Wedman skrev:Bergman skrev:Wedman skrev:
När jag läser Hårsfjärden, sidan 62, framgår att MB 95 var en mätbåt för sjömätning och mer specifikt en ledarbåt som ska kunna leda en kratta under sjömätning.
Wedman, Stör det inte dig att all den information vi får fram hela tiden kommer från samma källa? Ser du inga problem med det?
B
Jo, det stör mig oerhört mycket. Förklaringen till att det är så är att Ola Tunander är den ende forskare som behandlat frågan med en vetenskaplig metod, det vill säga bedrivit arkivstudier, intervjuat befattningshavare mm och publicerat resultatet. Det är det som gör att vi faktiskt har en del fakta att granska.
OK Wedman,
Av samma skäl som du är/ var jag imponerad av Tunander. Äntligen en person som var kunnig o hade ekonomisk backning att kunna genomföra ett vetenskapligt analys projekt oberoende av den Svenska Marinen.
Nu står vi här o stampar runt den 5e Oktober 1982,.. jag ser inte hur den vetenskapliga metoden ser ut,.. vi har en förmodad Ubåt vid djupviken, längd 25-50m,.. Vi vet inget eller mycket lite om den båt, MB95 som mätt upp denna farkost,.. vi vet mycket lite om dess personal o vi vet inte om något av bevisen finns lämnat åt eftervärden.
Helt plötsligt så hoppar Tunander vidare i sin bok o börjar prata om NR-1 o börjar prata om att NR-1 förmodligen var i djupviken.
Jag missar något,,, ser ingen vetenskaplig metod i Tunanders förfarande o naturligtvis blir jag förvånad o besviken.
Vi kan prata i veckor om Marinens brister,.. de är uppenbara,... men just nu diskuterar vi Tunander,.. specifikt den 5e Oktober 1982- Det är ett nyckeldatum enligt Tunander- ,.. Jag vill gärna,.. hemskt gärna se Tunanders vetenskapliga metoder i mängder så att jag kan bli lugn o därmed kunna sluta att ifrågasätta. Just nu ser jag ingen metod för den 5e Oktober 1982,.. jag ser bara ett antal spekulationer som inte är olika Marinens egna spekulationer,
Det är uppenbart att du tycker att jag har fel,.. Det är säkerligen något jag förbi sett eller missat. Du är mycket bättre utbildad än jag är,, o du har säkerligen bättre kapacitet att förstå komplexa skeenden. Därför ser jag fram mot ett detaljerat svar o en detalj beskrivning av Tunanders vetenskapliga metodik gällande den 5e Oktober 1982.
Vänligast,
B.