Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 1 juni 2019, 11:47

Tack StefanZ; kanske inte så svårt då du redan markerat polska vibbar och ett land med en enda hamn inte hade så många amiraler :wink:

Nästa visar en starkt beskuren kartbit som blev
ett stridsæpple.jpg
ett stridsæpple.jpg (17.93 KiB) Visad 865 gånger
Vad kallades området och var låg det ?

Varjag

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 1 juni 2019, 20:22

varjag skrev:
1 juni 2019, 11:47
Tack StefanZ; kanske inte så svårt då du redan markerat polska vibbar och ett land med en enda hamn inte hade så många amiraler :wink:

Nästa visar en starkt beskuren kartbit som blev

ett stridsæpple.jpg

Vad kallades området och var låg det ?

Varjag
Jag fick ett Tack för senast med vändande post, va? Eller som man säger på polska: jag fick "pieknym za nadobne" = samma mynt i retur. :)

Efter att ha stirrat på kartan ett tag insåg jag plötsligt vad den föreställer. Man ser bla Hel halvön, där Józef Unrug och hans män kämpade så länge...

OK, det markerade området är den fria staden Danzig, dagens Gdansk med omgivningar.
Det egentliga stridsäpplet var den s.k. polska korridoren, till väst om Danzigs domäner.
Tyskarna ville gärna ha järnväg och motorväg tvärs igenom den, där dessa leder skulle vara ett rent tyskt område, utom polsk kontroll "exterritorriell",
Å polackerna ville inte gärna riskera sin stackars korridor avskuren mitt itu, sårbar för alla slags sabotage och plötsliga desant-landsättningar...

Med en vänlig sinnad granne kunde man säkert hittat på lite broar, viadukter och tunnlar, men med en ovänlig, ja fientlig granne vore det början till slutet.



OM svaret godkänns, jag har som vanligt inget bra på lager. Tar mig väl ett par dagar att fundera ut något. Om det är någon annan som vill överta stafettpinnen under tiden, är det OK för mig.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 2 juni 2019, 00:39

Tack för senast med vändande post,


Kanske det :)
Men - alla studenter av Kriget, har LÄST om - ''polska korridoren'' som beredde Herr Hitler så mycket bekymmer,
Men få vet vad den var och var den fanns....så jag tyckte det var på tiden ställa en fråga om den !

De röda fälten var t.v. Det Rikstyska Preussen och t.h. enklaven Östpreussen med Königsberg som provinshuvudstad -
skilda av den vita Polska Korriodren till Östersjön. Den diagonalstreckade plätten var Fristaden/hamnen Danzig (numera Gdansk)
och strax norr därom den nybyggda polska hamnen - Gdynia. (Polens enda hamn)

Jag är säker på att vår StefanZ - kan razzla fram en ny fråga som kan ge oss alla mera huvudbry :D

Varjag

stillen
Medlem
Inlägg: 274
Blev medlem: 7 januari 2015, 19:43
Ort: Söder om Söder

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av stillen » 4 juni 2019, 00:10

Då tar jag StefanZ på orden och slänger in en fråga. Den är färskvara så jag vill gärna ha svar inom 24 timmar, alltså vem?
rapportkarl.jpg
rapportkarl.jpg (48.74 KiB) Visad 808 gånger

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 4 juni 2019, 00:49

Tveksam här …..John Starr, Special Forces ??

Varjag

stillen
Medlem
Inlägg: 274
Blev medlem: 7 januari 2015, 19:43
Ort: Söder om Söder

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av stillen » 4 juni 2019, 08:07

Nix, men speciella krafter kan man väl säga att han hanterade.

stillen
Medlem
Inlägg: 274
Blev medlem: 7 januari 2015, 19:43
Ort: Söder om Söder

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av stillen » 4 juni 2019, 11:03

Han och hans team ägde dagen, två dar senare tog action över.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 4 juni 2019, 14:43

Ah, D-dagen. Väderlekstjänsten? James Martin Stagg!

Lätt att googla fram så snart man fått idén. Meteorolog d-day.... voilá på Wikipedia... :)

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 4 juni 2019, 14:47

Om svaret godkänns, har jag inte bara en, men rent av två användbara frågor. :)

stillen
Medlem
Inlägg: 274
Blev medlem: 7 januari 2015, 19:43
Ort: Söder om Söder

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av stillen » 4 juni 2019, 15:04

Spot on där StefanZ. Han fick så klart varken ära eller berömmelse under kriget, men väl efter och är förmodligen historiens mest dekorerade meteorolog.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 4 juni 2019, 15:42

Tack! OK, då tar jag frågan:

Jag gick igår över järnvägsspåret här i byn. Och såg några röda vallmon vaja där rogivande.
Genast kom jag att tänka på sången "Röda vallmon på Monte Cassino".

Röd vallmo är en tålig växt och växer lite överallt, så även i bergsterräng, men varför är just röda vallmon på Monte Cassino extra berömd så man sjunger sånger om den? Finns det någon intressant historia bakom??

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av currahee » 4 juni 2019, 16:41

Röd vallmo blomma är en symbol för att minnas de som stupade i krig. Den är också ofta den första blomma som växer på ett slagfält.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Poppy_appeal

https://www.dezeen.com/2014/08/04/blood ... of-london/

/ currahee
Bilagor
Blood-Swept-Lands-and-Seas-of-Red-poppies-installation-at-the-Tower-of-London_dezeen_468_5.jpg
Blood-Swept-Lands-and-Seas-of-Red-poppies-installation-at-the-Tower-of-London_dezeen_468_5.jpg (73.78 KiB) Visad 766 gånger

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 4 juni 2019, 17:23

Det är en rimlig hypotes här, men varför just Monte Cassino?

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av currahee » 4 juni 2019, 19:32

Röd vallmoblomma är Polens nationalblomma

Dikten / melodin är polsk.
Czerwone maki na Monte Cassino

I slaget om Monte Cassino deltog och stupade många polska soldater.
Polackerna var med och erövrade klostret från tyskarna och lyckades placera den polska flaggan på resterna av klostret.

/ currahee

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 4 juni 2019, 20:28

Bra, Currahee. Pricken över i-et. Jag fruktade att du skulle bli omsprungen på mållinjen, jag är glad att du knöt till knuten.

Javisst, ett stort långt och minnesvärt slag. Den polska sången avser minnas de polska soldaterna som kämpade och stupade, men den som vill kan naturligtvis tänka sig alla de andra också som kämpade tappert, blödde och dog eller blev levande bortburna därifrån. Allierade från många nationer, och även tyska soldater som kämpade tappert och uthålligt.

Ja, jag minns det dröjde länge innan jag insåg att vallmon i sången kan vara rent symbolisk, det är de fallnas röda blod som avses i första hand....
ATT det fanns säkert riktigt vallmo som du Currahee påpekar, gör bara storyn bättre.

Din fråga, Currahee, varsågod!

Skriv svar