Quiz: Sjöfartshistoria

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
FredH
Medlem
Inlägg: 1486
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av FredH » 22 december 2017, 17:32

Bosporen med de två sunden borde kanske passa in.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av Donkeyman » 22 december 2017, 23:20

Jodå. Bosporen är ännu en av de här passagerna. Då har vi:

Hormuzsundet
Suezkanalen
Malacka
De Turkiska sunden (Bosporen + Dardanellerna)
De Danska sunden (Bälten + Öresund)
Mandab

Och så föreslogs Gibraltar. Det var inte med på min lista men är sannolikt ändå med i den här samlingen

Men det finns en till. Sund eller Kanal som faktiskt har en stor trafik av tankers men ännu mer av andra typer av fartyg

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av varjag » 23 december 2017, 11:18

Men det finns en till. Sund eller Kanal som faktiskt har en stor trafik av tankers men ännu mer av andra typer av fartyg
Engelska Kanalen m. Doversundet?

Varjag

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av Donkeyman » 23 december 2017, 16:16

Näää. Jag täner inte på "Kanalen" över alla kanaler. Men det finns en jättestor kanal som dessutom har utvidgats på senare år. Jag vet själv inte hur mycket oljetrafik som går där men efter det jag läst i en av världens stora sjöfartsaviser så påstås att denna är bland de sju stora passagerna för oljetrafik. Så jag tror att här råder det någon form av kollektiv glömska.

johanmmolin
Medlem
Inlägg: 487
Blev medlem: 7 november 2017, 11:06
Ort: Malmö

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av johanmmolin » 23 december 2017, 22:21

Det är svårt att få det till något annat än Panamakanalen ...

Där har väl aldrig din kära s/s Blidösund passerat? Fast det var OT – hon är ju koleldad ...

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av Donkeyman » 25 december 2017, 00:24

Då var allt av sund och kanaler avklarat för denna gång. Och den som kom upp med överlägset flest var FredH så han får äran av att styra oss vidare i sjöfartens underbara värld.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av varjag » 30 december 2017, 23:17

I väntan på FredH - en Nyårsnöt......en komplicerad och dyrbar
styranordning.jpg
styranordning.jpg (57.85 KiB) Visad 527 gånger
Vad heter den och vilka fördelar erbjuder den?

Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av varjag » 1 januari 2018, 22:44

Propellerns -
rotationsriktning.jpeg
rotationsriktning.jpeg (50.44 KiB) Visad 489 gånger
- ändras aldrig, oavsett varvtalet...... :wink:

Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av varjag » 2 januari 2018, 21:28

Så svårt....var det oxå för sju år sedan, i saligen avsomnade Teknikkvissen :(

Re: Teknikquiz



Inläggav varjag » tor mar 18, 2010 3:42 am

OK - jag får ge upp......Anordningen kallas Kitchen-Roder och patenterades i England före 1:a VK.

http://en.wikipedia.org/wiki/Kitchen_rudder

http://images.google.com.au/imgres?imgu ... s%3Disch:1

Jag torde vara en av få numera - som faktiskt kört båtar med detta roder....nämligen ovan tipsade mätbåtar tillhöriga dåvarande Sjökarteverket. Det var 10-meters stora tunga starka ekbåtar med 90-hästars Penta-Hesselmanmotorer - och Kitchen-roder. Förutom den vanliga tvärskepps styrratten - hade man en långskepps ratt med vevhandtag, varmed man öppnade/stängde skoporna runt propellern. När man väl lärt sig hantera skoporna rätt - kunde man göra manövrer som fick oinvigda åskådare på kaj - att förundrat kika ned i vattnet akteröver för att lista ut vilken finess dessa båtar hade..... :P T.ex såg propellervattnet mycket annorlunda ut än på konventionella båtar...se bild[/quote]

viewtopic.php?t=19647&start=3540

Vid backmanöver, beroende på propellerns rotationsriktning - svänger ''en vanlig båt'' obevekligt i en viss riktning.
Med Kitchenrodret - kan man precist svänga i vilken riktning man vill. Till förundran för åskådare.

Backeffekten mot de stängda skoporna är mycket klenare än med propellern roterande åt andra hållet via backslag.
Minns en lunchrast då ''min båt'' sattes upp mot en lerig strand - och när jag skulle backa ut - rörde den sig inte....

Fc, en löjtis kliade sig i skallen - jag öppnade bara skoporna, lade om backslaget (som annars aldrig användes) och
presto gled vi lätt av :lol:

Det - hade löjtisen aldrig hört talas om .......

Frågan är fri!

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9800
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av Amund » 4 januari 2018, 19:56

Ja den styrningen kan inte ha varit vanlig, och inte heller lätt att känna till, men det verkar finurligt. :)

Slänger iväg en textfråga: Har ju skrivit en del om handelsfartygens öde utanför spärren i en annan sjöfartstråd - torpederingar, minsprängning, flygattacker... :(

Därför passar jag på att fråga vilket handelsfartyg som blev Andra Världskrigets första finska offer..?

HJ
Stödjande medlem 2026
Inlägg: 1570
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av HJ » 5 januari 2018, 14:20

Bara för att klargöra: Finskt handelsfartyg som offer för annan makts vapen, eller handelsfartyg offer för finska vapen?

/Håkan

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9800
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av Amund » 5 januari 2018, 14:25

HJ skrev:Bara för att klargöra: Finskt handelsfartyg som offer för annan makts vapen, eller handelsfartyg offer för finska vapen?

/Håkan
Oj, jag uttryckte mig lite otydligt tror jag, :oops: jag menar det första finska fartyget som sänks av annan makt. Lägger in en bild också:
Bark.jpg
Bark.jpg (2.6 KiB) Visad 402 gånger

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av varjag » 5 januari 2018, 20:47

Gustav Erikson's bark OLIVEBANK, minsprängd (?) & sänkt 8:e September 1939 :(
08.09.1939 About 105 miles west by south from Bovbjerg, hit by a hidden mine and sunk. 7 men were save on board the Danish trawler TALONA from Esbjerg under command of Capt. Soren Hansen, the vessel steamed to Esbjerg
Varjag

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av Donkeyman » 5 januari 2018, 20:48

Jag är sannerligen inte god på seglande skepp. Men Gustav Erikssons rederi vet jag en del om. Även om många Ålänningar nog inte skulle säga att det var ett Finskt rederi. Det finns nästan oräkneliga segelfartyg att välja mellan, det var det sista rederiet som drev med segelfartyg i stor skala. Men eftersom detta är en krigssänkning tror jag att detta är "Olivebank" som minsprängdes redan i krigets inledning. De hade återkommit till UK från Australia eller New Zeeland med vetelast, lossade den och skulle segla tillbaka hem till Mariehamn men minsprängdes utanför Danmarks kust.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9800
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av Amund » 5 januari 2018, 22:20

Två rätta svar! :D

Kapten Carl Granith hade fått underrättelser om minor efter den tyska och danska kusten och styrde därför längre ut i Nordsjön efter att ha passerat Dover. Vet inte om hon klarat sig bättre utan sin stålbeklädnad men hon sjönk snabbt när hon gick på en mina vid Doggers bank. Fyra jungmän, en matros plus andre och tredje styrman lyckades klamra sig fast vid förövermärsrån som stack upp några meter ovanför vattenytan innan Talona räddade dem efter att de guppat omkring hela fyrtiotvå timmar.
Olivebank_(ship,_1892)_.jpg
Målfoto men Varjag är lite före och äger frågan – varsågod!

Låst