Quiz: Forntiden & Antiken

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Låst
Användarvisningsbild
gunship
Medlem

Re: Quiz: Forntiden & Antiken

Inlägg av gunship » 4 december 2015, 22:40

Just det, Selukos välde, en av Alexander den stores generaler.

Varjags fråga!

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 5 december 2015, 10:51

Tack gunship
Här ges ingen pardon....
...folkmord......jpg
...folkmord......jpg (347.9 KiB) Visad 1605 gånger
Vilka och var?

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 5 december 2015, 17:42

Drar till med Alexander den store som krossar filisteerna, eller kanske kung David, det är något väldigt religiöst över mannen uppe på kullen?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 5 december 2015, 21:05

eller kanske kung David, det är något väldigt religiöst över mannen uppe på kullen?.......
Korrekt observation - Mycket religiöst.....! Men fel -
(konstnärens fantasi vad gäller kläder och vapen/hästar - har skenat iväg bortom den aktuella tidsepoken....)

En bild till - med ännu ett folkmord och ett.....
himmelskt stenregn.png
himmelskt stenregn.png (241.13 KiB) Visad 1591 gånger
kanske gör frågan lättare :wink:

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 5 december 2015, 21:35

Aha! Det är nog Josua som besegrar fem konungar vid Gibeon, under förföljelsefasen fick han god hjälp av herren som störtbombar de flyende med stora stenar..?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 5 december 2015, 22:22

Amund skrev:Aha! Det är nog Josua som besegrar fem konungar vid Gibeon, under förföljelsefasen fick han god hjälp av herren som störtbombar de flyende med stora stenar..?
Aha! Amund kan sin Bibel.......och jovisst är det Joshua - som gör etniskt rent hus i Kaanans Land och med Jahveh's hjälp!
Frågebilden, är utrotningen av Amalekiterna. Stenregnet, med gudens benägna hulp - föll över Amoriterna som också utplånades -
till sista man kvinna, barn , ofött och ass.....

De är ju populärt idag att orera om ''etnisk rensning och folkmord'' i olika delar av världen, som om det vore ngt nytt.

Läs Joshua i Bibeln! Israeliterna sparade ingen...... 8O

Amund äger frågan!

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 6 december 2015, 16:09

Tack Varjag! Ingen dum allierad, (gud alltså) när fienden ska förföljas och krossas. Kanske Göring tänkte sig nåt liknande vid Dunquirke 1940 där de flyende skulle ha tillintetgjorts genom att krossas uppifrån himlen? :P

Nästa fråga - Vad ska detta föreställa....?
Knepig grej.jpg

Användarvisningsbild
gunship
Medlem

Inlägg av gunship » 6 december 2015, 17:52

Amund skrev:Tack Varjag! Ingen dum allierad, (gud alltså) när fienden ska förföljas och krossas. Kanske Göring tänkte sig nåt liknande vid Dunquirke 1940 där de flyende skulle ha tillintetgjorts genom att krossas uppifrån himlen? :P

Knepig grej.jpg
Är det archimedes som var i farten?

Hursomhelst är jag ganska säker på att prylen användes av romarna, när de placerade ut milstenar (vilket motsäger att det skulle varit archimedes, då han dödades av dem). Urverket släppte ner en kula i skålen efter en romersk mil. Och jag har för mig att de har en differentialväxel som gör att det går smidigt i kurvor, samt att man tills nyligen inte trodde maskinen någonsin fungerade, förrän man insåg att man hade använt fel sorts kugghjul när man försökte rekonstruera den?

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 6 december 2015, 18:30

gunship skrev:
Amund skrev:Tack Varjag! Ingen dum allierad, (gud alltså) när fienden ska förföljas och krossas. Kanske Göring tänkte sig nåt liknande vid Dunquirke 1940 där de flyende skulle ha tillintetgjorts genom att krossas uppifrån himlen? :P

Knepig grej.jpg
Är det archimedes som var i farten?

Hursomhelst är jag ganska säker på att prylen användes av romarna, när de placerade ut milstenar (vilket motsäger att det skulle varit archimedes, då han dödades av dem). Urverket släppte ner en kula i skålen efter en romersk mil. Och jag har för mig att de har en differentialväxel som gör att det går smidigt i kurvor, samt att man tills nyligen inte trodde maskinen någonsin fungerade, förrän man insåg att man hade använt fel sorts kugghjul när man försökte rekonstruera den?
Och frågan går välförtjänt vidare till Gunship! :) Förutom att det var antikens okrönte teknologiske konung Heron som låg bakom denna avståndsmätare eller hodometer som är det riktiga namnet så har du helt rätt. Συνέχεια Gunship! :D
https://de.wikipedia.org/wiki/Hodometer

Användarvisningsbild
gunship
Medlem

Inlägg av gunship » 6 december 2015, 21:21

Tackar tackar, vi kör en textfråga; Ett stort, gammalt och på sin höjdpunkt mycket inflytelserikt rike kan man idag kalla en av historiens första planekonomier. Vilket tänker jag på?

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 7 december 2015, 21:37

Jag säger Egypten.

Användarvisningsbild
gunship
Medlem

Inlägg av gunship » 7 december 2015, 23:25

koroshiya skrev:Jag säger Egypten.
Det gör du rätt i! En strikt kontrollerad ekonomi, med standardiserade priser på många varor, och statligt kontrollerad produktion.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ancient_E ... d_commerce

Koroshiyas fråga!

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 8 december 2015, 00:15

:)

Ok, det här är är väl en enkel fråga och handlar om hur pyramiderna byggdes. Jag vill ha namnet på någon som fört fram teorin, om att man kanske inte enbart använde massiva ramper.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 8 december 2015, 02:06

Franz Löhner?, Varjag

Användarvisningsbild
gunship
Medlem

Inlägg av gunship » 8 december 2015, 03:21

Jag läste någon artikel i National Geographic om att man hade interna ramper, och vände stenarna i öppna utrymmen i varje hörn?

En sök på internet hittade jag artikeln; Jean-Pierre Houdin. http://news.nationalgeographic.com/news ... -room.html

Låst