Thule:
Thule2 skrev:Samt en uppkastning och avföring i Töre vid en förmodad uppstigning. (Undrar om man tog prov på det ?)
Det är intressant, en annan okänd uppgift kring Töre. Vet du om man såg själva dykaren i samband med detta?
Angående upphittade sovjetiska räddningslungor:
Thule2 skrev:Att det hittas massor under flera års tid har jag aldrig hört talas om, endast 8 st
Det framgår av Försvarets Materielfyndshandbok, som i sig finns på bild i "Ryska elitförband", von Braun och Gyllenhaal, sida 119.

- lunga.jpg (90.29 KiB) Visad 521 gånger
Joakim von Braun och Lars Gyllenhaal skriver på sid 117 i samma bok:
"
Vilka är då de bästa tillgängliga beläggen för att just sovjetiska specialförband skall ha förekommit på svenskt territorium? År 1988 offentliggjordes en bild av räddningslungor av sovjetisk tillverkning funna i Stockholms skärgård. De bör rimligtvis ha kommit från en räddningsaktion med en ubåt från Warszawa-pakten."
(min fetstil)
Jag upplever det faktiskt som en mycket märklig slutsats när författarna vet att det hittades ett
större antal fynd av denna räddningslunga i Sverige i flera år - som även alltså användes av både ubåts- och stridsvagnspersonal.
Om dessa skall tolkas som fynd från sovjetiska ubåtsmän som gjort nöduppstigningar från torra miniubåtar måste det alltså ha förlist ett större antal sådana, för det blir ju konstigt om bara några fynd, t.ex. de från 1988, skulle betyda "rimligtvis" en nödaktion och de andra inte.
Förutom mängden upphittade exemplar av denna tingest så behöver man som sagt också, bland en del annat, fundera över det troliga att sovjetiska specialförband på illegalt uppdrag i främmande land kollektivt - efter ha nått land efter diverse ubåtshaverier - flera år i sträck skulle släppa sina rysktillverkade räddningslungor på stranden i stor skala och enkelt avslöja sig.
Thule2 skrev:Att Joakim V vB örhåller sig till SOU : 1983 förkastar inte övriga uppgifter. Det han pratat med känner nog inte ens till den utredningen. Så jag tycker inte de sakerna har med varandra att göra.
Det kanske mest väsentliga med återkommande referenser till 1983-utredningen är att det antyder att man inte har fullständigt uppdaterade kunskaper i ämnet, utan - kanske - håller sig kvar vid tolkningar som var både vettiga och giltiga på 80-talet, men inte är det i dag.
Bergman:
Rickard skrev:Jag menar att jag tror att man inte råkat tappat bort en omfattande mängd dokumentation utan medvetet placerat detta någonstans där det inte redovisats för regering eller ÖB.
Bergman skrev:
Jag är fortfarande inte säker på att jag förstår,.. därför hoppas jag att det är OK att jag frågar igen,...
1. Vem är "man" i nedanstående citat?
Jag har ingen specifik uppfattning eftersom det är så mycket oklarheter (och notera att detta är något jag "tror") men i så fall är det troligen i dåvarande Marina Analysgruppen på 80-talet som saker har gått förlorade. Detta var en liten isolerad grupp, skyddad av flera lager av sekretess även internt, som tog emot och analyserade alla incidenter och data kring dessa. Samma grupp som systematiskt beordrade flottans ubåtsjaktstyrka att bryta mot regeringens insatsregler mot främmande kränkningar (IKFN) och istället tillåta främmande ubåtar att fritt verka i svenska vatten. Syftet med detta enormt märkliga agerande (om man
verkligen trodde att det var sovjetiska specialförband som tränade på att döda svenska soldater) sades vara att man istället för att följa regeringens instruktioner skulle samla in underrättelser till analysgruppen - fast dessvärre lyckades aldrig något enda bevis mot sovjetiska ubåtar tas till vara.
Bergman skrev:2. Gör du skillnad på "Försvaret" "Millitär" och "ÖB" ? Kan du förklara?
Det beror väl på sammanhanget. Jag är lite osäker på utifrån vilket formulering du menar just här? När jag skriver "ÖB" menar jag inte myndigheten ÖB utan personen som innehar rollen som överbefälhavare, typiskt Bengt Gustafsson.
Rickard skrev:Det vill säga, du tror alltså fortfarande att militären begick förräderi och på främmande makts begäran förfalskade rapporten till regeringen 1987 där det framgick att inga bevis fanns mot Sovjet?
Bergman skrev:3. Vad är skillnaden i din slutsats om Ubåtarna jämfört med det som du ovan beskriver (och som Thule bestrider) att Thule kommit fram till?
Skillnaden ligger i att om den teori som Thule (åtminstone tidigare) framförde att om det fanns en mängd hemliga bevis mot sovjetiska miniubåtar så måste analysgruppen skapat en falsk rapport till statsministern 1987 eftersom det där framkom att några sådana sovjetiska bevis
inte fanns. Vilket även ÖB Bengt Gustafsson varit tydlig med att han även informerat samtliga svenska partiledare om.
Att ens någon inom svenska Försvaret skulle medvetet verkat för att dölja för regeringen att ubåtarna var sovjetiska har jag otroligt svårt att finna något rimligt eller tänkbart skäl till.
Urban:
Urban skrev:Undrar även om man vet med 100% att bilden som visas är rättvänd?
Jag kom att tänka på att på den lite större versionen av bilden ser man även en bottenskugga, vilket antyder att den i sitt normala utförande bör vara vänd "rätt" så att säga.
Stighult:
Stighult skrev:Bara för att spåna lite grand. Ingen som misstänkt att en Mystic skulle kunna vara Hävringe-ubåten?
Det är bra om vi just kan spåna och kanske finna nya idéer. Det jag tror talar mot just Mystic/Avalon är dels tornets placering, som på sonarbilden verkar ligga väldigt långt fram, samt att de inte har den tydliga nedsänkningen vid nosen som verkar synas - och som Thules vittne såg på nära håll i Töre 1987.