nya vapen?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 10 april 2003, 20:56

Zonröret till artillerigranater.

:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 10 april 2003, 20:57

BrittSten skrev:granater emd riktad sprängverkan ha rjag för mig kom under WWII också, int ehelt säker dock, nån som har bättr ekoll på det?

Magnetminor bör väl också ha introducerats under WWII.
Det är sant att granater med RSV "uppfanns". Principen var dock känd tidigare.

:)

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 10 april 2003, 21:47

Landstigningsfartyg i olika varianter t.ex LST (Landing Ship Tank) LCF (Landing Craft Flak) LCG (Landing Craft Gun) LCS (Landing Craft Support)

Minvapnet utvecklades betydande under WW II, förutom magnetminor som nämns tidigare, tog man fram akustiska och tryckminor (för marint bruk). En viktig nyhet var stegverket, som blockerade minans avfyrningsanordning intill dess den överseglats ett före utläggningen inställt antal gånger.

Hangarfartyget fanns tidigare, men eskorthangarfartyget utvecklades under andra världskriget.

MVH

Ebbe_lille
Medlem

Inlägg av Ebbe_lille » 11 april 2003, 12:49

Johan Elisson skrev:
Rommel skrev:Granat gevär?? Lär väl vart ny, eftersom pansar börjades använda i stor utsträckning då.
Nope, granatgevär fanns under första världskriget.

/Johan
Vem? Var? När? Hur? Varför?

*girig efter FVK-info* 8O

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 11 april 2003, 12:54

Hmmm, märker att jag tänkte fel, men det var Rommels särskrivning som ställde till det. "Granat gevär" fick mig att tänka på gevärsgranater, vilket låter likt men är helt annorlunda. :) I övrigt så fanns faktiskt granatgevär ändå innan andra världskriget, t.o.m. på 1700-talet. Men då i form av ett storkalibrigt gevär som sköt iväg en granat, på samma sätt som granatkastaranordningen man kan fästa under t.ex. AK5 eller M16. Tänker vi på rekylfria eldhandvapnet så är det dock en uppfinning från andra världskriget, och det var väl det Rommel menade.

/Johan

Ebbe_lille
Medlem

Inlägg av Ebbe_lille » 11 april 2003, 13:07

Ja, det låter mera rimligt. Har för mig att jag har läst någonstans om "katapulter" som användes i skyttegravarna under FVK för att medelst elastiska band avfyra apterade handgranater mot fi. Jag småler alltid när jag läser om de finurliga vapen man använde under detta ibland nästan surrealistiska krig.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 11 april 2003, 13:09

Ja, handgranatskatapulterna existerade, mycket fiffigt att använda då de kunde kasta handgranater betydligt längre än någon levande.

/Johan

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 11 april 2003, 13:16

Ebbe_lille skrev:Ja, det låter mera rimligt. Har för mig att jag har läst någonstans om "katapulter" som användes i skyttegravarna under FVK för att medelst elastiska band avfyra apterade handgranater mot fi. Jag småler alltid när jag läser om de finurliga vapen man använde under detta ibland nästan surrealistiska krig.
Men särskilt effektivt kan det väl knappast ha varit mot trupper i skyttegravar? Jag läste någonstans att en handgranat hade ungefär lika stor sprängverkan som 50mm granatkastargranaterna som användes under VK2, och de slutade ju användas eftersom att de ansågs ha för liten effekt, även mot mål på öppen mark eller i skogar.
Konventionellt artilleri måste väl ha varit bra mycket effektivare?

Ebbe_lille
Medlem

Inlägg av Ebbe_lille » 11 april 2003, 13:21

Björn E skrev: Konventionellt artilleri måste väl ha varit bra mycket effektivare?
Jag skulle nog kunna tänka mig att det var det 8)

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 11 april 2003, 13:28

Ebbe_lille skrev:
Björn E skrev: Konventionellt artilleri måste väl ha varit bra mycket effektivare?
Jag skulle nog kunna tänka mig att det var det 8)
Jag har knappt läst nånting om VK1, men eftersom att frontlinjen var i stort sett stillastående under större delen av kriget så borde det väl knappast ha varit någon större brist på artillerigranater? Varför uppfanns då denna granatkatapult?

Ebbe_lille
Medlem

Inlägg av Ebbe_lille » 11 april 2003, 13:43

Tja. I vissa lägen hade man kanske inte tid att springa en halvmil för att begära artilleribeskjutning. Ibland kanske det inte ens var påkallat och ibland kanske man låg 50 meter ifrån fienden, inte ett fördelaktigt läge att begära artillerield då skulle jag tro :)

Denna granatkatapult (som ju inte var någon standardbeväpning, utan bara ett improviserat vapen) användes väl i brist på annat. Kanske granatkastarammunitionen var slut och man ville göra processen kort med den där falsksjungande fritzen som stått och gnolat hela morgonen så han hörts över hela frontavsnittet.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 11 april 2003, 14:37

Att få artilleristerna att pricka precis rakt ner i en skyttegrav som inte är mer än någon meter bred är även lite mer än man kan begära. Dessutom ett oerhört slöseri med ammunition. Desto enklare att ta "katapulten", ett par handgranater och skicka iväg. Ännu en fördel är att handgranaterna kunde rulla (t.ex. ner i skyttegraven) vilket inte granater kunde.

/Johan

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 11 april 2003, 15:34

Johan eller Ebbe_lille har ni någon bild på dessa så kallade "handgranatskatapulter"? 8O

Lasse
Medlem

Inlägg av Lasse » 11 april 2003, 21:21

Anno skrev:Johan eller Ebbe_lille har ni någon bild på dessa så kallade "handgranatskatapulter"? 8O
Har sett en bild från ww2 när en amrikan svetsar ihop en handgranats armborst.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 11 april 2003, 22:47

Under striderna i bl.a. Stalingrad ska de sovjetiska trupperna begagnat sig av en slags "katapult" som sköt iväg molotovcoctails...

Skriv svar