bearbeta händelsen. Till slut kanske han såg sig själv som ett vittne. Det var trots allt "bara" 14 år han levde efter mordet innan han tog livet av sig.

Om det handlar om en ensam "galning" så måste man ändå säga att en person som befann sig på mordplatsen, hade tillgång tll vapen och vars berättelser inte hänger ihop med övrigas vittnen är svår att förklara bort med tanke på att inget annat spår visat sig ge något på alla dessa år.

Men vad hände med vapnet. Kan han ha varit så kall så han behöll det och gjorde sig av med det dagen efter? Antar att varenda möjligt gömställe inkl. skandias kontor måste vara finkammat flera gånger om?
Ja, jag tycker inte alls att Engström går ihop med en mördare. Men så är jag hobbypsykolog också. :D

Dock, vi kan sluta oss till att totalt allt som Engström säger att han gör på mordplatsen är en ren fabricering. Hans utsaga blir också mer detaljerad för varje förhör som hålls med honom, till skillnad mot de flesta vittnen där det oftast är de första förhören de har mest minnen i, för att sedan bli osäkrare och även i risk för att blivit påverkade av media.

Engström påstår att han är med och vänder på OP, trots att de två andra, Stefan och Anna inte vet att han är där.
Han påstår att han pratar med LP, att hon inte är så panikslagen, trots att alla andra uppfattat LP som helt uppriven.
Han påstår att han pekar ut flyktvägen till poliser, trots att ingen kan minnas att han gör det.
Han påsåtr att han springer in på Tunnelgatan efter poslierna, trots att ingen sett det. Och varför springa efter poliserna för att berätta signalement när de stod i radiokontakt med de fyra poliser kvar på mordplatsen?
Han vittnar om enbart ett skott, alla andra talar om två och det hittas två kolor och finns två dokumenterade skottskador på olika individer.

Antingen är Engström mördare och använder dessa saker han säger att han gjort som sitt alibi.
Eller, är det en egen variant för att visa sig viktig, istället för att han kanske fegade ur och gömde sig när skotten small.

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1304
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av adlercreutz » 18 juni 2020, 10:51


FredH
Medlem
Inlägg: 1374
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av FredH » 18 juni 2020, 11:47

Hennes ursprungsvittnesmål finns här, samt de andra som hållits med henne:

http://lennartremstam.blogspot.com/2015 ... en_18.html

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Amund » 18 juni 2020, 17:46

FredH skrev:
18 juni 2020, 10:27
Antingen är Engström mördare och använder dessa saker han säger att han gjort som sitt alibi.
Eller, är det en egen variant för att visa sig viktig, istället för att han kanske fegade ur och gömde sig när skotten small.
Tror definitivt på det sista i så fall. Om han ville skaffa sig alibi så borde han inte komma med avvikande uppgifter på flera punkter jämfört med andra vittnen.

FredH
Medlem
Inlägg: 1374
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av FredH » 18 juni 2020, 20:21

Amund skrev:
18 juni 2020, 17:46
FredH skrev:
18 juni 2020, 10:27
Antingen är Engström mördare och använder dessa saker han säger att han gjort som sitt alibi.
Eller, är det en egen variant för att visa sig viktig, istället för att han kanske fegade ur och gömde sig när skotten small.
Tror definitivt på det sista i så fall. Om han ville skaffa sig alibi så borde han inte komma med avvikande uppgifter på flera punkter jämfört med andra vittnen.
Ja, lite så tänker jag också.
Och även, varför stämpla ut precis lagom för att kunna mörda Palme? Istället kunde han använt dörren på baksidan för att kunna komma och gå utan att vakterna eller stämpelklockan noterade det. Det är inte logiskt alls, om nu mördare är logiska.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Markus Holst » 18 juni 2020, 21:34

Jag tror inte att han tänkte mörda Palme när han stämplade ut. Jag tror att han själv berättar historien om hur det gick till:

Kanske att någon fick syn på Palme och försökte prata med honom. Kanske att denne kände sig avsnäst. Kanske att humöret därför rann över på denne ...

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av koroshiya » 19 juni 2020, 02:20

FredH skrev:
18 juni 2020, 11:47
Hennes ursprungsvittnesmål finns här, samt de andra som hållits med henne:

http://lennartremstam.blogspot.com/2015 ... en_18.html
En uppfattning är att hon har sett ett annat vittne som heter Alf Lundin. Lundin skall ha varit en Palmeälskare, men Lundin uppger inte att han var vid biografen.

http://www.itdemokrati.nu/page36a.html

FredH
Medlem
Inlägg: 1374
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av FredH » 21 juni 2020, 09:18

Om man vill läsa en bok om skandiamannen och mordet så är faktiskt Nationens fiende av Lars Larsson väldigt bra. Betydligt bättre än flertalet andra böcker som är kändare.
https://www.adlibris.com/se/bok/natione ... 9176991053

Den går på ett bra sätt igenom vad som hände samt olika vittnesuppgifter och hur de hänger ihop respektive inte hänger ihop. Klart läsvärd och känns neutralare än samtliga andra böcker som driver en tes om vem som är mördaren.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Stefan Lundgren » 21 juni 2020, 19:36

Hur skall man sammanfatta det nu då???

För mig känns det som att Palmegruppen visste om vem som var den skyldige och ville inte p g a vissa skäl inte meddela det för pressen eller allmänheten. Att den verklige mördaren fortfarande är i livet och Skandiamannen egentligen var en bricka i spelet eftersom han hade ett förakt gentemot Palme. Visserligen ville han att Palme skulle bort, men min uppfattning av mördaren var att han var raklång och Skandiamannen var ju lite knubbig redan då.

Stefan

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av mrsund » 21 juni 2020, 20:03

Markus Holst skrev:
18 juni 2020, 21:34
Jag tror inte att han tänkte mörda Palme när han stämplade ut. Jag tror att han själv berättar historien om hur det gick till:

Kanske att någon fick syn på Palme och försökte prata med honom. Kanske att denne kände sig avsnäst. Kanske att humöret därför rann över på denne ...
Så kan det vara, finns det uppgifter från Lisbeth Palme att någon försökte prata med dem utanför bion?

FredH
Medlem
Inlägg: 1374
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av FredH » 21 juni 2020, 21:09

mrsund skrev:
21 juni 2020, 20:03
Markus Holst skrev:
18 juni 2020, 21:34
Jag tror inte att han tänkte mörda Palme när han stämplade ut. Jag tror att han själv berättar historien om hur det gick till:

Kanske att någon fick syn på Palme och försökte prata med honom. Kanske att denne kände sig avsnäst. Kanske att humöret därför rann över på denne ...
Så kan det vara, finns det uppgifter från Lisbeth Palme att någon försökte prata med dem utanför bion?
Lars Borgnäs för fram i sin bok, Olof Palmes sista steg – i sällskap med en mördare, att de samtalade med varandra ett tag, och att Lisbeth ska ha blivit skrämd till tystnad. Därav att hon är så återhållsam med att prata med polisen. Både om mordet som tiden före.
Lisbeth menar i sina förhör att allt sker plötsligt.

Och ingen påstår att någon försökt prata med dem alls, varken vid bion eller vid Sveavägen/Tunnelgatan.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av mrsund » 21 juni 2020, 22:37

Menar Borgnäs att Tingström pratade med Palme paret, men att Lisbeth inte vågar peka ut Tingström?

FredH
Medlem
Inlägg: 1374
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av FredH » 22 juni 2020, 07:03

Nej var får du tingström ifrån?

Borgnäs menar om jag kommer ihåg rätt att det är en komplott med bl.a. Säpo inblandade. Att Palme gått i sällskap en kort stund och samtalat med mördaren, samt att skottordningen är omvänd, 1a skottet mot Lisbeth och andra mot Olof. Lisbeth ska bl.a. därmed ha blivit skrämd till att avslöja allt för polisen. Därav att hennes vittnesmål är en hel del annorlunda gentemot övriga samt att hon inte fullt ut vill samarbeta med utredningen.

Skriv svar