Quiz: Sjöfartshistoria

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
varjag
Saknad medlem †

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av varjag » 17 oktober 2015, 21:49

Tack Stighult (någon förklaring till ''bungaloon....?'')

Några år före 1:a VK - byggde Gränges ett par fartyg, försedda med en ny finess....
malmsaangare 1.jpg
malmsaangare 1.jpg (58.91 KiB) Visad 586 gånger
och
malsmsaangare 2.jpg
malsmsaangare 2.jpg (71.52 KiB) Visad 586 gånger
Vad hette fartygen och vad var ''finessen'' ?

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 18 oktober 2015, 17:59

Tror att jag identifierat fartygen som Grängesbåtarna SS Vollrath Tham samt SS Ernest Cassel..?

Kan dock inte svara på frågan vad för finess de försetts med… Kanske något med maskineriet? :?

Användarvisningsbild
gunship
Medlem

Inlägg av gunship » 18 oktober 2015, 18:09

Kör samma spår som Amund. Dieselelektriskt? Turbinelektriskt? Eller något ännu stolligare, typ detdär flummga drivgasmaskineriet?

Eller är det något så pass banalt som att de har egna kranaer? Eller svetsning av skrovet?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 18 oktober 2015, 22:27

Amund » sön okt 18, 2015 4:59 pm

Tror att jag identifierat fartygen som Grängesbåtarna SS Vollrath Tham samt SS Ernest Cassel..?
av gunship » sön okt 18, 2015 5:09 pm

Eller är det något så pass banalt som att de har egna kranaer?
Vi har två kvissvinnare!
Amund prickade fartygen - gunship - att fartygen byggdes med egna lossningskranar. Vilket var en oprövad nyhet f. malmbåtar.

varjagens pappa - var 3:estyrman i VOLLRATH THAM innan jag såg dagens ljus. Och visste berätta att kranfartygen byggdes för att man
var otillfredsställd med lossningsmöjligheter/hastigheten därmed - speciellt i engelska hamnar.
Tanken var god - men kranarnas ''grebbar'' orkade inte riktigt med att hantera den supertunga Lapplandsmalmen - 55-60% rent järn.
Och användes sällan för malmlast. Däremot, funkade dom bra när det gällde lossning av kol, som ofta togs som returlaster från England
till svenska hamnar.
Bägge byggdes som ångfartyg, men THAM - fick dieselmotor 1925 och var en ''m/s'' när faderskapet seglade i henne.

http://www.faktaomfartyg.se/vollrath_tham_1909.htm

http://www.faktaomfartyg.se/sir_ernest_cassel_1910.htm

Kvarnprincipen gäller!

Varjag

Användarvisningsbild
gunship
Medlem

Inlägg av gunship » 18 oktober 2015, 23:42

Jag tar då inte på mig frågan, dels för att jag inte har någon, och dels därför att Amund förtjänar den mer.

Att jag hade rätt på en del av frågan är väl statisktiskt sannolikt, men märk då att endast 1/5, eller 20% av mitt svar var rätt,. :roll:

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 19 oktober 2015, 20:18

gunship skrev:Jag tar då inte på mig frågan, dels för att jag inte har någon, och dels därför att Amund förtjänar den mer.
Det tycker jag absolut inte. Men tackar för frågan! :)

Detta fartyg som varit med om många slag
Intressant fartyg.jpg
är dock kanske mest känd för att man med denna kapten
Kapten.jpg
Kapten.jpg (12.43 KiB) Visad 519 gånger
Plötsligt fick besök av en känd person, som stannade ombord i över tre veckor och som även innefattade en kortare sjöresa dit målningen utspelar sig.

Vad var fartygets namn och dess kapten, men framförallt vem var besökaren?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 20 oktober 2015, 02:45

Vi ser linjeskeppet HMS BELLEROPHON till ankars i Plymouth Sound. Dess kapten var Captain Frderick Maitland R.N.
Den höge besökaren, var ingen mindre än Napoleon Bonaparte - som kom ombord för överantvarda sitt fortsatta öde
i brittiska händer.....
800px-The_surrender_of_Buonaparte_on_board_the_Bellerophon.jpg
Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 20 oktober 2015, 07:06

varjag skrev:Vi ser linjeskeppet HMS BELLEROPHON till ankars i Plymouth Sound. Dess kapten var Captain Frderick Maitland R.N.
Den höge besökaren, var ingen mindre än Napoleon Bonaparte - som kom ombord för överantvarda sitt fortsatta öde
i brittiska händer.....
800px-The_surrender_of_Buonaparte_on_board_the_Bellerophon.jpg
Varjag
Fullständigt rätt svar! Det var utanför Rochefort som den vid Waterloo besegrade kejsaren kom ombord den 15:e juli 1815. Hans plan var fri lejd till USA eller eventuellt ett liv i Storbritannien, därför var kejsarens besvikelse stor när det den 7:e augusti blev dags att tacka kapten Maitland och bli rodd över till HMS Northumberland. Väl ombord på henne sattes kurs mot St. Helena.

* Notera alla nyfikna som vill få en skymt av den legendariske kejsaren.
* HMS Bellerophon ansågs av Amiralitetet inte tillräckligt sjövärdig för den långa resan till Sydatlanten.

Från St. Helena lägger Varjag ut kursen - Varsågod! :)

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 20 oktober 2015, 11:02

Tack Amund

varjagens farfarsfar - var till yrket jaktbåtsman. Men vad gjorde en sån egentligen?

Varjag

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 21 oktober 2015, 04:57

...hans ''jakt'' såg troligen ut -
saanthær.....jpg
saanthær.....jpg (24.22 KiB) Visad 470 gånger
:wink: , Varjag

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 21 oktober 2015, 06:31

Kan han möjligen ha varit den tidens "båtman" eller "lotsbåtförare" om man vill tala normalsvenska. Det vill säga den som seglade lotsjakterna, alltså skötte båten som seglade ut/ in med lotsar.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 21 oktober 2015, 11:00

Donkeyman skrev:Kan han möjligen ha varit den tidens "båtman" eller "lotsbåtförare" om man vill tala normalsvenska. Det vill säga den som seglade lotsjakterna, alltså skötte båten som seglade ut/ in med lotsar.
Hav var statsanställd - men inte i lotsverket....utan hade andra uppgifter. Lustigt nog - kallas ännu, sådana båtar för ''jakter'' eller jagare.... :wink:

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 21 oktober 2015, 21:51

varjag skrev:
Donkeyman skrev:Kan han möjligen ha varit den tidens "båtman" eller "lotsbåtförare" om man vill tala normalsvenska. Det vill säga den som seglade lotsjakterna, alltså skötte båten som seglade ut/ in med lotsar.
Hav var statsanställd - men inte i lotsverket....utan hade andra uppgifter. Lustigt nog - kallas ännu, sådana båtar för ''jakter'' eller jagare.... :wink:

Varjag
Tullkryssare har jag hört... kan det även ha funnits tulljagare/tulljakter och följaktligen jaktbåtsmän..?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 21 oktober 2015, 21:59

Amund skrev:
Tullkryssare har jag hört... kan det även ha funnits tulljagare/tulljakter och följaktligen jaktbåtsmän..?
Tulljakt - är precis vad det var! Ibland och senare - kallade tulljagare. Jaktbåtsmannen - var ''fartygschef'' på farkosten.
Farfarsfaderns - var ett litet segelfartyg...om det var en ''snabbseglare'' eller inte - vet jag inte.
Men hört en historia om att tulljakten och en smuggelskuta - låg och tittade på varandra en halv dag. I absolut ''bleke'' - :lol:

När morgonen randades - var smuggelskuta försvunnen..... :thumbsup:

Amund kniper nästa!, Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 23 oktober 2015, 20:22

varjag skrev:
Tulljakt - är precis vad det var! Ibland och senare - kallade tulljagare. Jaktbåtsmannen - var ''fartygschef'' på farkosten.
Farfarsfaderns - var ett litet segelfartyg...om det var en ''snabbseglare'' eller inte - vet jag inte.
Men hört en historia om att tulljakten och en smuggelskuta - låg och tittade på varandra en halv dag. I absolut ''bleke'' - :lol:

När morgonen randades - var smuggelskuta försvunnen..... :thumbsup:

Amund kniper nästa!, Varjag
Tack för det! :) Intressant om din farfarsfar, undrar om/hur de var beväpnade på den tiden?

Nästa fråga:

Vad är Svarta gänget?

Låst