Minkar, sillar och andra ubåtar

Skriv svar
Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Rickard » 4 september 2014, 20:44

Rickard skrev:Jag menar fortfarande att exakt allting tyder på att 3.47 är en slumpinspelning av ett ytfartyg och som saknar betydelse i sig själv annat än som exempel på den rätt omfattande bristen på bevis på sovjetiska ubåtar i Hårsfjärden.
Thule2 skrev:Det är tämligen stor brist på väst ubåtar också
Jo jo, men nu handlade det alltså om att Försvaret lyckades övertyga politikerna i ubåtsskyddskommissionen 1983 att det var sovjetiska ubåtar i Hårsfjärden, vilket i sin tur ledde till diplomatisk protest på högsta nivåer. Dessa politiker visste förstås inte att det bästa beviset för detta var en inspelning på Amalia.

Gällande den brist på västubåtar du nämner så finns det i alla fall en viss möjlighet att det har ett samband med motsvarande brist på bevarade fotografier, exempelvis de flygbilder som du själv sett från Töre 1987.

Thule2
Tidigare medlem

Inlägg av Thule2 » 5 september 2014, 06:58

Det är ju konstigt att det stå i Öb:s hemliga rapport

"signifikanta detaljer kända sedan tidigare, har gett stöd åt observatörernas redogörelse "

Om dessa farkoster var av okänd "art", hur kunde då vissa detaljer vara kända sedan tidigare?
Och har man signifikanta detaljer, borde slutsats om typ eller ursprung kunna dras. Åtminstone borde detaljerna ge en vägledning.

Dessutom så tycker jag att indicie kedjan jag tidigare beskrev stämmer bra, det har vid flera tillfällen varit någon större ubåt
samt ett antal mindre. Om man då utgår ifrån att Nato ubåtar skuggat sovjetiska operationer, så är det inte helt omöjligt.
Det kan även varit tvärt om, men att tro att det inte funnits sovjetiska intrång endast för att konkreta bevis saknas håller inte
anser jag. Det finns inga konkreta bevis på västubåtar heller, eller att B.Stefensson släppte ut en ubåt i Hårsfjärden.
Jag är själv övertygad att uppträdandet att visa sig vid ytan har med tekniska orsaker att göra. Orientering, laddning os.v.
Och när vi inte har specifika typer att visa upp , kan vi inte heller säga att det inte var så. Inte ens Must har kunnat peka ut
några typer, trots signifikanta detaljer som varit kända sedan tidigare.

Min egen slutsats, OM" Stefensson lät en ubåt löpa vid Mälsten, så var det på order från regeringen. Man släppte i så fall ut en sovjetisk miniubåt tillsammans med en ubåt från ett Nato land. Konsekvenserna av att sänka en sovjetisk ubåt skulle få alltför långtgående kosekvenser, så man gjorde upp det hela på diplomatisk väg. Det fick följden att Palme ansågs som en förrädare
och var alltför eftergiven mot Moskva, vilket i slutänden resulterade i mordet på honom 4 år senare. Hans kontakter inom Bl.a CIA litade inte längre på honom, och det kan vara en förklaring till mordet. Inom det egna leden så såg man sin chans när Palme var borta att driva politiken åt höger. Te.x I. Carlssons kovändning när det gällde EU inträdet.

MVH Thule

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 5 september 2014, 12:36

Thule2 skrev:Det är ju konstigt att det stå i Öb:s hemliga rapport

"signifikanta detaljer kända sedan tidigare, har gett stöd åt observatörernas redogörelse"

Om dessa farkoster var av okänd "art", hur kunde då vissa detaljer vara kända sedan tidigare?
Detaljerna var ju kända eftersom de främmande farkosterna så ofta visade sig inför svenska åskådare.

Det som de säger här är ju att man kunde avgöra om nya observationer var riktiga om dessa noterat samma signifikanta detaljer (som ej var kända i t ex massmedia) som tidigare observatörer givit i sina beskrivningar.

Från analysgruppens "Kvalificerade erfarenheter ubåtsincidenter", 84-07-19, sid 4-5:

"Observationer från främst allmänheten styrker att de uppträder djupt in i våra skärgårdar och i våra hamnar. Säkerheten i dessa bedömningar bygger på för allmänheten och massmedia okända karaktäristika som direkt kan hänföras till miniubåtar".

Thule2 skrev:Och har man signifikanta detaljer, borde slutsats om typ eller ursprung kunna dras.

Det kan jag hålla med dig om.

Thule2 skrev:men att tro att det inte funnits sovjetiska intrång endast för att konkreta bevis saknas håller inte anser jag.

Det är naturligtvis en ståndpunkt man kan ta, men dock, med samma resonemang, lite hårdraget, kan man hävda att bara för att det saknas bevis på att ubåtar från Nya Guinea varit här så kan man inte säga att de inte gjort intrång.. :)

Det man får göra är att fundera hur det hänger samman med ett extremt oförsiktigt uppträdande under mer än tio års tid och att Försvaret säger att man tyvärr aldrig fick in ett enda användbart bevis på ubåtstyp/nation, samtidigt som flera, inklusive dig själv, vet att det har funnits oerhört handfast dokumentation som sedan aldrig hörts av igen.

Thule2 skrev:Jag är själv övertygad att uppträdandet att visa sig vid ytan har med tekniska orsaker att göra. Orientering, laddning os.v.
Jag är inte alls övertygad om det. En ubåtsbesättning vet att dess bokstavliga överlevnad är beroende på att ubåten håller sig dold.

Gällande orientering som du nämner så har jag fått förklarat från bland annat f.d. västtysk ubåtskapten att gången var att mycket långsamt förflytta sig från djupare vatten mot ytan - detta för att enbart att passera genom olika vattenskikt är en risk som kunde skapa ljud och röja ubåten. Man lyssnar samtidigt självklart också ytterst noga efter eventuella fartyg i närområdet. När man väl är intill ytan exponeras periskopet bara enstaka decimeter ovanför vattnet i enstaka sekunder innan det dras tillbaka.

(Jag tänker för övrigt då och då på detta när jag är intill vatten. Om det någonstans inom synhåll helt oväntat skulle gå upp ett smalt, svart och kanske två decimeter högt rör under några sekunder, hur stor chans är det att jag skulle se detta? Min bedömning är att denna är ungefär 0 %.)

Gällande laddning av batterier så görs av exakt samma skäl sådant när man minimerar sina risker till upptäckt, d.v.s. nattetid och om möjligt på en diskret plats.

Att de främmande ubåtarna i Sverige åkte runt med periskop gärna och länge är bara så extremt otaktiskt att förklaringen kan vara antingen massiv inkompetens alternativt att man önskade bli sedd.

Och då skall vi inte ens tala om det vansinniga att gå upp med tornet eller till och med hela ubåten i ytläge under dagsljus i närheten av bebodda öar eller båtar.

Den händelse som Anders Jallai beskriver här är ganska slående. En ljus sommarkväll i juli 1987 vid Smådalarö går en miniubåt till ytan och i till synes godan ro lossas två mindre farkoster som sedan ger sig iväg, allt medan sommargäster observerar det hela från närbelägen ö.

Några avslutande rader också kring det demonstrativa uppträdandet från Marinnytt 5/1982 där kommendörkaptenen Nils Bruzelius skriver:

"Det som verkligen förvånar mig, som ubåtschef, är att ubåtarna över huvud taget blir upptäckta. Ofta är det dessutom okvalificerade spaningskällor som gör upptäckterna. Det vanligaste fallet är att personer i båtar eller på land ser ubåtens master.

Min erfarenhet är den, att det är mycket svårt för en ubåt att bli upptäckt. Är man försiktig blir man det aldrig. Det krävs vanligen stor målmedvetenhet eller oförsiktighet från ubåtens sida för att den skall upptäckas. Den fråga som måste besvaras är, varför de främmande ubåtarna så ofta upptäcks när svenska ubåtar i samma situationer (på svenskt vatten) nästan aldrig blir upptäckta.

Det kan inte gärna bero på att främmande ubåtsbesättningar är sämre utbildade, tvärtom har de, när de har blivit utsatta för kvalificerad ubåtsjakt, visat prov på stor skicklighet.
"

Thule2
Tidigare medlem

Inlägg av Thule2 » 5 september 2014, 15:12

Jag känner till både Bruzelius text och Jallais berättelse . Håller helt med Bruzelius, men av alla tusentals observationer som gjort så tror jag själv att en bråkdel varit observationer av ubåtar/miniubåtar. Jallais berättelse tror jag inte på allas, det är påhittat av det som säger sig ha sett det hela. Så öppet finns inte en chans att såna operationer skulle genomföras. Det där är en story lika sann som det som sett Ufo" landa och släppa ut små gröna män på tomten !
Men tack ändå Rickard, vi ha diametralt olika syn på det här.
MVH Thule

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 5 september 2014, 16:11

Thule2 skrev:Håller helt med Bruzelius, men av alla tusentals observationer som gjort så tror jag själv att en bråkdel varit observationer av ubåtar/miniubåtar.

Det är ju ganska noga känt att av en viss mängd tusen observationer som gjordes under en tioårsperiod så blev ett antal hundra klassade med de två högsta nivåerna. (365 stycken observationer på periskop, torn eller ubåt med klassning 1-2.)

Thule2 skrev:Jallais berättelse tror jag inte på allas, det är påhittat av det som säger sig ha sett det hela.

Det finns inget som jag kan se som gör de personerna icke-trovärdiga. Det är flera vittnen som till synes samstämmigt berättar om en observation och dessutom, kanske avgörande, ritar ubåten just på det sättet som det inte var allmänt känt att den större klassen (miniubåt typ 2) såg ut, nämligen med en fristående mast strax bakom tornet.

Ett exempel på det vi diskuterade ovan, att vittnen kan beskriva signifikanta detaljer som är kända sedan tidigare endast hos Försvaret.

Thule2 skrev:Så öppet finns inte en chans att såna operationer skulle genomföras.
Nej, självklart inte om det var sovjetiska elitförband som utförde anfallsförberedelser mot Sverige.

Thule2 skrev:Det där är en story lika sann som det som sett Ufo" landa och släppa ut små gröna män på tomten !
Den är klassad av försvaret som en 2:a, d.v.s. den näst högsta på en sexgradig skala. Jag ser inget skäl till att antaga att den inte stämmer.

Thule2
Tidigare medlem

Inlägg av Thule2 » 5 september 2014, 18:33

Att det sett en ubåt är inte omöjligt, men resten tror jag är påhittat. / Med vänlig hälsning Thule

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 6 september 2014, 16:36

Thule2 skrev:Att det sett en ubåt är inte omöjligt, men resten tror jag är påhittat.
Det finns ingenting som tyder på det.

Från slutlig incidentrapport 1987-10-06, Chefen för Ostkustens Örlogsbas:

"Några tvivel om observatörernas trovärdighet föreligger inte."

Det noteras i rapporten att observatörerna har skärgårdsvana och samtliga anses som vana att se båtar.

Det var en ljus kväll. Vädret klart med obetydlig vind och vattenytan helt stilla.

smådalarö-870704.PNG
smådalarö-870704.PNG (383.39 KiB) Visad 967 gånger
Platsen var vid Smådalarö udde, 200 meter sydsydost om Röudden. Djupet på platsen mellan 15 och 35 meter.

Sjökort: http://kartor.eniro.se/m/qbkPm

Alla fyra i sällskapet observerade, både med och utan kikare, händelseförloppet under ett antal minuter. En av dem beskriver sig tidigare varit skeptisk mot ubåtshistorier, men var här helt säker på att de sett en större ubåt och två mindre.

De upplevde att den ena av de mindre farkosterna lösgjorde sig från aktern och den andra från fören. (En tanke kan dock vara att de befann sig på varsin sida om den större ubåten.)

smådalarö-870704-2.jpg
smådalarö-870704-2.jpg (60.79 KiB) Visad 967 gånger
Den stora ubåten uppfattades ha ett torn och skrovet som en omkring 20 meter lång skugga under vattenytan. Noterbart är att (den förvisso ej vackra) teckningen visar något som är enormt likt den ubåt som visade sig i ytläge vid Dalarö under Hårsfjärdenincidenten fem år tidigare. Just den fristående masten bakom tornet verkar återkomma i olika beskrivningar.

En av vittnena ringde för att larma medan övriga fortsatte att observera farkosterna.

Den stora ubåten vände sig och rörde sig framåt och de noterade att den ena av de mindre farkosterna gick mot Krogarholmen.

Vattnet i området beskrivs av vittnena som mycket klart, med sikt till 4-5 meters djup.

Vidare från CÖrlB O:s rapport:

"Det korta avståndet, sett från 15 m höjd även med kikare, talar för att vad observatörerna sett och beskriver inte kan vara fel. Några naturliga förklaringar kan inte ges."

Slutlig bedömning blir 2 på den sexgradiga skalan, d.v.s. näst högsta möjliga.

Vid Marina Analysgruppens rapport 1988-11-09 bekräftas Örlogsbasens bedömning som en 2:a (sannolik ubåt).

Thule2
Tidigare medlem

Inlägg av Thule2 » 6 september 2014, 17:08

Cosmos ubåten ser ju inte ut så där i profil i vilket fall, det har plant däck dessutom. Kanske var det en Piranha då 1987 :)
MVH/ Thule

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 6 september 2014, 17:15

Thule2 skrev:Kanske var det en Piranha då 1987 :)
Det går tydligen snabbt från att historien är så dum att den är likvärdig med UFO:n som släpper av gröna män - till kanske ett hopp om Piranha! :)

Dock, förstås, förutom att Piranhan inte ens var levererad 1987 så har den ett kraftigt mycket lägre fördäck.

Sedan är fortfarande din initiala analys riktig om den appliceras på sovjetiska specialförband som utför anfallsförberedelser i fredstid - det är fullkomligt extremt osannolikt att man skulle uppträda så pass öppet om man hade fientliga avsikter.

Detta är en ubåt som inte är bekymrad över att bli upptäckt och observerad.

Thule2
Tidigare medlem

Inlägg av Thule2 » 6 september 2014, 17:44

Jag skämtade Rickard, dessutom sjösattes Piranhan 1986. Men vad som är intressant vad beträffat det Italienska typerna. Sovjet kom över ett relativt stort antal Italienska miniubåtar under kriget. 1945 så var Schihau-Elbingshipyard under sovjetisk kontroll.
Man hade även kommit över 18 st Tyska Seehund. Fyra st fanns 1948 i Leningrad. 1950 kalkylerade Sovjet med en produktion av minst 70 st utvecklade Seehund. Man hade även ett par Seeteufel, ett antal salamander och Biber. Utvecklingen av miniubåtar satte fart ordentligt. Så flera av det iakttagna farkosterna i Sverige kan kanske härledas till några av dessa. Fast naturligtvis modernare. Uppgifterna kommer från boken "Soviet submarines, Design development and tactics. Av Jan Breemer, utgiven av Janes informatin Group. Så mi teori är fortfarande att vi haft närgångna besök av icke kända sovjetiska farkoster, och en och annan Nato ubåt. men någon Cosmos ubåt tror jag inte att kräftsällskapet såg, den ser inte ut så som på teckningen.
Utsläppet av miniubåtarna kan vara fyllesvammel, eller missuppfattning eller sant. Men jag tror alltså inte på storyn.
MVH/ Thule

Thule2
Tidigare medlem

Inlägg av Thule2 » 6 september 2014, 19:58

Några funderingar Rickard! Du har vid ett flertal tillfällen uttryckt att vi skall inte dra några förhastade slutsatser" och företrädare för marinen som gjort allt det kunnat för att visa på sovjetiska ubåtar m.m. Nu senast sågade du Göran Frisk och hans uttalande. Då undrar jag, hur vet du att detta vid Smådalarö inte är ett förhastat ärende och att det är trovärdigt ?
Slutklämmen kommer ju från marinen, och du har själv sagt att uppgifter från dem skall vi ta med försiktighet. Eller är det så att du sätter ribban " för vad som skall anses som förhastat eller riktigt, och så skall vi med annan uppfattning följa det direktiven.
Den spännande kuggfrågan när det gäller just den observationen, vad kom marinen fram till själva? Det som gjort allt för att dölja inblandning av Nato ubåtar. Skulle det då avhemliga en rapport på en Cosmos, och i så fall varför ? Man borde rimligen stoppat undan den i gömmorna också. Den logiken går inte ihop. MVH Thule

Probos
Medlem

Inlägg av Probos » 7 september 2014, 00:54

Rickard skrev: Hej Bergman,

det är bra att vara noga med detaljerna. Det är mycket riktigt så att det är två olika personer från DN, en journalist (Anders Öhman) och en fotograf (Folke Hellberg), som tillsammans gjorde det reportage Göran Wallén refererar till.

Jag har fått bekräftat från Amalias ägare att det från loggboken tydligt framgår att båda dessa var ombord på resan till Mälsten med Amalia den 12:e oktober 1982.

De tveksamheter som Göran Wallén hänvisar till kan alltså även nu lämnas utan avseende.
Hej alla,
Jag har under en lång tid valt att observera snarare än delta i denna diskussion även om ämnet intresserar mig mycket. Inte för att raljera men att följa debatten som förts främst här så handlar det mest om upprepningar, cirkelbevis, osv. Då och då tillkommer någon ny som gör samma resa och tror sig upptäckt något nytt som egentligen redan är avhandlat sedan länge. Så jag tror att på något sätt skulle även denna tråd kanske må bra av ett slags nytt avstamp genom att sammanställa de korn av fakta som faktiskt framkommit genom det hängivna efterforskningar som gjorts och sålla bort ovidkommande information likt en ubåtskommission.

Det som slog mig redan när den nya analysen av som ledde fram till Amalia, var att faktiskt kontakta journalisterna ifråga. Nu verkar "Rickard" ha en kontakt så jag tycker att en mycket intressant fråga är om det fortfarande finns foton/negativa att få tag i från deras bevakning. En fotograf tar säkerligen väldigt mycket bilder som aldrig publiceras.
Jag tycker att om dessa bilder finns så kan de ovärderlig information om det som då ansågs vara oväsentligt. De kanske visar lägen på ytfartyg/helikoptrar, andra personer som var med på Amalia som då kan styrka detta, tidpunkter, vattenytan som sådan osv. Eftersom detta har blivit "Community forskning" så tycker jag om bilderna finns att det läggs ut för allas beskådan för goda analyser.

Nu när jag läser AB artikeln från 2008 med nya ögon så låter detta lite märkligt
"Normalt kommer man ju inte ihåg sådana här saker 26 år senare men eftersom det handlar om professionell sjöfart finns det en skeppsjournal. Där stod det att vi kört just de klockslagen genom Danziger Gatt och det stämmer med deras inspelade tid."
Nu vet jag förstås inget om denne skeppares person men jag är förvånad att de gjorts sådana noggranna anteckningar över klockslag/position nästan som en plott på ett fartyg av den storleken. Man skulle vilja se övriga delar av journalföringen för att se om den är lika detaljerad. http://gfx.dagbladet.no/pub/artikkel/5/ ... 280274.jpg

Ulf Busch verkar också ha ett intresse i ubåtsfrågan (en övrigt intressant artikel), alltid intressant att förstå nätverken.
http://sjomanohman.blogspot.se/2011/10/ ... -fran.html

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem

Inlägg av Bergman » 7 september 2014, 02:40

Hej Probos,

Jag har beställt DNs första sida från den 13 Oktober 1982 av KB. Jag räknar med att ha den i PDF format i början på nästa vecka o kommer då att dela den här,...

Det nya som kommit fram här på senare tid tycker jag är att vi börjar få fram mer o mer av referens matrialet till det som vi diskuterar. Samtliga 3 statliga utredningar som är gjorda finns nu fritt att tillgå på nätet.

Ola Frithiofsson och jag har även tillsammans jobbat med att ta fram de mesta av vikt som sänts på SVT angående Ubåtarna. Många av inslagen finns idag att tillgå på SVT Öppet Arkiv, o mera är på gång,..

http://www.oppetarkiv.se/sok/?q=reportrarna

Probos skrev:
Rickard skrev: Hej Bergman,

det är bra att vara noga med detaljerna. Det är mycket riktigt så att det är två olika personer från DN, en journalist (Anders Öhman) och en fotograf (Folke Hellberg), som tillsammans gjorde det reportage Göran Wallén refererar till.

Jag har fått bekräftat från Amalias ägare att det från loggboken tydligt framgår att båda dessa var ombord på resan till Mälsten med Amalia den 12:e oktober 1982.

De tveksamheter som Göran Wallén hänvisar till kan alltså även nu lämnas utan avseende.

Den slutsats som Rickard gör i ovanstående citat håller jag inte alls med om. "Journalistens" uttalande står idag i konflikt med "Fotografens",.. och att då bara strunta i att beakta det som "fotografen" sagt o att bara tro på "journalisten" är enligt min uppfattning ett misstag.

Ingen undersökande Journalist skulle våga dra en slutsats angående Göran Walléns uttalande innan ovanstående konflikt lösts, (genom att tex tala med fotografen).

Således är jag för närvarande inte överens med Rickard.

Vad gäller Ulf Busch o Amailia så har jag också en del tveksamheter som jag funderar på, men jag hade tänkt att vänta med dem tills vi har tillgång till DNs första sida.

Bill.

Thule2
Tidigare medlem

Inlägg av Thule2 » 7 september 2014, 07:36

Instämmer med Probos, en nystart skulle vara bra. När det gäller Smådalarö så är min åsikt att om man såg en ubåt vid tillfället
så var det en Una klass, det som senare utvecklades till bl.Velebit. Tornet , anordningen bakom tornet, samt den böjda formen i för och akter stämmer in på vittnets teckning. Cosmos stämmer inte alls med sitt plana däck. Una klassen började byggas 85 ) och var speciellt avsedd för den här typen av operationer. MVH Thule

Det finns mer än wikipedia om dem för den som är intresserad!

http://en.wikipedia.org/wiki/Una-class_submarine

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 7 september 2014, 09:40

Thule2 skrev:När det gäller Smådalarö så är min åsikt att om man såg en ubåt vid tillfället så var det en Una klass, det som senare utvecklades till bl.Velebit.
I lite hast, det finns absolut en viss likhet, men var ju en ubåt tillhörandes dåvarande Jugoslavien. Vad tycker du talar för att Jugoslavien skulle uppträda med ubåtar i ytläge djupt in i Stockholms skärgård 1987?

Skriv svar