Olof Palmes baneman

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5013
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av koroshiya » 13 juni 2020, 15:03

Tycker att tillvägagångssättet inte alls är genomtänkt , även om Engström så bara hade 2 timmar på sig att planera. Ifall han hade tillgång till bakdörrar borde han ha använt sig av dem. På så vis skulle vakterna kunna styrka att Engström befann sig på sitt kontor. Att han jobbade över var inget ovanligt.

En garagedörr larmade faktiskt 22:35. Det var inte ovanligt att den gjorde det då en affär i huset använde den till varuintag och sedan glömde att stänga. Engström hade kunnat gå ut där och spana på Palme. Men varför springa tillbaka genom samma dörr före det att man skjutit, och sedan officiellt annonsera att man befann sig på plats genom att stämpla ut, prata med vakten och gå ut genom huvudingången. Möjligt är förstås att det efter skottet hade varit svårt att ta sig in samma väg utan att något vittne hade sett en, och det hade varit en tydlig ledtråd.


Iaf. jag tror att om det var Engström så bar han nästan alltid på en revolver, och mordet var bara en slump. Han råkade då gå ut ungefär samtidigt som Palme gick förbi.

Det sistnämnda vet vi att så var det. Engström stämplade ut 23:19, vilket kan ha inneburit 23:19:59. Enligt vakten skall de sedan ha pratat med varandra i någon minut, och mordet skall ha skett runt 23:21:20. Som jag skrev vittnar det närmaste vittnet, Anders Björkman om att mördaren hade en stickad mössa. Jag tror att Engström då var den som kom närmast efter och att hans berättelse stämmer. Engström ser inte mordet, men hör skottet, tar sig till ett skyltfönster för att kolla på klockan och ser sedan vad som har hänt.

Att vittnesmål skiljer är olika och att Engström kanske fantiserar något gör honom inte till en bevisad mördare.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5013
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av koroshiya » 13 juni 2020, 16:21

varjag skrev:
12 juni 2020, 12:04
koroshiya skrev:
Din erfarenhet av vapen och skytte gör att jag tror på dina ord om tillvägagångssättet och ammunitionsvalet, men vad menar du skulle vara ett lämpligt vapen istället för en .357 magnumrevolver?
Jag tror att vapen & ammunitionsvalet skedde med vad som fanns till hands.....

.357 Magnum var prestigekalibern - och alla som hade en - vinnlade sig om att också ha magnumpatroner till den :)
Patronens ''pappa'' - var .38 Special; enda stora skillnaden var hylslängd och laddning.
Det går att skjuta .38 Special i en .357 Magnum - men inte vice versa.
Shasandet efter magnumrevolvrar förbryllar mig då ingen mördare med självaktning - laddar sin magnumrevolver med en
.38 Special ''metal piercing'' ……

''Palmekulan'' - kom, enligt min privata uppfattning - ur en .38 Special revolver och med ammunition som legat ''i en byrålåda''
i många år. Och - nästan säkert köpts i USA eller möjligen - Tyskland. Men inte i Sverige.

mvh, Varjag
Jag nämnde ditt namn och dina tankar om det här på Flashback och nämnde också Skalman. Det känns fel att skriva saker på en annan plats som om man har kommit på dem själv.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av a81 » 14 juni 2020, 21:52

Tycker att det finns ett antal problem med Skandiamannen som gärningsman:

1. Varför var han beväpnad med en jätterevolver den där kvällen?
2. Är det rimligt att han i all hast lämnar jobbet, småpratar med väktaren i receptionen, går ut, ser statsministern och hans fru och därefter skjuter dem, allt inom loppet av 2-3 minuter.
3. Finns det någon som helst indikation på att Skandiamannen varit mer kritisk till Palme än någon annan moderat i Täby? De som utför politiska attentat brukar vara fanatiker/extremister.
4. Finns det något exempel på att en medelålders kontorsarbetare utfört ett politiskt mord? Det brukar handla om unga arga män som Gavrilo Princip, Lee Harvey Oswald och Anders Behring Brevik.
5. Hur kunde han hålla det hemligt? Han verkar ju snarare prata för mycket än för lite.

Jag tänker att det finns följande realistiska alternativ:

1. Skandiamannen är helt oskyldig.
2. Skandiamannen är del i en konspiration, men inte den som håller i vapnet.
3. Skandiamannen utför dådet, men är något slags plan B eler plan C. Kanske fanns flera skyttar utplacerade i centrala Stockholm?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Markus Holst » 14 juni 2020, 22:54

Jag läste idag en artikel som jag inte hittar nu, där en amerikansk kunnig man håller det plausibelt att Engström är mördaren. Han hade tydligen gjort någon studie över vanliga gärningsmannaprofiler vid politiska mord och hittat en grupp, kallad grupp 3, där Engström passar in. Gruppen är medelålders män med gråa liv som drömmer om att göra något spännande som ger dem rykte. Han höll för troligt att Engström trodde att han i sina palmehatande kretsar skulle hyllas som hjälte, men när han märkte hur även dessa grupper reagerade negativt på mordet valde han att inte erkänna utan gjorde sig till vittne. Hittar jag artikeln skall jag länka den.

EDIT https://www.svt.se/nyheter/inrikes/amer ... -kant-skam

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Stighult » 15 juni 2020, 09:52

Själv har jag aldrig trott på en konspiration med fler personer inblandade. Så jag har inga problem med Engström som skyldig.
Slumpen gjorde att han träffade på paret Palme utanför Skandia, kanske blev avsnäst plockade upp sin revolver och sköt. Var bekant med området och irrade runt och tog sig in till Skandia efter ett tag. Finns ju en del som anser att de behöver beväpna sig , för att känna sig trygga mot hot. Inbillade eller verkliga. Så att en del hade och även har vapen med sig är inte så otroligt som en del tror.

FredH
Medlem
Inlägg: 1374
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av FredH » 15 juni 2020, 10:32

Tycker Engström är en knepig figur att hantera runt Palmemordet. Väldigt dubbel på något sätt.

Men det som för mig talar emot honom som skyldig är hans agerande efteråt.

Enligt väktare på Skandia var han rejält påverkad av händelsen när han kommer tillbaka till Skandia efter mordet. För att sedan i TV att par dagar senare visa upp en helt coollugn sida.

Samt, Engström sökte uppmärksamhet, hade han klarat av att bära en sådan sak utan att skryta om det eller ens yppa ett enda ord till någon, för att få uppmärksamhet?
Tror inte han hade klarat det, även om ett extermt långt fängelsestraff hade hägrat. Speciellt inte då han senare fick ökade alkoholproblem.

Så, utifrån de två slutsatserna jag dragit om Engström ser jag honom som en omöjlig mördare. Åtminstone av Palme på det sätt det gått till.
Dock kan han kanske vara del i något annat.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5013
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av koroshiya » 15 juni 2020, 11:11

Här är från Rapport. Jag vet ej datum, men det ser ut att vara tidig vår och inte särskilt varmt.

https://www.svtplay.se/klipp/26849077/s ... pport-1986

Allt adrenalinpåslag hade säkert försvunnit sedan länge.

Lägger till att jag såg ett datum från Sonderlings inlägg nedan, och det var den 6 april.
Senast redigerad av 1 koroshiya, redigerad totalt 15 gånger.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av sonderling » 15 juni 2020, 12:00

sonderling skrev:
10 juni 2020, 09:46
Jag fattade inte om de hade vapnet eller inte? Det lät som de menade att spåren på kulorna skulle ändrats över tid? Som att ett vapen nu skulle vara i så dåligt skick att man inte kan kolla det?

Sonderling
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GG ... almemordet

Så man hade ett vapen men kunde inte bevisa att det var just det vapnet? Och därav antiklimax?

Sonderling

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av a81 » 15 juni 2020, 23:45

Markus Holst skrev:
14 juni 2020, 22:54
Jag läste idag en artikel som jag inte hittar nu, där en amerikansk kunnig man håller det plausibelt att Engström är mördaren. Han hade tydligen gjort någon studie över vanliga gärningsmannaprofiler vid politiska mord och hittat en grupp, kallad grupp 3, där Engström passar in. Gruppen är medelålders män med gråa liv som drömmer om att göra något spännande som ger dem rykte. Han höll för troligt att Engström trodde att han i sina palmehatande kretsar skulle hyllas som hjälte, men när han märkte hur även dessa grupper reagerade negativt på mordet valde han att inte erkänna utan gjorde sig till vittne. Hittar jag artikeln skall jag länka den.

EDIT https://www.svt.se/nyheter/inrikes/amer ... -kant-skam
Ja, det verkar rimligt i teorin (läste också artikeln), men finns det några exempel på att medelålders övre medelklass-män med ordnad tillvaro mördat en politiker?

Skandiamannen beter sig onekligen skumt och det finns indicier mot honom, så han kan absolut vara inblandad, men jag ställer mig tveksam till att han skulle ha agerat ensam (verkar helt osannolikt) och jag är öppen för att han bara var medhjälpare eller helt oskyldig.

Jag anser också att man psykologiserar lite för mycket, ungefär som att "han måste vi sätta någon diagnos på". Den nivå av social kompetens och EQ som många har idag tror jag till stor del är ett resultat av mjukare uppfostran, samt att man redan i unga år tränas socialt på förskolan. En man född på 1930-talet i Indien med tjänstefolk och mamma som hemmafru (får man förmoda) och med relativt lite kontakt med andra barn utanför familjen (gissar jag) är inte att som unga vuxna är idag.

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1304
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av adlercreutz » 16 juni 2020, 12:50

a81 skrev:
12 juni 2020, 22:35
Leif "Chevamannen" Ljungqvist talar den 1 mars 1986 kl. 20.05 om en "cepsman" som i chock gömde sig i en port. Han nämner också något om förväxling:

http://www.itdemokrati.nu/page36j.html

Är detta Stig "Skandiamannen" Engström? Observera att förhöret hölls redan på kvällen den 1 mars, dagen efter mordet. Engström hade väl inte börjat synas i media då? Kan inte det "fega" agerandet förklara Engströms lögner?
Det låter väldigt mycket som det andra vittnet Anders Björkman som i och för sig hade en stickad mössa på huvudet. Men han själv uppger att han gömde sig i en port, och vittnet Nicola Fauzzi såg förmodligen också Björkman. Det intressanta är att Fauzzi bara nämner en person som följt paret Palme och denna person påminner som sagt starkt om Anders Björkman både till utseende och beteende (Björkman var onykter ska tilläggas, Fauzzi nämner att han "gick lite underligt", och han såg denna person gömma sig i en port). Detta på en plats ca 20-50 meter från mordplatsen. Utifrån det kan man nästan dra slutsatsen att gärningsmannen borde ha kommit ut ur en byggnad eller gömt sig inne på Tunnelgatan. Om iakttagelserna stämmer kan han i alla fall inte följt efter paret nån längre sträcka.

Samtidigt får man ha i åtanke att vittnesmål är notoriskt svåra att lita på :)

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5013
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av koroshiya » 16 juni 2020, 22:03

a81 skrev:
15 juni 2020, 23:45
...

Skandiamannen beter sig onekligen skumt och det finns indicier mot honom, så han kan absolut vara inblandad, men jag ställer mig tveksam till att han skulle ha agerat ensam (verkar helt osannolikt) och jag är öppen för att han bara var medhjälpare eller helt oskyldig.
...
Jag såg en lista på politikers attentatsmän och de var alla under 30 år.

Det får mig att tro att chansen ökar att Engström i så fall var del av någon form av organisation, snarare än att han var en sur moderatgubbe som beslöt sig för att knäppa Palme när han av en slump råkade stöta på honom. För som sagt, revolver hade Engström alltid med sig :)

Det är ändå långt mellan att tycka att Palme var en usel statsminister som förstörde Sverige, till att faktiskt skjuta honom.

Grönis
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Grönis » 16 juni 2020, 23:30

FredH skrev:
15 juni 2020, 10:32
Tycker Engström är en knepig figur att hantera runt Palmemordet. Väldigt dubbel på något sätt.

Men det som för mig talar emot honom som skyldig är hans agerande efteråt.

Enligt väktare på Skandia var han rejält påverkad av händelsen när han kommer tillbaka till Skandia efter mordet. För att sedan i TV att par dagar senare visa upp en helt coollugn sida.

Samt, Engström sökte uppmärksamhet, hade han klarat av att bära en sådan sak utan att skryta om det eller ens yppa ett enda ord till någon, för att få uppmärksamhet?
Tror inte han hade klarat det, även om ett extermt långt fängelsestraff hade hägrat. Speciellt inte då han senare fick ökade alkoholproblem.

Så, utifrån de två slutsatserna jag dragit om Engström ser jag honom som en omöjlig mördare. Åtminstone av Palme på det sätt det gått till.
Dock kan han kanske vara del i något annat.

Han sökte uppmärksamhet och det förefaller märkligt att han då inte skulle råka försäga sig eller råkat säga för mycket. Men kanske var hans uppmärksamhetssökande ett sätt att bearbeta händelsen. Till slut kanske han såg sig själv som ett vittne. Det var trots allt "bara" 14 år han levde efter mordet innan han tog livet av sig.

Om det handlar om en ensam "galning" så måste man ändå säga att en person som befann sig på mordplatsen, hade tillgång tll vapen och vars berättelser inte hänger ihop med övrigas vittnen är svår att förklara bort med tanke på att inget annat spår visat sig ge något på alla dessa år.

Men vad hände med vapnet. Kan han ha varit så kall så han behöll det och gjorde sig av med det dagen efter? Antar att varenda möjligt gömställe inkl. skandias kontor måste vara finkammat flera gånger om?

hilbert
Medlem
Inlägg: 2162
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av hilbert » 17 juni 2020, 01:05

Men vad hände med vapnet. Kan han ha varit så kall så han behöll det och gjorde sig av med det dagen efter? Antar att varenda möjligt gömställe inkl. skandias kontor måste vara finkammat flera gånger om?
Det betvivlar jag starkt, med tanke på att utredarna vägrade att se Engström som misstänkt.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5013
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av koroshiya » 17 juni 2020, 02:04

hilbert skrev:
17 juni 2020, 01:05
Men vad hände med vapnet. Kan han ha varit så kall så han behöll det och gjorde sig av med det dagen efter? Antar att varenda möjligt gömställe inkl. skandias kontor måste vara finkammat flera gånger om?
Det betvivlar jag starkt, med tanke på att utredarna vägrade att se Engström som misstänkt.
Han var misstänkt under sommaren 86, men det verkar ha runnit ut i sanden med semestern.

Läser man förhöret med säkerhetschefen verkar de planera att ta sig in på hans kontor. Huruvida de verkligen gjorde det sedan är väl en annan fråga.

http://lennartremstam.blogspot.com/2015 ... andia.html

Ska lägga till att just diskussionen om det kommer på sidan 9 eller 163, så slipper ni läsa allt om ni inte vill.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av mrsund » 17 juni 2020, 14:51

Fanns det nån teknisk bevisning mot Christer Petterson?

Skriv svar