Svensk ungefärlig OOB ca 1990 för användning i ett spel

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Svensk ungefärlig OOB ca 1990 för användning i ett spel

Inlägg av Markus Holst » 22 juli 2019, 16:03

Jag har inte läst alla sidor i tråden så kanske står det någonstans, men vad tusan betyder OOB? Det är helt ogooglingsbart eftersom ÖoB dyker upp på de typ 10 första sidorna.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Svensk ungefärlig OOB ca 1990 för användning i ett spel

Inlägg av Hans » 22 juli 2019, 16:16


Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Svensk ungefärlig OOB ca 1990 för användning i ett spel

Inlägg av Markus Holst » 22 juli 2019, 16:33

Meh, håller svenska armén sig med engelska förkortningar. Nu blev jag besviken.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Svensk ungefärlig OOB ca 1990 för användning i ett spel

Inlägg av Hans » 22 juli 2019, 16:42

NATO-anpassning?

Slagordning är det första svenska ord jag tänker på men det känns lite gammaldags.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Svensk ungefärlig OOB ca 1990 för användning i ett spel

Inlägg av Sarvi » 22 juli 2019, 16:57

Härordning hette det ju förr, krigsorganisation kanske är närmast nuförtiden?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Svensk ungefärlig OOB ca 1990 för användning i ett spel

Inlägg av MD650 » 22 juli 2019, 19:43

Organisationsöversikt.
:)

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Svensk ungefärlig OOB ca 1990 för användning i ett spel

Inlägg av JohnT » 22 juli 2019, 21:12

sheepskin skrev:
20 juli 2019, 21:51
Necroposting men en riktigt intressant tråd :)

Vad hände med scenariot till TOAW? Finns OOB:n tillgänglig någonstans? Såg även att tdg.nu inte finns kvar, finns den informationen sparad någon annanstans? (Wikipedia om 1989 är inte så detaljerad som tdg var.)
Jag har två länkar:
Jag tror detta är Johan Elisson som hette feldgrau på forumet:
http://www.matrixgames.com/forums/tm.asp?m=2997174

Och sedan finns de ett gäng färdiga scnarion av varierande kvalitet:
http://alternatewars.com/Games/TOAW/TOAW.htm

Själv håller jag på med ett Weserübung scenario där sverige ramlar in i striderna.
Karta med 5 km hex (Nordtyskland till Nordkap) ,
halvdags turns,
bataljon storlek på de flesta förbanden.


Du kan ju leka lite med skalan och se hur det känns. (ska lägga upp en version snart på TOAW IV)
vill du ha den tidigare än så kan jag (nog) paketera den i ett mail.

Jag tror att ett moderns spel kan ha mycket större hex, varje enhet täcker en större yta och då blir det onödigt med för små hex.
och när jag tänker på det försök håll enheterna på brigad nivå - det finns några exempel (Om än gamska dåliga på WW3 med Sverige i TOAW III)
och att man gärna klumpar ihop de enorma mängderna lokalförsvar till FO-stridsgrupper.


Mvh
/John

Användarvisningsbild
sheepskin
Medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: 1 januari 2010, 15:36
Ort: Göteborg

Re: Svensk ungefärlig OOB ca 1990 för användning i ett spel

Inlägg av sheepskin » 22 juli 2019, 22:32

JohnT skrev:
22 juli 2019, 21:12
sheepskin skrev:
20 juli 2019, 21:51
Necroposting men en riktigt intressant tråd :)

Vad hände med scenariot till TOAW? Finns OOB:n tillgänglig någonstans? Såg även att tdg.nu inte finns kvar, finns den informationen sparad någon annanstans? (Wikipedia om 1989 är inte så detaljerad som tdg var.)
Jag har två länkar:
Jag tror detta är Johan Elisson som hette feldgrau på forumet:
http://www.matrixgames.com/forums/tm.asp?m=2997174

Och sedan finns de ett gäng färdiga scnarion av varierande kvalitet:
http://alternatewars.com/Games/TOAW/TOAW.htm

Själv håller jag på med ett Weserübung scenario där sverige ramlar in i striderna.
Karta med 5 km hex (Nordtyskland till Nordkap) ,
halvdags turns,
bataljon storlek på de flesta förbanden.


Du kan ju leka lite med skalan och se hur det känns. (ska lägga upp en version snart på TOAW IV)
vill du ha den tidigare än så kan jag (nog) paketera den i ett mail.

Jag tror att ett moderns spel kan ha mycket större hex, varje enhet täcker en större yta och då blir det onödigt med för små hex.
och när jag tänker på det försök håll enheterna på brigad nivå - det finns några exempel (Om än gamska dåliga på WW3 med Sverige i TOAW III)
och att man gärna klumpar ihop de enorma mängderna lokalförsvar till FO-stridsgrupper.


Mvh
/John
Tack för svaret! Tyvärr verkar ju Johan inte vara aktiv varken här eller på matrix-forumet längre. Jag har spelat TOAW i ca 20 år men aldrig gjort något eget scenario men börjar bli lite sugen nu :) Vill dock ha organisationen rätt innan jag börjar med något. Ska se om jag kan dela ett excelark som jag gjort genom att plocka data bl.a. härifrån för arméns krigsorganisation 1989 så att alla kan editera/lägga till data.

Ska hålla utkik på matrix-forumet efter ditt och andra intressanta scenarion! :milsmile:

Användarvisningsbild
sheepskin
Medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: 1 januari 2010, 15:36
Ort: Göteborg

Re: Svensk ungefärlig OOB ca 1990 för användning i ett spel

Inlägg av sheepskin » 22 juli 2019, 23:07

Hej!

Här är en länk till ett första excel-utkast på Arméns KRO 1989. Filen är baserad på Johans ursprungsfil samt från tdg.nu etc. Jag har gjort en del gissningar när det kommer till fördelnings- och lokalförsvarsförband så det är fritt fram att rätta mig. Många av dessa förband saknas också helt. Jag har också fyllt i tyngre utrustning för dessa förband, främst baserat på ett Wiendokument från 1991 samt en del googlande och kvalificerade gissningar.

Vore väldigt roligt om forumets samlade kraft kunde gå in och rätta/komplettera denna fil efter bästa förmåga! :milsmile:

Ps. Använd funktionen "insert row" genom att högerklicka där ni vill lägga in ett nytt förband, annars sabbar ni uppställningen med material mm. För att det inte ska bli för plottrigt så tror jag även det räcker om vi håller oss ner till kompaninivå. :milwink:

Länk till filen: https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing

Bild

/SK

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Svensk ungefärlig OOB ca 1990 för användning i ett spel

Inlägg av Hans » 24 juli 2019, 12:00

Jag tror inte jag sagt välkommen, välkommen sheepskin.

Varför är inte ungefärlig personalstyrka med?

Efter Civ II har jag inte spelat mer men jag kanske börjar igen.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sheepskin
Medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: 1 januari 2010, 15:36
Ort: Göteborg

Re: Svensk ungefärlig OOB ca 1990 för användning i ett spel

Inlägg av sheepskin » 24 juli 2019, 14:20

Hans skrev:
24 juli 2019, 12:00
Jag tror inte jag sagt välkommen, välkommen sheepskin.

Varför är inte ungefärlig personalstyrka med?

Efter Civ II har jag inte spelat mer men jag kanske börjar igen.

MVH

Hans
Tack Hans!

Bra fråga, alla har skrivrättigheter i dokumentet så det är bara att gå in och lägga till en kolumn för det :) Min förhoppning är som sagt att många bäckar små tillslut gör detta till en komplett och korrekt förteckning. Det finns ju många på det här forumet som skulle kunna bidra väldigt mycket.

Användarvisningsbild
sheepskin
Medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: 1 januari 2010, 15:36
Ort: Göteborg

Re: Svensk ungefärlig OOB ca 1990 för användning i ett spel

Inlägg av sheepskin » 24 juli 2019, 16:39

Gjorde om fördelningsartilleriet i filen efter C Fagervalls uppställning angående 1983. Antalet bataljoner och utrustning för dessa borde vara rätt men vilken fördelning/Milo de tillhörde kan mycket väl ha ändrats en del.

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2590
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Svensk ungefärlig OOB ca 1990 för användning i ett spel

Inlägg av Der Löwe » 25 juli 2019, 17:54

Är det av någon särskild anledning Luftvärn inte är uppräknat i sammanställningen? IB 43 hade uppgifter i ÖN, men den står under MILO B. Varför har IB 66 förbanden bara 12st 12 cm GRK, så såg inte "min" brigad ut? En väldigt intressant lista och det är ju mer än 25 år sen så det borde vara helt ok att prata öppet kring det här. Nu en "kuggfråga", vad bestod ett krigsförband av?

Användarvisningsbild
sheepskin
Medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: 1 januari 2010, 15:36
Ort: Göteborg

Re: Svensk ungefärlig OOB ca 1990 för användning i ett spel

Inlägg av sheepskin » 25 juli 2019, 19:54

Der Löwe skrev:
25 juli 2019, 17:54
Är det av någon särskild anledning Luftvärn inte är uppräknat i sammanställningen? IB 43 hade uppgifter i ÖN, men den står under MILO B. Varför har IB 66 förbanden bara 12st 12 cm GRK, så såg inte "min" brigad ut? En väldigt intressant lista och det är ju mer än 25 år sen så det borde vara helt ok att prata öppet kring det här. Nu en "kuggfråga", vad bestod ett krigsförband av?
Ang. luftvärn så är det ingen annan anledning än att jag inte har så mycket kunskap om dem. Några LV-fördelningsbataljoner är medtagna dock.

Tanken är att ni med mer kunskap på vissa områden själva ska gå in och modifiera direkt i filen, det är absolut inget facit och ibland ligger det inte jättemycket tanke bakom utan kanske bara ett snabbt antagande för att ha något att "jobba med". :)

Tack för påpekandet ang. GRK, jag ändrade till 18 pjäser (6 per bataljon). Det stämmer väl med din uppfattning?

Allt detta är nedlagt sen länge så det finns ingen sekretess kring vilka förband som ingick. :wink:

Användarvisningsbild
sheepskin
Medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: 1 januari 2010, 15:36
Ort: Göteborg

Re: Svensk ungefärlig OOB ca 1990 för användning i ett spel

Inlägg av sheepskin » 25 juli 2019, 19:56

Der Löwe skrev:
25 juli 2019, 17:54
IB 43 hade uppgifter i ÖN, men den står under MILO B.
Glömde svara på detta. I ursprungsposten av Johan Elisson så står IB 43 under MILO B, därav mitt fortsatta antagande. Det är utgångsgruppering år 1989 som jag baserat excelen på.

Skriv svar