Mob tider säkerhetsförband

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Grönis
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Mob tider säkerhetsförband

Inlägg av Grönis » 28 januari 2019, 20:52

Under 80-talet så växte behovet av säkerhets- antisabotageförband fram i försvarsmakten. Detta som jag förstå för att kunna verka i skymingsläge och tidigt kunna utgöra kvalificerat motstånd till specialförband som skulle utföra sabotage mot baser och andra viktiga anläggningar. Det var väl t.ex. bas säk. förband inom marinen, flygbasjägare och militärpolisjägarplutoner jag tänker på. MPJ-plutonerna ingick som fördelningsresurs om jag inte är fel ute.

Men nu till min fråga. För att dessa förband skall kunna lösa sin uppgift måste mobilliseringstiden vara väldigt kort. Dessutom bör väl denna typ av operationer starta långt innan, kanske veckor, innan en tänkt invasion. Hur var organisationen tänkt att fungera och hur såg mobiliseringstiderna ut? Ett förband tänkt att verka i ett skymingsläge kan ju inte mobilisera när kriget börjat..

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Mob tider säkerhetsförband

Inlägg av millgard » 28 januari 2019, 21:42

Utan att vara väldigt insatt men jag gissar att dessa frågor inte lär besvaras på något vederhäftigt sätt...

Grönis
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Mob tider säkerhetsförband

Inlägg av Grönis » 29 januari 2019, 09:10

Kanske ska förtydliga att det var 80/90-talets förband jag syftade på och den värnpliktsarmé som då fanns. Hur det ser ut idag förstår jag att ingen bör svara på och det var inte heller syftet med tråden.

Om tråden på något sätt är olämplig så ta bort den.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Mob tider säkerhetsförband

Inlägg av Donkeyman » 29 januari 2019, 11:17

Går vi tillbaka till "the good old days" så hade nog väldigt många högst normala (dvs icke specialförband) förband rimligen kort mobiliseringstid. Ser vi till mitt gamla ingenjörskompani så bodde merparten av personalen inom Stockholms län och resten inte längre bort än kanske 20-30 mil. Mobiliseringsplats i bekvämt avstånd från Buss och Roslagsbana. Skulle tro att i ett verkligt läge hade vi varit utrustade och någorlunda fullt bemannade inom kanske ett dygn från att en mobilisering hade varit kungjord. Springande punkt var nog inte personalen utan att få in alla inkallade fordon.

Jag skulle tro (utan att veta) att de sista som varit färdiga hade varit förbanden i Norrland beroende på att så stor del av personalen bodde Söderut. Allra snabbast "på plats" var säkert hemvärnet. På den tiden hade hemvärnsmän vapen och all utrustning i bostaden och mobpunkterna var inte långt undan.

Däremot kan vi nog också utgå från att det skulle vara en stor tvekan till att utlysa begränsad eller allmän mobilisering "i onödan". Därmed är det inte otänkbart att beslut om en mobilisering i verkligheten skulle komma väldigt sent när en krissituation utvecklar sig. Jämför med mobiliseringen i Norge den 9.April 1940.

Samtidigt tror jag att som antyds i trådens inledning så bör det nog ha funnits specialförband som kunde ställas samman snabbt även i ett osäkert läge. Men detta är ju inte något som vi vanliga knektar hade någon kunskap om.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Mob tider säkerhetsförband

Inlägg av Hans » 29 januari 2019, 12:34

Lite allmänt finns här: viewtopic.php?t=29100

MVH

Hans

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Mob tider säkerhetsförband

Inlägg av millgard » 29 januari 2019, 17:02

Donkeyman skrev:
29 januari 2019, 11:17
Går vi tillbaka till "the good old days" så hade nog väldigt många högst normala (dvs icke specialförband) förband rimligen kort mobiliseringstid. Ser vi till mitt gamla ingenjörskompani så bodde merparten av personalen inom Stockholms län och resten inte längre bort än kanske 20-30 mil. Mobiliseringsplats i bekvämt avstånd från Buss och Roslagsbana. Skulle tro att i ett verkligt läge hade vi varit utrustade och någorlunda fullt bemannade inom kanske ett dygn från att en mobilisering hade varit kungjord. Springande punkt var nog inte personalen utan att få in alla inkallade fordon.

Jag skulle tro (utan att veta) att de sista som varit färdiga hade varit förbanden i Norrland beroende på att så stor del av personalen bodde Söderut. Allra snabbast "på plats" var säkert hemvärnet. På den tiden hade hemvärnsmän vapen och all utrustning i bostaden och mobpunkterna var inte långt undan.

Däremot kan vi nog också utgå från att det skulle vara en stor tvekan till att utlysa begränsad eller allmän mobilisering "i onödan". Därmed är det inte otänkbart att beslut om en mobilisering i verkligheten skulle komma väldigt sent när en krissituation utvecklar sig. Jämför med mobiliseringen i Norge den 9.April 1940.

Samtidigt tror jag att som antyds i trådens inledning så bör det nog ha funnits specialförband som kunde ställas samman snabbt även i ett osäkert läge. Men detta är ju inte något som vi vanliga knektar hade någon kunskap om.
Då vi på I5 faktiskt gjorde en "full mobilisering" inkl transport till krigsskådeplats ÖN på övningen Nordanvind 1991 så har jag en uppfattning om mobiliseringstid för Norrlandsbrigad NB85. A4 och övriga förband löste sina saker samtidigt och på ungefär samma tid.

Hälften av personalen kom från södra Sverige, huvudsakligen Gbg-regionen. Inställelsetid med tåg cirka ett dygn från order till ankomst Östersund. Buss till mobförråd LIT där bataljonens utrustning väntade och privat mundering avlämnades i säck med namn och nummer. Fordonsförare körde till järnväg och lastade på fordon, några följde sedan med på samma tåg i mycket enkla vagnar som iordningsställts för persontrp, bla med papptoa i ett hörn. Övriga bussades till Frösön dagen efter där Hercules körde skytteltrafik till Gällivare med full beläggning.
När vi landade på Gällivare inväntade vi fordonen som lastades av i närheten och sedan sökte vi förläggning i närheten av flygplatsen alltmedan brigadens olika delar anlände efterhand med flyg och tåg. Som jag minns det så var det kvällen till dygn 3 som vi anträdde marsch till Kalix älv där lede Fi uppehöll sig och efter 18 timmars marsch i bandvagn fick vi stridskontakt första gången.

Så utan större störningar tog det ca 4 dygn från order till strid - vi hade då också med oss tross, artilleri och attackflygunderstöd från AF1.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Mob tider säkerhetsförband

Inlägg av Hans » 29 januari 2019, 17:14

Tack millgard, mycket intressant.

Undrar hur det funkat med viss inverkan från bolsjevikerna?

MVH

Hans

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Mob tider säkerhetsförband

Inlägg av Amund » 29 januari 2019, 17:25

millgard skrev:
29 januari 2019, 17:02
Inställelsetid med tåg cirka ett dygn från order till ankomst Östersund.
Hans skrev:
29 januari 2019, 17:14
Undrar hur det funkat med viss inverkan från bolsjevikerna?
Nuförtiden skulle det förmodligen räcka med att hacka SJ:s server och uppdatera SJ-appen med falsk information - och vips har man demobiliserat en hel division. :lol:

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Mob tider säkerhetsförband

Inlägg av Hans » 29 januari 2019, 17:27

:lol:

Halvt OT, när utgick de sista ångloken från beredskapslagren?

MVH

Hans

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Mob tider säkerhetsförband

Inlägg av Amund » 29 januari 2019, 17:37

Amund skrev:
29 januari 2019, 17:25
millgard skrev:
29 januari 2019, 17:02
Inställelsetid med tåg cirka ett dygn från order till ankomst Östersund.
Hans skrev:
29 januari 2019, 17:14
Undrar hur det funkat med viss inverkan från bolsjevikerna?
Nuförtiden skulle det förmodligen räcka med att hacka SJ:s server och uppdatera SJ-appen med falsk information - och vips har man demobiliserat en hel division. :lol:
Och vintertid nuförtiden behöver bolsj... f-låt, jag menar ryssarna, knappast göra någonting - Förmodligen är tågen redan inställda på grund av växelfel, signalfel eller (vilket är vanligast) fel på själva tågvagnarna (de kan ha fått smält snö på sig)... :)

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Mob tider säkerhetsförband

Inlägg av Bjernevik » 29 januari 2019, 19:16

För att svara på ursprungsfrågan, man lär ha använt förband under GU till vissa uppgifter. Hur pass avancerade beror så klart på var de befann sig i utbildningen.

Forskaren
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 1 augusti 2011, 18:38

Re: Mob tider säkerhetsförband

Inlägg av Forskaren » 29 januari 2019, 20:25

millgard skrev:
29 januari 2019, 17:02

Då vi på I5 faktiskt gjorde en "full mobilisering" inkl transport till krigsskådeplats ÖN på övningen Nordanvind 1991 så har jag en uppfattning om mobiliseringstid för Norrlandsbrigad NB85. A4 och övriga förband löste sina saker samtidigt och på ungefär samma tid.

Hälften av personalen kom från södra Sverige, huvudsakligen Gbg-regionen. Inställelsetid med tåg cirka ett dygn från order till ankomst Östersund. Buss till mobförråd LIT där bataljonens utrustning väntade och privat mundering avlämnades i säck med namn och nummer. Fordonsförare körde till järnväg och lastade på fordon, några följde sedan med på samma tåg i mycket enkla vagnar som iordningsställts för persontrp, bla med papptoa i ett hörn. Övriga bussades till Frösön dagen efter där Hercules körde skytteltrafik till Gällivare med full beläggning.
När vi landade på Gällivare inväntade vi fordonen som lastades av i närheten och sedan sökte vi förläggning i närheten av flygplatsen alltmedan brigadens olika delar anlände efterhand med flyg och tåg. Som jag minns det så var det kvällen till dygn 3 som vi anträdde marsch till Kalix älv där lede Fi uppehöll sig och efter 18 timmars marsch i bandvagn fick vi stridskontakt första gången.

Så utan större störningar tog det ca 4 dygn från order till strid - vi hade då också med oss tross, artilleri och attackflygunderstöd från AF1.
Tack för intressant redogörelse! I skriften "Var vi redo" skriver Carl Björeman att : "Nordanvind var enligt min mening den skickligast upplagda och på olika plan mest givande tillämpningsövningen under efterkrigstiden" (s. 89).

Bifogar en länk till skriften: http://fokk.eu/files/2017/11/43-Var-vi-redo.pdf

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Mob tider säkerhetsförband

Inlägg av millgard » 29 januari 2019, 20:37

Hans skrev:
29 januari 2019, 17:14
Tack millgard, mycket intressant.

Undrar hur det funkat med viss inverkan från bolsjevikerna?

MVH

Hans
Inlandsbanan är inte elektrifierad och lok fanns det gott om. Ångloken fasades ut iom Försvarsbeslut 1994 skulle jag tro - åtminstone tömdes lokstallarna längs inlandsbanan på ånglok under mitten av 1990-talet vilket jag en gång blev åsyna vittne till. Diesellok fanns och finns det multum av, i värsta fall rangerlok på bangårdarna.

Man räknade säkert med att järnvägen skulle utsättas för sabotage och (fjärr-)bekämpning men det fanns - och finns - färdig bromateriel lagrad för både reparationer och nybygge på strategiska platser och iom att det bara är enkel järnväg och ingen el så är det ju förhållandevis snabbt fixat. Utan att veta så gissar jag att vissa ingenjörsförband hade som första uppgift att förhindra störningar i mobiliseringstrafiken.

Nu räknade vi säkert med att Finland skulle fördröja lede Fi så pass att vi åtminstone hann få upp manskapet och den tunga materielen till de strategiska områdena. Vi skall heller inte glömma bort att Sverige på den tiden hade lager av materiel, smörjmedel, ammunition och bränsle på flera ställen i ÖN och till yttermera visso var beredskapen åtminstone hyfsad även i fredstid för att med mycket kort varsel (=timmar) kunna besätta Kalixlinjen samt utan underhåll isolerat kunna bedriva sabotage och fördröjningsstrid i hela området mellan Muonio-Torne älv och Kalix älv - en fågel viskade i mitt öra att man kanske därvidlag även kunde göra vissa förebyggande insatser på broderfolkens territorium.

Med de vindar som blåser internationellt och framförallt i detta kyliga hörn av Europa så skulle jag tro att en hel del av de gamla planeringarna och anläggningarna redan tagits fram ur arkiven, dammats av och i många fall blivit föremål för både återtagning, återförhemligande och moderniserande varför ytterligare spekulationer lär förbli just spekulationer. :)

Grönis
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Mob tider säkerhetsförband

Inlägg av Grönis » 29 januari 2019, 21:07

Kan ma tänka sig att denna typ av förband (och även andra) kunde rycka in om Givakt beordrades?

Varför jag undrar är helt enkelt för att denna typ av uppgifter måste vara de som är bland det svåraste att lösa med en värnpliktsarmé. Dvs. få en kvalificerad styrka på plats för att möta hot innan egentliga krigshandlingar kanske ägt rum

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Mob tider säkerhetsförband

Inlägg av millgard » 30 januari 2019, 12:41

Hmmm, det sista inlägget kanske skulle läggas i egen tråd, tex med rubriken "Nordanvind 1991 - ögonvittnen berättar"? Webmaster?

Skriv svar