nya vapen?
Landstigningsfartyg i olika varianter t.ex LST (Landing Ship Tank) LCF (Landing Craft Flak) LCG (Landing Craft Gun) LCS (Landing Craft Support)
Minvapnet utvecklades betydande under WW II, förutom magnetminor som nämns tidigare, tog man fram akustiska och tryckminor (för marint bruk). En viktig nyhet var stegverket, som blockerade minans avfyrningsanordning intill dess den överseglats ett före utläggningen inställt antal gånger.
Hangarfartyget fanns tidigare, men eskorthangarfartyget utvecklades under andra världskriget.
MVH
Minvapnet utvecklades betydande under WW II, förutom magnetminor som nämns tidigare, tog man fram akustiska och tryckminor (för marint bruk). En viktig nyhet var stegverket, som blockerade minans avfyrningsanordning intill dess den överseglats ett före utläggningen inställt antal gånger.
Hangarfartyget fanns tidigare, men eskorthangarfartyget utvecklades under andra världskriget.
MVH
-
Ebbe_lille
- Medlem
- Johan Elisson
- Medlem
Hmmm, märker att jag tänkte fel, men det var Rommels särskrivning som ställde till det. "Granat gevär" fick mig att tänka på gevärsgranater, vilket låter likt men är helt annorlunda.
I övrigt så fanns faktiskt granatgevär ändå innan andra världskriget, t.o.m. på 1700-talet. Men då i form av ett storkalibrigt gevär som sköt iväg en granat, på samma sätt som granatkastaranordningen man kan fästa under t.ex. AK5 eller M16. Tänker vi på rekylfria eldhandvapnet så är det dock en uppfinning från andra världskriget, och det var väl det Rommel menade.
/Johan
/Johan
-
Ebbe_lille
- Medlem
Ja, det låter mera rimligt. Har för mig att jag har läst någonstans om "katapulter" som användes i skyttegravarna under FVK för att medelst elastiska band avfyra apterade handgranater mot fi. Jag småler alltid när jag läser om de finurliga vapen man använde under detta ibland nästan surrealistiska krig.
- Johan Elisson
- Medlem
Men särskilt effektivt kan det väl knappast ha varit mot trupper i skyttegravar? Jag läste någonstans att en handgranat hade ungefär lika stor sprängverkan som 50mm granatkastargranaterna som användes under VK2, och de slutade ju användas eftersom att de ansågs ha för liten effekt, även mot mål på öppen mark eller i skogar.Ebbe_lille skrev:Ja, det låter mera rimligt. Har för mig att jag har läst någonstans om "katapulter" som användes i skyttegravarna under FVK för att medelst elastiska band avfyra apterade handgranater mot fi. Jag småler alltid när jag läser om de finurliga vapen man använde under detta ibland nästan surrealistiska krig.
Konventionellt artilleri måste väl ha varit bra mycket effektivare?
-
Ebbe_lille
- Medlem
Jag har knappt läst nånting om VK1, men eftersom att frontlinjen var i stort sett stillastående under större delen av kriget så borde det väl knappast ha varit någon större brist på artillerigranater? Varför uppfanns då denna granatkatapult?Ebbe_lille skrev:Jag skulle nog kunna tänka mig att det var det 8)Björn E skrev: Konventionellt artilleri måste väl ha varit bra mycket effektivare?
-
Ebbe_lille
- Medlem
Tja. I vissa lägen hade man kanske inte tid att springa en halvmil för att begära artilleribeskjutning. Ibland kanske det inte ens var påkallat och ibland kanske man låg 50 meter ifrån fienden, inte ett fördelaktigt läge att begära artillerield då skulle jag tro 
Denna granatkatapult (som ju inte var någon standardbeväpning, utan bara ett improviserat vapen) användes väl i brist på annat. Kanske granatkastarammunitionen var slut och man ville göra processen kort med den där falsksjungande fritzen som stått och gnolat hela morgonen så han hörts över hela frontavsnittet.
Denna granatkatapult (som ju inte var någon standardbeväpning, utan bara ett improviserat vapen) användes väl i brist på annat. Kanske granatkastarammunitionen var slut och man ville göra processen kort med den där falsksjungande fritzen som stått och gnolat hela morgonen så han hörts över hela frontavsnittet.
- Johan Elisson
- Medlem
Att få artilleristerna att pricka precis rakt ner i en skyttegrav som inte är mer än någon meter bred är även lite mer än man kan begära. Dessutom ett oerhört slöseri med ammunition. Desto enklare att ta "katapulten", ett par handgranater och skicka iväg. Ännu en fördel är att handgranaterna kunde rulla (t.ex. ner i skyttegraven) vilket inte granater kunde.
/Johan
/Johan
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt: