Hmmm ... "bort från sitt hemland" hade jag inte skrivit om det faktiskt betydde "bort från Tyskland", Är det rätt att dra slutsatsen att den något äldre mannens med fotpallen hemland var ett annat land än Tyskland?sveahk skrev: ...denne man, som även han, senare under kriget, blev tvungen att uppsöka Sverige, bort från sitt hemland...
Quiz: Andra världskriget
-
patrik blom
- Medlem
Re: Quiz: Andra världskriget
Martin Andersen-Nexø, Varjag
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
...och varjag prickade in dansken. Författaren till "Pelle Erövraren" som Bille August gjorde en utmärkt film av på åttio-talet. 1939 besökte han Brecht som bodde på Lidingö under den tiden - senare under kriget flyttade/flydde han till Sovjetunionen, för att sluta sina dagar 1953 i Dresden, DDR. Där även Brecht landade efter krigsår i Amerikat, dog i Öst-Berlin 1956.varjag skrev:Martin Andersen-Nexø, Varjag
Patrik eller Varjag, hugget som stucket. Varsågod nästa!
Hans K
Senast redigerad av 1 sveahk, redigerad totalt 24 gånger.
Ger den gärna till patrik, Varjag
-
patrik blom
- Medlem
Andersen-Nexø hade jag tyvärr inget bildminne av. Men eftersom personen ifråga tydligen tolererades i sitt hemland till senare delen av kriget, men inte längre, gissade jag att han var från Norge eller Danmark, därav min fråga om hans hemland var ett annat än Tyskland.
Jag ställer gärna en ny fråga men p g a upptagenhet med annat lär det inte bli förrän i kväll. Om Varjag eller någon annan tycker att quizen bör framskrida fortare än så är denne mycket välkommen att ställa nästa fråga.
Jag ställer gärna en ny fråga men p g a upptagenhet med annat lär det inte bli förrän i kväll. Om Varjag eller någon annan tycker att quizen bör framskrida fortare än så är denne mycket välkommen att ställa nästa fråga.
-
patrik blom
- Medlem
Följande fråga anmälde sig efter några minuters tänkande, hoppas den håller, dvs att det bara finns ett rätt svar:
Den tyske kommendanten i Paris hade ju Hitlers order att förstöra staden och dess stora skönhetsvärden inför den tyska reträtten sensommaren 1944, men han lydde inte order.
En annan historiskt och kulturellt betydelefull stad, bl a försedd med gamla och vackra broar, skonades också - åtminstone broarna, som ju annars alltid sprängdes - under den tyska reträtten, men i det fallet i enlighet med givna order. (Som kom från den behörige befälhavaren, inte från Hitler.)
Vilken stad tänker jag på?
Den tyske kommendanten i Paris hade ju Hitlers order att förstöra staden och dess stora skönhetsvärden inför den tyska reträtten sensommaren 1944, men han lydde inte order.
En annan historiskt och kulturellt betydelefull stad, bl a försedd med gamla och vackra broar, skonades också - åtminstone broarna, som ju annars alltid sprängdes - under den tyska reträtten, men i det fallet i enlighet med givna order. (Som kom från den behörige befälhavaren, inte från Hitler.)
Vilken stad tänker jag på?
Senast redigerad av 1 patrik blom, redigerad totalt 24 gånger.
vild gissning - Prag
-
patrik blom
- Medlem
Prag - stora skönhetsvärden: ja. Gamla och vackra broar: ja. Berördes av striderna under andra världskriget: nej. Dvs nej.
-
tommyjonason
- Medlem
Kanske Berlin?patrik blom skrev:Prag - stora skönhetsvärden: ja. Gamla och vackra broar: ja. Berördes av striderna under andra världskriget: nej. Dvs nej.
Speer avstyrde sprängningar av Berlins många broar då han förklarade för arméledningen - att det skulle helt lamslå stadens
kommunikationer för åratal framöver.
Generalerna insåg logiken i Speer's argument - och avstod.
Varjag
-
patrik blom
- Medlem
patrik blom skrev:Följande fråga anmälde sig efter några minuters tänkande, hoppas den håller, dvs att det bara finns ett rätt svar:
Jag var lite för upptagen med annat i går, och hade tänkt vänta med att ställa en fråga till kvällen, men kom sedan på den fråga jag ställde. Det gick lite för fort. Frågan var inte tillräckligt genomtänkt.
Bl a fanns det mer än ett rätt svar, varav ett är Tommys. Att Rom förklarades som öppen stad - varför det förefaller mycket osannolikt att broarna över Tibern sprängts – kom jag inte på under de alltför få minuter jag ägnade åt frågeställandet. Trots att jag med stor behållning sett Rossellinis film Rom - öppen stad.
Beträffande den stad jag själv tänkte på hade en snabbkoll med Wikipedia sagt mig att frågan borde undvikas. Jag kan ärligt säga att jag ifrågasätter Wikis historieskrivning på den punkten, eftersom W:s version förefaller ologisk. Kriteriet på sanning är ju att något stämmer med verkligheten och är logiskt. Jag ska försöka ta reda på hur det verkligen förhåller sig och återkommer då.
Jag borde ha väntat med att ställa frågan tills jag kunde tänka igenom den, och andra möjliga frågor, ordentligt.
Tommy var först med att svara rätt och ställer nästa fråga.
-
tommyjonason
- Medlem
Jag tänkte först på Budapest, men där fanns det ju knappt någon hel bro när tyskarna drog sig tillbaks.
I samband med ett bombanfall, bland annat riktat mot detta Träffade man förstås, som vanligt civila mål. Som t.ex. denna skola med en massa barn som dog Vad handlar det om?
I samband med ett bombanfall, bland annat riktat mot detta Träffade man förstås, som vanligt civila mål. Som t.ex. denna skola med en massa barn som dog Vad handlar det om?
Holenskolan i Laksevaag utanför Bergen. Målet var ubåtsbunkern.
Men RAF ''mattbombade'' och träffade mycket annat förutom bunkern.....
Det var den 4:e oktober 1944 -
Varjag
Men RAF ''mattbombade'' och träffade mycket annat förutom bunkern.....
Det var den 4:e oktober 1944 -
Varjag
-
tommyjonason
- Medlem
Just det.
61 barn dog, totalt 193 civila norrmän. U-båtsbunkern fick några repor i taket.
Detta var ingen ovanlighet. RAF överskattade sin träffsäkerhet ordentligt i bland. Därför var det säkrast att nattetid vräka ur en massa bomber över vad man trodde var en tysk stad.
Jag tror amerikanarna var lite bättre på "precisionsbombning"
https://www.nordfront.se/den-allierade- ... ksevag.smr
varjag nästa!
61 barn dog, totalt 193 civila norrmän. U-båtsbunkern fick några repor i taket.
Detta var ingen ovanlighet. RAF överskattade sin träffsäkerhet ordentligt i bland. Därför var det säkrast att nattetid vräka ur en massa bomber över vad man trodde var en tysk stad.
Jag tror amerikanarna var lite bättre på "precisionsbombning"
https://www.nordfront.se/den-allierade- ... ksevag.smr
varjag nästa!
Tack tommyjonason
Denne - - fick ett ''Gekado'' från hemorten - som trots att han var fartyschef - hemlighölls för honom av hans officerare.......
Men bara tills maskinpersonalen - ''snickrat till en Ersatz'' som kunde presenteras honom.
Vem var han och vad snickrade dom ihop i maskinrummet...??, Varjag
Denne - - fick ett ''Gekado'' från hemorten - som trots att han var fartyschef - hemlighölls för honom av hans officerare.......
Men bara tills maskinpersonalen - ''snickrat till en Ersatz'' som kunde presenteras honom.
Vem var han och vad snickrade dom ihop i maskinrummet...??, Varjag