varjag skrev: ↑1 juni 2019, 11:47
Tack StefanZ; kanske inte så svårt då du redan markerat polska vibbar och ett land med en enda hamn inte hade så många amiraler
Nästa visar en starkt beskuren kartbit som blev
ett stridsæpple.jpg
Vad kallades området och var låg det ?
Varjag
Jag fick ett Tack för senast med vändande post, va? Eller som man säger på polska: jag fick "pieknym za nadobne" = samma mynt i retur.
Efter att ha stirrat på kartan ett tag insåg jag plötsligt vad den föreställer. Man ser bla Hel halvön, där Józef Unrug och hans män kämpade så länge...
OK, det markerade området är den fria staden Danzig, dagens Gdansk med omgivningar.
Det egentliga stridsäpplet var den s.k. polska korridoren, till väst om Danzigs domäner.
Tyskarna ville gärna ha järnväg och motorväg tvärs igenom den, där dessa leder skulle vara ett rent tyskt område, utom polsk kontroll "exterritorriell",
Å polackerna ville inte gärna riskera sin stackars korridor avskuren mitt itu, sårbar för alla slags sabotage och plötsliga desant-landsättningar...
Med en vänlig sinnad granne kunde man säkert hittat på lite broar, viadukter och tunnlar, men med en ovänlig, ja fientlig granne vore det början till slutet.
OM svaret godkänns, jag har som vanligt inget bra på lager. Tar mig väl ett par dagar att fundera ut något. Om det är någon annan som vill överta stafettpinnen under tiden, är det OK för mig.