Quiz: Andra världskriget

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Låst
patrik blom
Medlem

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 24 februari 2015, 00:19

sveahk skrev: ...denne man, som även han, senare under kriget, blev tvungen att uppsöka Sverige, bort från sitt hemland...
Hmmm ... "bort från sitt hemland" hade jag inte skrivit om det faktiskt betydde "bort från Tyskland", Är det rätt att dra slutsatsen att den något äldre mannens med fotpallen hemland var ett annat land än Tyskland?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 24 februari 2015, 03:16

Martin Andersen-Nexø, Varjag

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av sveahk » 24 februari 2015, 11:23

varjag skrev:Martin Andersen-Nexø, Varjag
...och varjag prickade in dansken. Författaren till "Pelle Erövraren" som Bille August gjorde en utmärkt film av på åttio-talet. 1939 besökte han Brecht som bodde på Lidingö under den tiden - senare under kriget flyttade/flydde han till Sovjetunionen, för att sluta sina dagar 1953 i Dresden, DDR. Där även Brecht landade efter krigsår i Amerikat, dog i Öst-Berlin 1956.

Patrik eller Varjag, hugget som stucket. Varsågod nästa!

Hans K
Senast redigerad av 1 sveahk, redigerad totalt 24 gånger.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 24 februari 2015, 11:51

Ger den gärna till patrik, Varjag

patrik blom
Medlem

Inlägg av patrik blom » 24 februari 2015, 13:48

Andersen-Nexø hade jag tyvärr inget bildminne av. Men eftersom personen ifråga tydligen tolererades i sitt hemland till senare delen av kriget, men inte längre, gissade jag att han var från Norge eller Danmark, därav min fråga om hans hemland var ett annat än Tyskland.

Jag ställer gärna en ny fråga men p g a upptagenhet med annat lär det inte bli förrän i kväll. Om Varjag eller någon annan tycker att quizen bör framskrida fortare än så är denne mycket välkommen att ställa nästa fråga.

patrik blom
Medlem

Inlägg av patrik blom » 24 februari 2015, 14:10

Följande fråga anmälde sig efter några minuters tänkande, hoppas den håller, dvs att det bara finns ett rätt svar:

Den tyske kommendanten i Paris hade ju Hitlers order att förstöra staden och dess stora skönhetsvärden inför den tyska reträtten sensommaren 1944, men han lydde inte order.

En annan historiskt och kulturellt betydelefull stad, bl a försedd med gamla och vackra broar, skonades också - åtminstone broarna, som ju annars alltid sprängdes - under den tyska reträtten, men i det fallet i enlighet med givna order. (Som kom från den behörige befälhavaren, inte från Hitler.)

Vilken stad tänker jag på?
Senast redigerad av 1 patrik blom, redigerad totalt 24 gånger.

wiwawo
Medlem

Inlägg av wiwawo » 24 februari 2015, 14:24

vild gissning - Prag

patrik blom
Medlem

Inlägg av patrik blom » 24 februari 2015, 14:39

Prag - stora skönhetsvärden: ja. Gamla och vackra broar: ja. Berördes av striderna under andra världskriget: nej. Dvs nej.

tommyjonason
Medlem

Inlägg av tommyjonason » 24 februari 2015, 20:08

Rom

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 24 februari 2015, 20:13

patrik blom skrev:Prag - stora skönhetsvärden: ja. Gamla och vackra broar: ja. Berördes av striderna under andra världskriget: nej. Dvs nej.
Kanske Berlin?
Speer avstyrde sprängningar av Berlins många broar då han förklarade för arméledningen - att det skulle helt lamslå stadens
kommunikationer för åratal framöver.
Generalerna insåg logiken i Speer's argument - och avstod.

Varjag

patrik blom
Medlem

Inlägg av patrik blom » 25 februari 2015, 12:14

patrik blom skrev:Följande fråga anmälde sig efter några minuters tänkande, hoppas den håller, dvs att det bara finns ett rätt svar:

Jag var lite för upptagen med annat i går, och hade tänkt vänta med att ställa en fråga till kvällen, men kom sedan på den fråga jag ställde. Det gick lite för fort. Frågan var inte tillräckligt genomtänkt.

Bl a fanns det mer än ett rätt svar, varav ett är Tommys. Att Rom förklarades som öppen stad - varför det förefaller mycket osannolikt att broarna över Tibern sprängts – kom jag inte på under de alltför få minuter jag ägnade åt frågeställandet. Trots att jag med stor behållning sett Rossellinis film Rom - öppen stad.

Beträffande den stad jag själv tänkte på hade en snabbkoll med Wikipedia sagt mig att frågan borde undvikas. Jag kan ärligt säga att jag ifrågasätter Wikis historieskrivning på den punkten, eftersom W:s version förefaller ologisk. Kriteriet på sanning är ju att något stämmer med verkligheten och är logiskt. Jag ska försöka ta reda på hur det verkligen förhåller sig och återkommer då.

Jag borde ha väntat med att ställa frågan tills jag kunde tänka igenom den, och andra möjliga frågor, ordentligt.

Tommy var först med att svara rätt och ställer nästa fråga.

tommyjonason
Medlem

Inlägg av tommyjonason » 26 februari 2015, 07:30

Jag tänkte först på Budapest, men där fanns det ju knappt någon hel bro när tyskarna drog sig tillbaks.

I samband med ett bombanfall, bland annat riktat mot detta
bombning.jpg
bombning.jpg (25.82 KiB) Visad 771 gånger
Träffade man förstås, som vanligt civila mål. Som t.ex. denna skola med en massa barn som dog
bombat.jpg
Vad handlar det om?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 26 februari 2015, 10:15

Holenskolan i Laksevaag utanför Bergen. Målet var ubåtsbunkern.
Men RAF ''mattbombade'' och träffade mycket annat förutom bunkern.....
Det var den 4:e oktober 1944 - :roll:

Varjag

tommyjonason
Medlem

Inlägg av tommyjonason » 26 februari 2015, 13:55

Just det.
61 barn dog, totalt 193 civila norrmän. U-båtsbunkern fick några repor i taket.
Detta var ingen ovanlighet. RAF överskattade sin träffsäkerhet ordentligt i bland. Därför var det säkrast att nattetid vräka ur en massa bomber över vad man trodde var en tysk stad.
Jag tror amerikanarna var lite bättre på "precisionsbombning"
https://www.nordfront.se/den-allierade- ... ksevag.smr

varjag nästa!

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 26 februari 2015, 21:51

Tack tommyjonason

Denne -
sjoeofficer.jpg
sjoeofficer.jpg (19.93 KiB) Visad 709 gånger
- fick ett ''Gekado'' från hemorten - som trots att han var fartyschef - hemlighölls för honom av hans officerare.......

Men bara tills maskinpersonalen - ''snickrat till en Ersatz'' som kunde presenteras honom.

Vem var han och vad snickrade dom ihop i maskinrummet...??, Varjag

Låst