Quiz: Sjöfartshistoria

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
varjag
Saknad medlem †

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av varjag » 15 mars 2015, 02:36

Hmmm...tydligen knepigt....
Landtungan t.v. i bilden - är Sydney Heads - :wink:

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 15 mars 2015, 09:38

Är det de båda tunga RMS:arna Queen Elisabeth och Queen Mary?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 15 mars 2015, 10:05

Amund skrev:Är det de båda tunga RMS:arna Queen Elizabeth och Queen Mary?
Du får rätt för det....
Cunard's bägge giganter - och då världens största fartyg; QUEEN MARY med 80.000ton och QUEEN ELIZABETH med 85 000 -
råkade mötas vid inloppet till Sydney Harbour den 9:e april 1941.
''Mary'' för att frakta circa 5000 unga aussiesoldater - till Mellanöstern - ''Elizabeth'' för att avhämta ytterligare lika många - med samma destination....

Sydney Heads, erbjuder goda utsikter över inloppet - och det berättas att tusentals aussies, fruar, fädrar, fästmör, mammor
och andra - (bushtelegrafen hade övervunnit allt hemlighetsmakeri - :) )-samlades där för att vinka ett sista farväl
till sina pojkar....Varav Sydney Heads för många - torde ha varit den sista åsynen av deras hemland - de någonsin kom att se - :(

QM och QE - hade verkligen späckade agendas under kriget och mötet - var en ren tillfällighet, men gav fotografen
en chans till en verkligt ''historisk bild''- :thumbsup:

Amunds tur, Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 15 mars 2015, 20:26

Tack Varjag, även om jag inte tog hela frågan. De där jättefartygen måste väl nästan ha fraktat en hel division? :)

Nästa fråga: Detta lilla kraftverk har bidragit starkt till fartygens tekniska histioria när det byggdes, kan någon berätta varför?
Svensk vattenkraft.png
Svensk vattenkraft.png (89.49 KiB) Visad 465 gånger

HJ
Stödjande medlem 2026

Inlägg av HJ » 16 mars 2015, 07:49

Ser ut som Lilla Edet, som är känt för sina olika typer av vattenturbiner, ffa den då nya Kaplan-varianten. Men kopplingen till sjöfart är inte uppenbar för mig. Kanske att Kaplanturbinen genom sin likhet med fartygspropellrar bidragit till förståelse kring hur fartygspropellrar fungerar och därigenom drivit propellerutvecklingen, t.ex. utföranden för att minska risken för kvaitation och öka verkningsgraden.

/Håkan

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 16 mars 2015, 18:08

HJ skrev:Ser ut som Lilla Edet, som är känt för sina olika typer av vattenturbiner, ffa den då nya Kaplan-varianten. Men kopplingen till sjöfart är inte uppenbar för mig. Kanske att Kaplanturbinen genom sin likhet med fartygspropellrar bidragit till förståelse kring hur fartygspropellrar fungerar och därigenom drivit propellerutvecklingen, t.ex. utföranden för att minska risken för kvaitation och öka verkningsgraden.

/Håkan
Ditt svar är så bra det kan bli och jag hoppas att min tolkning håller. :)

När KaMeWa konstruerar en Kaplanturbin till Lilla Edet där principen är vridbara propellerblad så grundlägger man även förutsättningarna för att skapa en fungerande propeller med vridbara blad för stora fartyg, med dess mycket goda verkningsgrad var en stor del av utvecklingsprocessen avklarad. KaMeWa installerar också på prov en propeller i lastfartyget MS Rane (Tjörn).

Innan de omställbara propellrarnas tid krävdes ändring av maskinens rotationsriktning, vilket hade sina nackdelar:

1. Bättre verkningsgrad (lika med högre fart).
2. Bättre manövreringsförmåga, det var inte ovanligt förr att maskinisten slog full fart framåt istället för full back.
3. Maskinerna fick längre livslängd, sk. Deckelskador var vanliga i samband med de olika vibrationerna vid backslag.

Propeller med ställbara blad var inget nytt på mindre fartyg och båtar men de tekniska lösningarna var tidigare inte bra, i någon modell krävdes frikoppling av propelleraxeln innan ändring av bladens stigning kunde ske, och detta skedde naturligtvis med handkraft, det fanns tidigare även andra lösningar där problemen bestod i att saltvatten trängde in i den fettfyllda växeln, men det var alltså bara på mindre båtar.

Därför menar jag att Lilla Edets kraftverk har varit med om att revolutionera den sjötekniska utvecklingen. :)
Kaplanturbin.png
Kaplanturbin.png (60.17 KiB) Visad 414 gånger
HJ har frågan välförtjänt – Varsågod!

HJ
Stödjande medlem 2026

Inlägg av HJ » 17 mars 2015, 07:04

Tack! Men då missade jag ändå det väsentliga, just de ställbara bladen....

I brist på bättre ideér kommer en fråga jag tror varit uppe förut.

Två lagstiftningar som kan ses som svar på var sin fartygsrelaterad händelse. Vilka?
1: Merchant Marine Act of 1936
2: OPA-90

/Håkan

HJ
Stödjande medlem 2026

Inlägg av HJ » 18 mars 2015, 11:17

Om det behövs ledtrådar:

Merchant Marine Act of 1936 handlar om krav på utbildning för sjömän för att förhindra sådan grav inkompetens som uppvisades vid en beryktad händelse två år tidigare.

OPA-90 kan läsas som "Oil Protection Act of 1990".

/Håkan

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 18 mars 2015, 12:13

Antar att OPA 90 har med Exxon Valdez att göra.
Vet inte vilken händelse som är kan ha gett Merchant Marine Act of 1936. Var är Varjag och Donkeyman??? 8O
/CvD

HJ
Stödjande medlem 2026

Inlägg av HJ » 18 mars 2015, 12:57

OPA-90 är precis som du skriver en konsekvens av Exxon Valdez, bl.a. krav förbud mot enkelskrov hos tankfartyg över 5000 ton på amerikanska vatten. Tydligen fanns det i OPA-90 ett skadeståndstak på $ 75 miljoner, vilket kunde ha rättat BP vid deep-water horizon-utsläppet, men tydligen måste BP trots allt stå för alla saneringskostnader som rör sig om många miljarder.

Men Merchant act? Donkeyman torde veta svaret. Det rör sig om en fartygsbrand.

/Håkan

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Kontakt:

Inlägg av dc » 18 mars 2015, 13:32

Den enda kända branden jag kommer på 1934 är Morro Castle. En pyroman, och besättning utan brandövningar bakom sig var receptet på katastrof. Morro Castle var ett nytt fartyg med all form av brandskyddsteknik, men denna hade i stort ingen verkan då vissa system var avstängda och andra knappt ens testade.
No one can prevent me from raising towers in babylon

HJ
Stödjande medlem 2026

Inlägg av HJ » 18 mars 2015, 13:54

Och där kom det andra svaret jag var på jakt efter! SS Morro Castle (1930) som visade vikten av att ha en utbildad och övad besättning, vilket blev ett krav genom Merchant Marine Act.

Tack CvD och dc! Nu får jag sota för att inte ha tänkt igenom riskerna med att ha tvådelade frågor. Jag föreslår dc då det var ett tag sedan denne hade en fråga i quizzen.

/Håkan

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Kontakt:

Inlägg av dc » 18 mars 2015, 13:59

Tack. Det behövs alltid en olycka för att inse ett problem. Ska se om jag kan tänka ut något klurigt under eftermiddagen.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 18 mars 2015, 14:04

HJ skrev: Tack CvD och dc! Nu får jag sota för att inte ha tänkt igenom riskerna med att ha tvådelade frågor. Jag föreslår dc då det var ett tag sedan denne hade en fråga i quizzen.

/Håkan
Helt ok från min sida. :)

Läste för övrigt just om SS Morro Castle på Wikipedia. Mycket intressant och osannolikt beteende från de fartyg som kom till undsättning. 8O
https://en.wikipedia.org/wiki/SS_Morro_ ... rro_Castle

/CvD

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Kontakt:

Inlägg av dc » 19 mars 2015, 19:48

Ub.jpg
Ub.jpg (87.17 KiB) Visad 468 gånger
Då har vi en fråga till slut. Två fartyg hade i mitten av förra seklet lite för nära kontakt, varvid det på bilden snabbt intog uläge. Sedan bärgades hon och skall fortfarande vara i livet väl efter hundraårsdagen, men vid annat namn. Vilka två fartyg var inblandade?

Låst