Svensk ungefärlig OOB ca 1990 för användning i ett spel

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Svensk ungefärlig OOB ca 1990 för användning i ett spel

Inlägg av MD650 » 13 augusti 2012, 16:18

A10C skrev:Hej

Hittade din Väl genomarbetade OOB på Wiki och har lite synpunkter.

FO 11 låg en dryg halv km NO om Orupssjukhuset

FO 34 låg i Bergsätersberget i Borås sedan 80-talet.

FO 47 låg i Gottsunda utanför Uppsala

Milo NN sägs ha huserat vid Aborrsjön, vart ligger den?
Välkommen till forumet!
Var har du hittat dessa uppgifter?

:)

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Re: Svensk ungefärlig OOB ca 1990 för användning i ett spel

Inlägg av Johan Elisson » 14 augusti 2012, 17:09

A10C skrev:Hej

Hittade din Väl genomarbetade OOB på Wiki och har lite synpunkter.

FO 11 låg en dryg halv km NO om Orupssjukhuset

FO 34 låg i Bergsätersberget i Borås sedan 80-talet.

FO 47 låg i Gottsunda utanför Uppsala

Milo NN sägs ha huserat vid Aborrsjön, vart ligger den?
Du har rätt gällande gpl A 1 för fo 11, verkar ha skrivit ner gpl A 2 där istället (som var turisthotellet Frostavallen). Tack!

Om jag förstått den lilla information som finns på nätet rätt var Bergsätersberget en gammal anläggning, varför flyttade man staben fo 34 dit? Var anläggningen i Krokshallsberget ännu äldre?

Angående fo 47, tackar!

Abborrsjön (Stor-Abborrsjön och Lill-Abborrsjön) ligger ca 10 km S Sollefteå, ca 2 km V Billstabodarna.
MD650 skrev:Välkommen till forumet!
Var har du hittat dessa uppgifter?

:)
På min arbetssida för spelprojektet som jag uppenbarligen råkade ha öppen för allmänheten. Har gjort den otillgänglig för tillfället då jag dels inte vill sprida information som ev inte är korrekt och dels inte fått någon explicit tillåtelse att vidarebefordra informationen, som jag fått från C Fagervall som skrivit lite här på forumet.

/Johan

A10C
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 augusti 2012, 16:26

Re: Svensk ungefärlig OOB ca 1990 för användning i ett spel

Inlägg av A10C » 14 augusti 2012, 19:33

Johan Elisson skrev:
Du har rätt gällande gpl A 1 för fo 11, verkar ha skrivit ner gpl A 2 där istället (som var turisthotellet Frostavallen). Tack!

Om jag förstått den lilla information som finns på nätet rätt var Bergsätersberget en gammal anläggning, varför flyttade man staben fo 34 dit? Var anläggningen i Krokshallsberget ännu äldre?

Angående fo 47, tackar!

Abborrsjön (Stor-Abborrsjön och Lill-Abborrsjön) ligger ca 10 km S Sollefteå, ca 2 km V Billstabodarna.
MD650 skrev:Välkommen till forumet!
Var har du hittat dessa uppgifter?

:)
På min arbetssida för spelprojektet som jag uppenbarligen råkade ha öppen för allmänheten. Har gjort den otillgänglig för tillfället då jag dels inte vill sprida information som ev inte är korrekt och dels inte fått någon explicit tillåtelse att vidarebefordra informationen, som jag fått från C Fagervall som skrivit lite här på forumet.

/Johan
fo 34: Bergsäter var en gammal HC som blev ledig när den verksamheten flyttade till RC ovanjord. FO-staben hade tidigare en ovanjordplacering i Vårgårda. med A2 i Annelund.

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: Svensk ungefärlig OOB ca 1990 för användning i ett spel

Inlägg av kblomster » 29 augusti 2012, 00:04

Johan Elisson skrev:På min arbetssida för spelprojektet som jag uppenbarligen råkade ha öppen för allmänheten. Har gjort den otillgänglig för tillfället då jag dels inte vill sprida information som ev inte är korrekt och dels inte fått någon explicit tillåtelse att vidarebefordra informationen, som jag fått från C Fagervall som skrivit lite här på forumet.
Skulle det finnas möjlighet att få se på det du fått ihop hittills om man framställer en artig förfrågan? Informationen i första posten är intressant men verkar inte vara uppdaterad. Är främst intresserad av arméns anfallsbrigader och deras uppgifter, men allt är av intresse.

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem
Inlägg: 609
Blev medlem: 27 juli 2007, 16:48
Ort: Ludvika

Re: Svensk ungefärlig OOB ca 1990 för användning i ett spel

Inlägg av Wedman » 29 augusti 2012, 22:40

kblomster skrev:Skulle det finnas möjlighet att få se på det du fått ihop hittills om man framställer en artig förfrågan? Informationen i första posten är intressant men verkar inte vara uppdaterad. Är främst intresserad av arméns anfallsbrigader och deras uppgifter, men allt är av intresse.
I denna tråd finns mycket att läsa:
Fördelningarnas krigsuppgifter

MekB10
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 7 februari 2014, 15:08

Re: Svensk ungefärlig OOB ca 1990 för användning i ett spel

Inlägg av MekB10 » 23 oktober 2014, 16:53

JohnT skrev:
MD650 skrev:
Det låter skumt det där med lastbil...
Jag gjorde min GU på P10 81/82 som Pskgrpch. Vi åkte lastbil (939:or??)under den tiden som besättningarna till PBV:erna utbildades. När dom var hyfsat klara efter 3 månader och de vanliga soldaterna ryckte in så åkte vi "Pebbar" hela tiden fram till muck.
Det som avses är de pskkomp som fanns i mekbat F. De hade ltgb 939 som transportfordon.
MekB10 bestod då av av 2 komp. psk, båda åkte pebbe. (2:a och 5:e komp, jag låg på 5:e)
(Kan också nämna att under utbildningen någon gång mitt i,så tillfördes ett komp bandPv (Ikv91) till varje pskkomp, och vi döptes flott värre om till Pansarjägarkompanier, varför man gorde så... har jag inte fattat än idag.
Hur menar du?
En bandpvkomp till varje pskkomp låter lite konstigt. Kan det varit en bandpvplut till varje pskkomp?
:)
Borde vara
viewtopic.php?f=54&t=28188&start=38
MekB 10
Mek försök påbörjas 1980/81 slutförs 1982.
Mtrl från 1.Pbat/6.Pgrp samt IKV 91 nyttjas.

Så kexchoklad var Testpilot!

/John
Hej

Jag låg inne 80/81 som pskgrchf på 2dra komp kan bidra med info om bastarden Pansarjägarkompaniet, det bestod av 6ikv91 + 12pbv302er, 5plt + kompchf och stf i Pbv jag åkte med stf kompchf vagn vi var 5 i bak och fungerade som närskydd till stf primära uppgift var att samordna understöd åt kompaniets framryckande som skulle gå fort utav h-te.
Primära uppgiften för dem 2pjkomp per mek bat var att säkra och slå luftlandsatt fiende inom 24tim efter landsättning innan fienden fått tillgång till tung utrustning.
Framryckningen gick till så att man mixade ihop 1bpv + 1psk plt som växelvis understödde varandra i framryckning för att snabbt nå eventuella flygfält som fienden landsatt på t ex Arlanda Bromma F16 F1 Skavsta Tullinge osv man var vid denna tid rädda för att luftlandsatt fiende snabbt skulle kunna nå politiska centrumet på ett statskuppliknande sätt så MekB10 sågs som ett högprioriterat förband vitalt för Uppland/Södermanlands säkerhet så att säga, från början skulle det ha utbildats en vanlig skytte bat det året men i sista stund ändrade man sig och det blev Mekbat :^)
När förbandet slagit hål på fiendens lijne skulle man sedan uppträde på ett "jägarlikt" sätt mot fiendens bakre linjer vi körde vagnstrid som galningar.
Bandpv som utbildades på P10 var egentligen till för IB och var inte Pansar egenligen utan bara inlånade på försök och ja dem var Dalmasar allihopa, om kriget kommit vete tusan var dem skulle hitta dessa IKV91 till oss.....
Om kriget kom skulle utbildningsbataljonen säkra Oxelösunds hamn,Skavsta flygfält och färdigställa hjälpa mobilisering av brigaden, min bataljon hade mobplats Häradsfältet men jag vet också att ett Leo kompani strv stog på Veckholms skjutfält när jag gjorde rep 1990 som skulle moba där men det kan ha varit ett fördelningskompani eller ja vem vet....

Hälsningar Mats

ratbag
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: 14 maj 2007, 03:52
Ort: Stockholm

Re:

Inlägg av ratbag » 25 februari 2015, 06:20

MD650 skrev:I22/ Fo 66 utbildade 16 st jkomp under senare delen av 80-talet.
1-6.jkomp 85G var gränsjägarkompanier.
Sedan var det fyra vanliga jkomp 85 samt två st fördundkomp. Det sista ska jag kolla lite noggrannare.
:)
Gjordes det någon klarhet i detta? 16 totalt från I 22, jag förmodar att de 6 Jkomp 85G tillhörde ÖN? 2 st Fördundkomp, ett var till resp ÖN och NN? Det borde ge kvar 8 st Jkomp 85; 4 var till ÖN och NN?

Så många frågor! :)

/R

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Re:

Inlägg av MD650 » 25 februari 2015, 17:18

ratbag skrev:
Gjordes det någon klarhet i detta? 16 totalt från I 22, jag förmodar att de 6 Jkomp 85G tillhörde ÖN? 2 st Fördundkomp, ett var till resp ÖN och NN? Det borde ge kvar 8 st Jkomp 85; 4 var till ÖN och NN?

Så många frågor! :)

/R
Ser att jag skrivit fel.
Det var 8 st jkomp 85G.
Och var utgångsgrupperade i ÖN, inget i NN.
Alla komp i ÖN.
:)

ratbag
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: 14 maj 2007, 03:52
Ort: Stockholm

Re: Svensk ungefärlig OOB ca 1990 för användning i ett spel

Inlägg av ratbag » 26 februari 2015, 03:25

Tack!

Vet vi något om numreringen/namnen på dessa kompanier? Är Fördundkomp = Fördelningsunderrättelsekompani?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Svensk ungefärlig OOB ca 1990 för användning i ett spel

Inlägg av MD650 » 26 februari 2015, 11:48

ratbag skrev:Tack!

Vet vi något om numreringen/namnen på dessa kompanier? Är Fördundkomp = Fördelningsunderrättelsekompani?
Det var 1-8.gjkomp.
Fördund = fördelningsunderrättelsekompani.
Återkommer med numrering.
:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Svensk ungefärlig OOB ca 1990 för användning i ett spel

Inlägg av MD650 » 26 februari 2015, 11:53

Jag kommer inte ihåg exakt men det fanns s.k. 40-kompanier resp. 60-kompanier på I 22.
Numreringen var 41, 42 o.s.v. samt 61, 62 o.s.v. där ena serien var kompanier med und som huvuduppgift och den andra serien av kompanier hade strid som huvuduppgift.
Hittade inte det på forumet men det ska finnas om jag minns rätt.
:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Svensk ungefärlig OOB ca 1990 för användning i ett spel

Inlägg av MD650 » 26 februari 2015, 11:59

Hittade det här:
Alla åtta jkomp 85G naturligtvis grupperade längs östra gränsen. 60.-62. och 69.jkomp grupperade bakom som "vanliga" jkomp och 41.-44.jkomp grupperade i två observationslinjer i fo66 och fo67.
:)

ratbag
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: 14 maj 2007, 03:52
Ort: Stockholm

Re: Svensk ungefärlig OOB ca 1990 för användning i ett spel

Inlägg av ratbag » 27 februari 2015, 03:27

Vackert! Då har vi alltså i ÖN;

1-8. Gjkomp
41-44. Jkomp
60-62+69. Jkomp

Kvarstår numreringen på de två Fördundkomp? :)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Svensk ungefärlig OOB ca 1990 för användning i ett spel

Inlägg av MD650 » 27 februari 2015, 13:28

ratbag skrev:

Kvarstår numreringen på de två Fördundkomp? :)
Under sent 80-tal och tidigt 90-tal kan jag tänka mig att de var kopplade till de fördelningar som fanns i ÖN.
3. resp. 15?????
:)

Användarvisningsbild
sheepskin
Medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: 1 januari 2010, 15:36
Ort: Göteborg

Re: Svensk ungefärlig OOB ca 1990 för användning i ett spel

Inlägg av sheepskin » 20 juli 2019, 21:51

Necroposting men en riktigt intressant tråd :)

Vad hände med scenariot till TOAW? Finns OOB:n tillgänglig någonstans? Såg även att tdg.nu inte finns kvar, finns den informationen sparad någon annanstans? (Wikipedia om 1989 är inte så detaljerad som tdg var.)

Skriv svar