Quiz: Andra världskriget

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Låst
patrik blom
Medlem

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 12 september 2016, 20:12

Har just återvänt efter en vecka bortom civilisationen och hoppas att jag inte missförstått frågan i hastigheten när jag svarar att Speer såvitt jag vet var den ende som förklarade sig skyldig, tog på sig ansvaret för den regerings illgärningar som han varit ledamot av, och uttryckte djup ånger. Speer fängslades som bekant. Men enligt Sarvi finns det ytterligare en som uttryckte ånger, men hängdes. Jag gissar på Jodl.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 12 september 2016, 20:57

Patrik Blom prickar korrekt in Albert Speer, som i och för sig även nämndes av Varjag men då ihop med ytterligare ett antal figurer. Som ledtråd kan nämnas att vår andre botfärdige, som alltså hängdes, ska ha blivit religiös och konverterat under sin häktestid.

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 12 september 2016, 21:28

Vill bara inflika om den manipulative Speer att ångern bara var krokodiltårar. Egentligen är det ofattbart hur han lyckades spela sina kort så rätt hela livet där han noggrant byggde upp bilden av sig själv som ett oskyldigt opolitiskt offer i diktaturens tjänst. Han hann till och med dö i en stroke under kärleksakten med en bara hälften så ung älskarinna, innan sanningen om honom uppenbarades för hela världen. Så hans ångerfulla vittnesmål lönade sig verkligen.

Angående frågan har jag ingen aning. Kommer ihåg att Göring var mycket föraktfull mot några botgörare men har glömt vilka det var, men har för mig att han föraktade Ribbentrop ganska ordentligt så det får bli mitt svar..?

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 12 september 2016, 21:58

Nej, inte Ribbentrop, tyvärr.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 13 september 2016, 03:38

som alltså hängdes, ska ha blivit religiös och konverterat under sin häktestid
Keitel

Varjag

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 13 september 2016, 08:27

Nej, den jag tänkte på som nr 2 var Hans Frank, Polens generalguvernör Hans Frank, som blev katolik under sin fängelsetid. Han och Speer var som sagt de enda som offentligt ska ha ångrat sig, med något bättre quid pro quo för Speers del.

Patrik blom får frågan.

patrik blom
Medlem

Inlägg av patrik blom » 13 september 2016, 12:38

Tack! Till diskussionen om Speers agerande kan tilläggas att ett skäl till att hans liv sparades lär ha varit att åklagarsidan behövde honom, som vittne inifrån nazismens ledande skikt om den oerhörda ondska som han - efteråt - förstått att man utövat. Ett sådant vittnesmål kunde kanske i någon mån anses kompensera för de stora formella juridiska brister som Varjag påtalar. Det ter sig fullt möjligt att Speer insåg detta, och energiskt och intelligent spelade med i det spel som räddade hans liv.

Jag kom hem från en resa i går kväll, och behöver tänka lite till på nästa fråga. Återkommer alltså.

patrik blom
Medlem

Inlägg av patrik blom » 13 september 2016, 17:38

Då försöker vi med denna fråga:

Vad innebar den tyska "Wellenbrecher-doktrinen"?

patrik blom
Medlem

Inlägg av patrik blom » 13 september 2016, 22:35

Ledtråd: Kallas oftare för "Festen Plätze"-konceptet.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 13 september 2016, 23:04

En ''feste Platz'' - var Hitlers idé om hårdnackat försvar av en viss plats (helst en stad) - som skule hållas utan häsyn
till ''de objektiva omständigheterna''.
Och fungera som en vågbrytare (Wellenbrecher) mot den - mest ryska stormfloden......

De ''fasta platserna'' funkade dåligt som vågbrytare - ryssarna körde bara förbi dom - och, isolerade - föll de förr eller senare
oavsett segheten i försvaret.

Varjag

patrik blom
Medlem

Inlägg av patrik blom » 14 september 2016, 09:54

Alldeles riktigt!

"Argumentet var att varje tysk soldat som lämnades kvar och försvarade områden i öster kostade ryssarna två till tre man som måste bevaka området. Med denna doktrin ville Hitler försäkra sig om att han kunde slå Röda armén innan ett angrepp sattes in mot Berlin."

Denna empiriskt felaktiga tankegång tillkom under senare delen av kriget. Jag förmodar därför att det var en ren tillfällighet att de små svenska "befästningar" som byggdes 1940 för att försvåra tyska stridsvagnsanfall längs de fåtaliga vägarna mellan Norge och Sverige kallades "Fasta punkter".

Quizens fasta kunskapsklippa Varjag ställer nästa fråga!

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 14 september 2016, 11:08

Tack patrik
Lite lättare kanske - ngn sade om något >

När jag ser tavlan av xxxxxxx tycker jag mig känna igen penseldragen hos Mästaren från Stalingrad....

Vem sade det om vad?

Varjag

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 15 september 2016, 10:51

:( - ingen?
- en slagen arme -.jpg
- en slagen arme -.jpg (118.92 KiB) Visad 1072 gånger
går i fångenskap.....

Varjag

patrik blom
Medlem

Inlägg av patrik blom » 15 september 2016, 17:45

Någon måste ju gissa på någonting för att vi ska komma framåt, så jag gissar att tavlan är Ilja Repins "Zaporogkosacker skriver brev till den turkiske sultanen", en riktigt smaskig förolämpning (läs texten) mot en av Rysslands dåvarande fiender.

patrik blom
Medlem

Inlägg av patrik blom » 15 september 2016, 18:53

Ähum .... "tavlan" som nämns i frågan är kanske inte alls något konstverk utan t ex ett fotografi. Det verkar vara ökenlandskap på fotografiet ovan vilket torde få några av oss att tänka på den tyska kapitulationen i Tunisien maj 1943, några månader efter motsvarande i Stalingrad.

Låst