Tidernas hovbeslag

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Tidernas hovbeslag

Inlägg av Markus Holst » 11 mars 2020, 11:18

Så har jag kommit till ett läge i livet där jag vill berätta för er om det som med ett sammanfattande ord heter hovbeslag. Till vardags heter det häst-skor men eftersom det finns många fler beslags-typer än det vi normalt känner som hästskor så blir det dumt att prata om skor.

Hästar behöver skor av samma anledning som vi behöver det – med en skillnad: Hästen behöver inte värma sina fötter. En häst i frihet rör sig ungefär 8 kilometer om dagen, och huvudsakligen i lugnt tempo. Det klarar den med nakna fötter. Det gör vi människor också, men när vi börjar ställa större krav på våra fötter, som att gå långt, bära packning, röra oss snabbt, gå på hårda eller steniga vägar och liknande, vill vi helst på något sätt skydda fötterna. När vi skall ut på halt underlag vill vi ha sulor på skorna som ger bra grepp så vi inte halkar runt och skadar oss. Skall vi ut på mjukt underlag som snö eller myrar vill vi ha förvuxna snö-skor för att hålla oss uppe.

Allt detta önskar sig hästen också.

Trots att hästens hov verkar så hård när vi känner på den, får den lika ont som vi om den trampar på en sten på grusvägen. Även halkar hästen såklart ibland, och deras hovar (som ju är gjorda av samma material som våra naglar) slits när de rör sig. I förhållande till sin kroppsvikt har ju hästen påfallande mycket mindre fötter än vi har, så de utsätts för påfrestningar när vi börjar använda hästen

Hästar behöver alltså skor av samma anledning som soldaten behöver det: för att kunna göra sitt jobb.

Så, nu har jag väckt ert intresse och bäddat för berättelsen. Fortsättning följer.

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1504
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Tidernas hovbeslag

Inlägg av HJ » 12 mars 2020, 08:29

Intresset är väckt, och fortsättningen ser jag fram emot!

/Håkan

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Tidernas hovbeslag

Inlägg av Markus Holst » 12 mars 2020, 11:56

Nu skall vi hitta sätt att skydda hoven från slitage och skador. Hur gör man? Det är enklare med en mänsklig fot eftersom den har en bättre form att spänna fast något runt.

Hästens ben är tämligen cylinderfirmade med förvisso några små ”ingröpningar” strax ovan hoven (en kroppsdel som av outredd anledning heter kotan) där man med god vilja kan snöra fast saker, men bra blir det sällan. Detta i kombination med hästens tyngd och det därmed betydande slitaget som allt material utsätts för gav säkert forntidens ryttare huvudbry. Vad gör vi?

Vi kan glädja oss åt att innan det fanns hårdgjorda vägar var problemet inte så stort. Då kunde hästen röra sig hyfsat bra på de fötter naturen givit dem, just som vi människor kan, men hårda ytor och tung last ger ett ökat slitage vilket ger ömma fötter.

Den grekiske författaren Xenofon skriver cirka år 350 fkr en bok om hästhållning och ridning. I denna bok nämner han inget om hästskor men beskriver istället andra sätt att lyckas med tricket. Han skriver hur man skall göra hästens hovar hårda. Man skall verka dem så de blir klockformade, alltså att endast hovranden hade kontakt med underlaget. Trots att Xenofon fortfarande hålls högt för sin kunskap om hästar, har man enats om att i detta hade han fel. Man vill idag att så mycket som möjligt av hoven skall vara i kontakt med marken för att fördela trycket. Xenofon ger även ett annat råd som idag är lika gångbart, trots att nästan ingen bryr sig om det: Rid på hårda och ojämna marker så blir hästens hov hård och stark.

Man har i Asien hittat tidiga försök med sandaler till hästar. Man försökte spänna fast bitar av råhud eller flätad bast på fötterna på dem. Tyvärr hittar jag inte så mycket om de tidigaste hipposandalerna som jag hade önskat. Jag hittar en beskrivning om hur man i japan gjorde sandaler av rishalm och tydligt beskriver hur de kunde duga under långsamma transporter men knappast för ridning. Rider gör man för att färdas fort, och dessa sandaler måste ha glidit runt på foten på ett sådant sätt att det vore omöjligt för hästen att röra sig bra. Istället användes de till pack-hästar. Dessa bär tung last och rör sig makligt varför sandaler nog kan fungera.

Dessa ris-sandaler måste ha slitits ned rätt fort. Troligen betraktades de som engångs-produkter för någon enstaka dags användning i städer och liknande, och troligen var en rätt betydande yrkesgrupp sysselsatt med att tillverka dem.

https://en.wikisource.org/wiki/Horse_sh ... hapter_II
400px-Horse_shoes_and_horse_shoeing_page115.jpeg
400px-Horse_shoes_and_horse_shoeing_page115.jpeg (22.6 KiB) Visad 1460 gånger

Nästa uppfinning vet vi mer om. Den kommer i morgon. Fortsättning följer.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Tidernas hovbeslag

Inlägg av Markus Holst » 13 mars 2020, 16:00

Under romar-tiden skedde en betydande förändring av hästarnas skodon. Från att ha tillverkats i naturmaterial började man nu tillverka dem av järn. Det kan spekuleras i varför, men en anledning är nog helt enkelt att järn blev allt mer lättillgängligt.

I och med att de är i järn bevaras de i jorden, i alla fall mycket bättre än komposterbara material, så romarnas hipposandaler kan vi hitta vid utgrävningar.
simmande svanar.jpg
simmande svanar.jpg (88.39 KiB) Visad 1397 gånger

Den främsta skillnaden mot tidigare modeller verkar vara att man anpassar dem efter den enskilda hästens fot. Det vi ser på bilden ovan, och som ser ut som elegant simmande svanar, är nog sandaler direkt från tillverkaren, som ännu inte anpassats för hoven. Jag föreställer mig att järnen på sidorna formas så de sitter tätt på hoven, och att ”svanhalsen” får sig några hammarslag så de ligger an mot hovens framkant. Då får de en form som mera ser ut
9515993_600_450_73041_0_fit_0_94e9fdc2fc6e60876f853fb0f022aeee.jpg
Så här
9515993_600_450_73041_0_fit_0_94e9fdc2fc6e60876f853fb0f022aeee.jpg (83.25 KiB) Visad 1397 gånger

Jag är osäker på om det finns någon bevarad instruktion om hur hipposandalen sattes fast på hoven. Det finns en del bilder där man gissat hur remmarna har suttit, men de blir nog bara gissningar.
felaktigt.jpg
Så här gjorde man nog inte
felaktigt.jpg (13.68 KiB) Visad 1397 gånger
Inte heller vet vi hur effektiva sandalerna var. De hade räfflad yta för att ge bättre fäste, varför de nog användes även till draghästar där fästet ju är extra viktigt. Det engelska TV-programmet Time Team lär år 2006 ha tillverkat och testat hipposandaler av romersk modell, och märkt att de inte var lämpliga för längre resor. Det är möjligt att det stämmer, men också möjligt att resultatet berodde på att man gjorde något fel med anpassningen av sandalerna. Det lär vi nog aldrig få veta.

Den stora skillnaden mellan hipposandaler och senare tiders hästskor är att sandalerna kunde man ta av och på efter behov. Det kan man förvisso med fastspikade hästskor också, men det är ju inte lika enkelt. Har man väl fått på dem låter man dem sitta där, på gott och ont.

Härnäst skall vi till kung Childeric I. Fortsättning följer.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Tidernas hovbeslag

Inlägg av Markus Holst » 14 mars 2020, 10:32

Den tidigmerovingska kung Childerik I ligger begravd i nuvarande Belgien. Han dog troligen 481-482. Hans grav hittades på 1600-talet, och då hittade man också de äldsta kända hästskorna som var fästad till hoven med ”spikar”.
childerics sko.jpeg
childerics sko.jpeg (9.4 KiB) Visad 1376 gånger

Det verkar inte vara så mycket kvar av skon och jag vet inte om hur den hittades, alltså om den var fästad på en hov eller inte. Det intressanta är att den kommer i slutet av forntiden, vilket ju är en tid när mycket annat spännande händer inom ridning och hästeri. Vi får i rätt rask ordning sadel med bom, stigbyglar och hästskor vilket tillsammans förändrade såväl kavalleriet som säkerligen det civila användandet av hästen.

Med skon fästad till hoven vinner man många saker, men förlorar också en del. Förlusterna tar vi längre fram. Det man vinner är att hoven inte slits lika mycket och även att skon tar bort de värsta ojämnheterna i vägen så hästen inte kliver på stenar som gör ont lika ofta. Hästen kan alltså färdas längre och snabbare.

Det tar mer än 1000 år innan skon är färdigutvecklad, och frågan är väl om den någonsin blir det. De bilder jag hittat på riktigt gamla skor visar för oss rätt annorlunda former, som till exempel heltäckande skor, men framför allt verkar de ha runda hål för sömmen.
bysantinsk sko.png

Om ovanstående bild är riktig och att de där spikarna verkligen har använts till att fästa häst-skor, kan jag berätta att man fick byta skor rätt ofta. Varför skall jag berätta i nästa del, där ni även skall få er lite hovbeslagslära till livs.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Tidernas hovbeslag

Inlägg av Markus Holst » 15 mars 2020, 21:23

När skon sitter på hästens hov slits den från första steget. Under de 6 veckor som en sko oftast sitter på mellan hovslagarens besök, slits den ned 2-3 mm på en normal ridhäst. Jag kan tänka mig att polisens hästar som går mycket på hårde vägar slits mer. Detta betyder att sömskallarna slits lika mycket.

Har du en flat skalle på sömmen, som på vanliga spik, slits skallen ned rätt fort och skon trillar av. Det verkar på de bilder jag presenterade i går att detta var den första lösningen man försökte. Det blev inget bra.

Man upptäckte rätt fort att en kilformad skalle, ungefär som på en dyckert, gjorde ett bättre jobb. Tricket är att med en kilformad mejsel
sömhålsstans.jpg
sömhålsstans.jpg (4.05 KiB) Visad 1366 gånger
slå hål i den varma rödglödgande skon och på det viset få ett fyrkantigt men kilformat hål. Till detta gör man ett söm med samma profil, och med en skalle som är lika kilformad som mejseln som gjorde hålet i skon.
Hufnaegel.jpg
Detta lärde man sig rätt snart. Man får då en konstruktion som håller även när skon och skallen slits ned, eftersom det fortfarande finns en del av skallen kvar. Jag har sett skor nedslitna till halva sin tjocklek som fortfarande sitter stadigt fast i sin söm och därmed i hoven.

Sömmet har även en annan liten hemlighet: Svick.
109.jpg
Bild ur SoldI Häst
109.jpg (15.18 KiB) Visad 1366 gånger
Svick är egentligen något som inte finns. Det är en bortfasad bit av spetsen. När man sätter sömmet i hoven, sätter man den med svicken vänd inåt. Sätter man sömmen parallellt med hovvägen och slår på den, böjer den sig långsamt utåt och kommer ut genom hovväggen ca 2 cm upp.

Bild

Då tittar spetsen ut så man kan nypa av den med tången, böja stumpen nedåt och slå fast den mot hov-väggen så man får en nit. Till detta användes förr hammare och

Bild
nitjärn, som jag jag har beskrivit tidigare på forumet. Idag används oftast en
Bild
nittång.
62383725_2356637791025844_4185175154386534400_n.jpg
Nyskodd hov. Ni ser de gamla sömhålen och kan få en uppfattning hur mycket hoven vuxit sedan förra skoningen - och hur mycket hovslagaren därför tagit bort.
Alla som har skott en häst har någon gång slarvat och vänt svicken utåt. Jag kan berätta att det gör man bara en gång. Reaktionen i hästen när sömmen tränger in i kötthoven vill man aldrig mera uppleva. Inte heller vill man som hovslagare en gång till uppleva hästägarens reaktion när denne ser vad man åstadkommit.

Alla hovar växer, och med en sko på utsätts hoven inte för sitt normala slitage. I tån slits den inte alls, medan det fortfarande sker ett slitage i hovens bakre del där hoven vidgar sig vid varje isättning och drar ihop sig när den lyfts, den så kallade hovmekanismen som är viktig för blodcirkulationen i hoven. Detta betyder att ju längre tid som går, desto längre blir tån medan trakterna håller sig i samma höjd och hoven får en onormal vinkel.
lång i tån.jpg
Den här pållen borde ha skotts om för några veckor sedan
lång i tån.jpg (6.11 KiB) Visad 1366 gånger
Normalt brukar man därför sko om hästen var 6-8 vecka, för att hoven skall fungera normalt. Oftast byter man skon vid detta tillfälle, men ibland kan man lägga om skon och låta den vara med 6-8 veckor till, om den inte slitits ned för mycket.

Hovslagarens jobb är att dels verka (klippa ned) hoven så den återfår sin naturliga form, forma skon (oftast genom kallsmide) så den passar hästen, och fästa den igen.


HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1504
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Tidernas hovbeslag

Inlägg av HJ » 16 mars 2020, 09:06

Snabba frågor om filmen:
1) visar den hela förloppet i realtid (3-4 minuter per hov) eller hoppades det över delar?
2) Vad var det för något som rullades över golvet alldeles i slutet? En magnet för att plocka upp vassa metallbitar?
3) Är hovslagare generellt ishockeyfantaster? Jag tänkte att man annars skule förvänta sig supportloggor med Rolf-Göran Bengtsson eller Malin Bayard....

/Håkan

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Tidernas hovbeslag

Inlägg av Markus Holst » 16 mars 2020, 09:18

1) Det tar normalt 10-15 minuter att sko en hov. Hovis på filmen har bland annat hoppat över alla sekvenser där han rätar på ryggen en stund, vilket är rätt många. Han har även hoppat över det mesta av inpassningen av skon, vilket består av kontroll - bonka på skon på städet - kontroll - städet igen 3-4 gånger.

2) Du gissade rätt. Vid 2:56 i filmen är ett moment bortplockat, där hovis klipper av alla söm-spetsar, de han nyss böjde in med hammaren. Dessa trillar ner på golvet. Förr sopade man upp dessa och lade i soptunnan (eller ut på gödselstacken) men numera är det modernt att samla upp dem med magnet.

3) Av outredd anledning är hovslagare och sadelmakare sällan ryttare. De har oftast bara kontakt med hästar på jobbet. Den logga hovis bär i filmen verkar vara för hans eget företag.

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1504
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Tidernas hovbeslag

Inlägg av HJ » 16 mars 2020, 13:49

Tack för svaren. Jag fattar inte att min dåliga mobiltelefon gjorde loggan såg ut som ett indianhuvud (Frölunda). Det lär ju vara ett synnerligen slitigt yrke att stå bjöd sådär hela dagarna, samtidigt som man hanterar tunga verktyg och många slag.

/Håkan

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Tidernas hovbeslag

Inlägg av Markus Holst » 16 mars 2020, 14:47

Ja, det sliter. Framför allt är det jobbigt för knäna, som ju får extra belastning. En del hästar kan tynga ganska rejält, medan andra snällt hjälper till att hålla benet i luften. Rekommendationerna är att en hovslagare inte skor mer än fem hästar om dagen och inte mer än fyra dagar i veckan. De flesta hovslagare klarar ändå sitt yrke genom hela livet och fortsätter upp i pensionsåldern. Jag säljer ju hovslagarverktyg och har åtminstone två återkommande kunder som båda passerat 70-årsstrecket men ändå fortfarande skor.

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 779
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Tidernas hovbeslag

Inlägg av Patrik Öbrink » 16 mars 2020, 14:56

Det brukar arrangeras SM i hovslageri under Strömsholmsdagarna i juni. Ett bra tillfälle för den som vill veta hur det går till.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Tidernas hovbeslag

Inlägg av Markus Holst » 16 mars 2020, 14:57

Patrik Öbrink skrev:
16 mars 2020, 14:56
Det brukar arrangeras SM i hovslageri under Strömsholmsdagarna i juni. Ett bra tillfälle för den som vill veta hur det går till.
Där tror jag man börjar med en rak bit järn, och formar skon från start så den passar hästen.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Tidernas hovbeslag

Inlägg av Hans » 16 mars 2020, 15:36

Tackar för all information som du ger om havremoppar som jag inte visste att jag ville veta om.

Stigbyglar får bli nästa ämne.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Tidernas hovbeslag

Inlägg av Markus Holst » 16 mars 2020, 15:51

Hans skrev:
16 mars 2020, 15:36
Stigbyglar får bli nästa ämne.
Först skall vi ta oss i mål med hästskorna. Det är några kapitel kvar. Stigbyglar och bett har sett likadana ut i alla tider, så där finns i stort sett inget att säga.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Tidernas hovbeslag

Inlägg av Hans » 16 mars 2020, 15:55

Du ljuger. Om det finns något relaterat till havremoppar så har du alltid något intressant att säga.

MVH

Hans

Skriv svar