Minkar, sillar och andra ubåtar

Skriv svar
Användarvisningsbild
Bergman
Medlem

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Bergman » 22 februari 2017, 16:02

Kent skrev: Talar ofta med Andres faktiskt, så vad vill du veta?
Hej KENT,.. får jag hoppa med här?

Jag har en specifik fråga till Jallai som jag tror att vi på forumet funderat på en del.

2010 skrev Jallai en artikel där han berättade att det var hans uppfattning att Marinen skadat eller sänkt en Ubåt. Han refererad till fd. ÖB Bengt Gustafsson o till att det var en Sovjetisk Ubåt om jag minns rätt.

Efter den första artikeln och över tiden så upplevde jag att Jallais artiklar och uppfattning om Ubåtarna förändrade o försköts i riktning mot att det var US Ubåtar istället. Jag uppfattar att Jallais uppfattning blev likare o likare Tunanders.

Jag har ofta undrat vad det var Jallai läste eller hörde som gjorde att hans uppfattning förändrades,.. Jag undrar oxo vad hans uppfattning är idag om Ubåtsfrågan. Jag har efterlyst att han skulle skriva ihop ett sammandrag över den "resa" han gjort,.. vem han pratat med,.. vad hans läst o hur han ser på problemet idag.

Om du kan fråga honom om ovanstående o kanske uppmuntra honom till att skriva en sammanfattande förklarande text så skulle det vara mycket uppskattat.

Tack på förhand.

B.

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 22 februari 2017, 16:19

EDIT:
Senast redigerad av 1 JHAN, redigerad totalt 22 gånger.

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 22 februari 2017, 16:20

Stighult
Furuholmen ska nog vara Furholmen nordost om Märsgarn och ubåten låg då mellan Furholmen och Alvsta Långholmar
utanför Berga.
Sjödal är en av pirerna vid Vitså alldeles brevid Berga. Har Bergman hjälpt mig med. :D
Vi får inte hänga upp hos på detaljer som stavning. Verkar ibland som en del vill stava som det hette på 1800talet :lol:
Dåså har till och med JHAN hittat det :D
Finns också ett FURUHOLMEN vid den andra SÖDRA inpassagen till horsfjärden, Furuholmen ÖSMO, Eniro suger för allt kommer aldrig upp, eller allt kommer upp utom den plats man letar efter.

Eniro säger mig då att vi hade en ubåt som låg tyst på botten och spanade mot allt som passerade förbi vid ett av två inlopp till Horsfjärden, antingen det N eller S inloppet.

Om ni läser thules MANA rapport så diskuterar dom ganska ingående hur risiga fartygs-hydrofonerna var, man fick dålig träff från ytan och funderade på röjdykare med en handhållen hydrofon för att hitta ubåtar som lagt sig på botten och hur bra just ubåtarna var. Nu kanske inte denna ubåt hade milsvid sikt men den kunde minsann se ALLT som passerade in i Horsfjärden från antingen det N eller S området och sannolikt också nationalitetsbestämma, just saying :)

Det är med andra ord ganska mycket information som vi inte har tillgång till ännu.

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem

Inlägg av Bergman » 22 februari 2017, 16:29

Bilagor
SjoHunden II.jpg
SjoHunden.jpg
SjoHunden.jpg (46.81 KiB) Visad 713 gånger
Senast redigerad av 2 Bergman, redigerad totalt 22 gång.

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 22 februari 2017, 16:30

Jallai tror väl inte längre att det var sovjetiska ubåtar, han köper Tunanders tes fullt ut.

Kanske thule kan skicka MANA rapporten till honom för information men då kommer det väl en ny kioskvältare och thule får inte en krona :)

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 22 februari 2017, 16:56

Bergman, är vi säkra på att det inte är FURUHOLMEN vid den södra inpassagen till Horsfjärden?

EDIT: http://kartor.eniro.se/?c=58.948149,18. ... SMO%22;geo

EDI2: det skulle ju vara väldigt praktiskt att övervaka BÅDA inpassagerna med ubåt, tror du Stighult att du kunde lista ut om någon annan ubåt låg antingen vid det S eller N inloppet?
Har vi någon ubåt kvar som vi inte vet vad den gjorde?

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem

Inlägg av Bergman » 22 februari 2017, 17:01

JHAN.

Jag är helt säker. 3 Oberoende källor. :-) Ser du hur nära den låg när Utbryningen skedde den 7e? Oktober. Vi pratar om ett par Hundra meter. Gå tillbaka o matcha med den karta över utbrytnigen som ja la upp för några veckor sedan.

B.

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 22 februari 2017, 17:10

Bergman skrev:JHAN.

Jag är helt säker. 3 Oberoende källor. :-) Ser du hur nära den låg när Utbryningen skedde den 7e? Oktober. Vi pratar om ett par Hundra meter. Gå tillbaka o matcha med den karta över utbrytnigen som ja la upp för några veckor sedan.

B.
Jag är ju inte så bra på det här, kan du kombinera de två kartorna, om Sjöhunden låg och lyssnade ett par hundra meter ifrån utbrytningen eller utsläppandet så VET dom vad det var för farkost, det ligger ju inom deras arbetsbeskrivning :)
Stighult för president!

Stighult
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stighult » 22 februari 2017, 17:14

JHAN skrev:
Stighult

Eniro säger mig då att vi hade en ubåt som låg tyst på botten och spanade mot allt som passerade förbi vid ett av två inlopp till Horsfjärden, antingen det N eller S inloppet.
.
Sjöhunden bytte besättning vid piren Sjödal på förmiddag och går ut till Furuholmen på kvällen 1/10 och ligger på ytan.
Mitt på dagen 4/10 kommer minsektionen och installerar avlysningsutrustning.
På morgonen den 18/10 lättar Sjöhunden ankare och går in till Piren Sjödal/Vitså

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem

Inlägg av Bergman » 22 februari 2017, 17:24

Utbrytning o Sjöhunden.
Utbrytning.jpg
http://kartor.eniro.se/m/FBPFV

Stighult
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stighult » 22 februari 2017, 17:28

JHAN skrev:Bergman, är vi säkra på att det inte är FURUHOLMEN vid den södra inpassagen till Horsfjärden?

EDIT: http://kartor.eniro.se/?c=58.948149,18. ... SMO%22;geo

EDI2: det skulle ju vara väldigt praktiskt att övervaka BÅDA inpassagerna med ubåt, tror du Stighult att du kunde lista ut om någon annan ubåt låg antingen vid det S eller N inloppet?
Har vi någon ubåt kvar som vi inte vet vad den gjorde?
Är säker på att det är Furholmen ovanför Vitsgarn, däcksloggboken har med ankarpejlingar för att de inte ska dragga.
T.ex Långholmsgrund.

Stighult
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stighult » 22 februari 2017, 17:45

Bergman skrev:Utbrytning o Sjöhunden.
7/10 13:30 till 14:45 hade HMS Sjöhunden besök av A651 vattenbåten. :lol:
Det var kanske då en utbrytning skedde, de var törstiga på HMS Sjöhunden :lol:

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 22 februari 2017, 19:23

Ok då har vi med andra ord bekräftat Sjöhundens position under Horsfjärden incidenten,

Jag kan pantsätta min cykel på att Sjöhunden vet vad som passerade ett par hundra meter ifrån dom den 7 Oktober 1982, det är ju lite en ubåts uppgift att slå ut andra ubåtar och för att kunna göra det så behöver man ju veta vilket land dom tillhör, propellerljud och allt det där.
Dom bör väl också kunnat höra om det är en konventionell ubåt eller en mindre farkost?

Sedan så vet vi väl nu att militären släppte ut en farkost från det norra området för annars hade ju Sjöhunden bara torpederat dom, smugit upp bakifrån och sänkt dom på en minut eller två? Det finns inte en chans att något kunnat smyga sig ut förbi den.

Jag får Sjöhundens krigsdagbok till nyckeln att lösa hela nationalitetsfrågan under Horsfjärden incidenten, vad vet vi om den krigsdagboken, tillgänglig eller bortsorterad i kvalhemligt arkiv till skillnad från alla ytfartygens :D

Finns det ingen här i tråden som känner någon som jobbade på Sjöhunden under Horsfjärden incidenten?

Shit vad kul Stighult att du börjat gräva i en helt annan del av jordhögen :thumbsup:

Stighult
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stighult » 22 februari 2017, 19:34

JHAN skrev:Ok då har vi med andra ord bekräftat Sjöhundens position under Horsfjärden incidenten,

Jag kan pantsätta min cykel på att Sjöhunden vet vad som passerade ett par hundra meter ifrån dom den 7 Oktober 1982, det är ju lite en ubåts uppgift att slå ut andra ubåtar och för att kunna göra det så behöver man ju veta vilket land dom tillhör, propellerljud och allt det där.
Dom bör väl också kunnat höra om det är en konventionell ubåt eller en mindre farkost?
7/10 13:30 till 14:45 hade HMS Sjöhunden besök av A651 vattenbåten.
Det var kanske då en utbrytning skedde, de var törstiga på HMS Sjöhunden :
Så de kanske inte hade full koll på vad som hände under den kritiska timmen. :idea:

Bara så att ingen missar. Sjöhunden låg uppankrad och lyssnade. Är inte ens säker på om
hon hade besättning, för att kunna åka iväg och panga torpeder, om hon hade några ombord.
4/10 om jag minns rätt tog de ombord ny avlyssningsutrustning.

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 22 februari 2017, 19:53

Tänkte försöka försöka mig på Jallais text som thule lade ut,
Och till sist den fjärde uppgiften har jag fått av en flygarkollega som från luften fotograferade en polsk Whiskeyubåt utanför Huvudskär med söndersprängt torn i början av åttiotalet och som bogserades hem av två polska fartyg.
http://kartor.eniro.se/?c=58.941684,18. ... 877083;geo

Ovan måste ju vara Utö incidenten 1980 och Aurak raketen som träffade mål, här har han väl fått korrekt information?
En tredje uppgift som jag fått från tre stycken befäl inom marinens ubåtsjaktflotta på åttiotalet säger att en ubåt modell mindre sänkts eller skadats sydost om Landsort.
http://kartor.eniro.se/?c=58.752888,17. ... 623752;geo

Lite märkligt ställe att sänka en miniubåt på?
En till säker uppgift som jag har och som jag beskriver i inledningskapitlen av boken Spionen på FRA, är en ubåt som stängdes in norr om Singö, innanför en minspärr som löper mellan öarna Singö och Vässarö i september 1982, en månad innan Hårsfjärdenincidenten. Mina källor, som är två stycken, menar att order gavs från regeringen på telefon att stänga av minlinjen och följaktligen släppa ut ubåten vilket också gjordes.
http://kartor.eniro.se/?c=60.216456,18. ... 087227;geo

Vad finns det innanför Vässarö och Singö som var/är värt att bevaka?

Skriv svar