Minkar, sillar och andra ubåtar

Skriv svar
Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Rickard » 24 mars 2014, 17:12

Bergman skrev:Men diskussionen hamnar hela tiden på sidospår, om nationalitet och i ett "du har fel och jag rätt läge", det är oerhört frustrerande,...
Jag håller också med dig Bergman om att det är frustrerande stundtals. Dock, detta är ändå ett diskussionsforum och när allsköns påståenden läggs fram så kommer de nästan oundvikligen att diskuteras. Sedan skulle jag också gärna slippa samma saker upprepade åter och åter igen och skulle gärna se att vi kunde fokusera på nya uppgifter istället.

Men först - några kommentarer till diskussionen.. :)

Thule2 skrev:Återigen Rickard, det är ingen komplott.
Så om (enligt din teori) svensk militär anser sig inte vara underställd svenska regeringen utan helt eller delvis istället lyder under utländsk makt så är detta inte en komplott?

Thule2 skrev:Detta handlar om underrättelse material , och det sprider man inte hur som helst.
Men Thule, för säkert tjugonde gången, det handlade inte om att sprida något material "hur som helst". Det handlade om att landets statsminister begärde att få fram vilka belägg som faktiskt fanns mot Sovjet och några sådana visade sig inte finnas.

Det var en intern och kvalificerat hemlig rapport direkt från marina analysgruppen till statsministern i slutet av 1987. Rapporten granskades sedan på statsministerns uppdrag av bland annat före detta chefen för svensk underrättelsetjänst och man sågade dess oerhört svaga och icke-sammanhängande indicier och noterade specifikt att det var märkligt att varken svensk eller allierad underrättelsetjänst lyckats identifiera de påstådda sovjetiska miniubåtarna.

Det är helt enkelt så att bara denna episod helt motbevisar din tes.

Thule2 skrev:Och så återigen, jag tror inte en sekund på att berörda politiker inget vetat, det är skillnaden mellan dig och mig. påstår de att det inte visste, då tror jag att det far med osanning, av en eller annan anledning.
Vilken anledning eller skäl tycker du att det finns till detta? Vi har ju en mycket stor mängd skriftliga källor på motsatsen, men det är ju förstås noterat här så många gånger.

Thule2 skrev:Och återigen, hur kan du komma till slutsatsen att inga sovjetiska
miniubåtar skulle kunna passa in i Törefjärden, känner du till samtliga det har eller haft ?

Nej, och det har jag förstås aldrig heller påstått och jag menar inte vilken specifik typ av miniubåt(-ar) det var. Vad jag sagt är att alla de omständigheter som finns kring incidenten, både officiellt kända och sedan kombinerat med de olika saker vi hört här och på andra håll, gör det oerhört orealistiskt med sovjetiska ubåtar i Töre 1987.

Thule2 skrev:Vad gäller C. Bildts uttalande menar jag ; var fick han uppgifterna från? Grep han dem bara ur luften, eller hade någon planterat dem i huvudet på honom ?
En kombination är min gissning, men det är ju ingen som vet exakt. Han har uppenbarligen fått höra en hel del om de misstänkta miniubåtarnas utseende och uppträdande (typ 1 och 2) från Försvaret och har sedan troligen själv fyllt i med egna teorier/chansningar. De miniubåtstyper han refererar till (Argus och Zvuk) är ju så extremt uppenbart fel att väl ingen kan tro på det och gällande allt övriga förblir det ju obekräftat.

Bara ett fåtal år senare ordnar Carl Bildt som statsminister så att Emil Svensson skall åka till Moskva för förhandlingar med Ryssland. Noterbart är att Carl Bildt arrangerat själva ubåtsförhandlingarna innan Emil Svensson får veta att han har i uppdrag att leda den svenska delegationen. Hade Bildt ställt frågan internt innan hade kanske denna genanta historia sluppit hända, det vill säga att någon kunde informerat Bildt i förväg att några mer bevis (mot Sovjet) inte fanns annat än enstaka bandinspelningar på ytfartyg och minkar. Jag tvivlar inte på att Carl Bildt säkerligen trodde att det fanns oerhört mycket mer belägg än vad som faktiskt existerade.

Thule2 skrev:För övrigt så har säsongen för långbågskytte kommit igång, och jag ids inte hålla på att upprepa min ståndpunkt gång på gång. Ivan var här, och Uncle Sam kollade hans förehavanden ,med moder Sveas goda minne / Mors, Thule
Thule, i all vänlighet, jag tror ingen begär att du skall upprepa din ståndpunkt gång på gång, däremot så kan man inte bara fortsätta hävda saker som går emot en stor mängd kända fakta och inte ens försöka förklara hur dessa alternativa teorier skulle kunna fungera mot verkligheten.

Om du nu lämnar diskussionen (för sjätte eller sjunde gången tror jag) så önskar jag lycka till med långbågsskyttet.

Thule2
Tidigare medlem

Inlägg av Thule2 » 24 mars 2014, 18:34

Enkelt uttryck Rickard, jag tror att svenska folket har blivit förda bakom ljuset av politiker, militärer m.fl som har och besitter kunskap om det som hände under det här åren. Man agerade för som man säkerligen ansåg rikets bästa, och din och min säkerhet. att man sedan fick ta till lögner, eller åtminstone "krydda anrättningen efter behov" är jag helt övertygad om.
För uttalanden som vi visste inget det tror jag inte en sekund på, och kommer aldrig att tro på. Så satt man och sade vid Nynbergrättegångarna också, vi visste inget, eller vi gjorde bara vårt jobb. Ingen jämförelse i övrigt. Politiker ljuger när det behövs ,och passar ändamålet. Och tyvärr så gör nog deras underhuggare det också. Pierre Chori uttalade något liknande en gång, Svensk neutralitet slår åt alla håll" och har inga kopplingar till vare sig öst eller väst . Liknande lögner har förekommit från andra blocket. Vi är grundlurade allihop, och tyvärr så är det bara att gilla läget.

Tack för inputen om lång bågs skyttet. Där är jag mer träffsäker än vad det gäller att peka ut enskilda miniubåtar, det kan jag ge dig garantier på, inom 75 meter är jag livsfarlig :) Ha det gott hur som, vi har delade meningar och det är inget konstigt med det. Jag får avsluta med Lars Lindbergs ord, " det ljuger allihop"

MVH Thule

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem

Inlägg av Bergman » 24 mars 2014, 20:08

Rickard.

Du har rätt, det här är ett diskussions forum och jag är mer praktiskt lagd och gillar att få saker gjorda och inte prata runt, runt,..

Som tillexempel det här, NY VIDEO tillgänglig from idag på SVT Öppet Arkiv, Det hemliga Ubåts Kriget:

http://www.oppetarkiv.se/video/1900463/ ... batskriget

Stort TACK till Ola för all hjälp med det här!

Bill.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 24 mars 2014, 20:36

Thule2 skrev:Enkelt uttryck Rickard, jag tror att svenska folket har blivit förda bakom ljuset av politiker, militärer m.fl som har och besitter kunskap om det som hände under det här åren.
Då avstår jag från att kommentera detta och hänvisar bara till vad jag skrivit tidigare.

Skjut säkert, vi hörs säkerligen. :)

Bergman skrev:Som tillexempel det här, NY VIDEO tillgänglig from idag på SVT Öppet Arkiv, Det hemliga Ubåts Kriget:
Detta är alltså det berömda programmet med "de tre sovjetiska ubåtsmännen" som talar ut om ubåtsoperationer. Vid en snabb genomtittning kan det faktiskt kännas trovärdigt, dock om man tittar/funderar på vad de säger och inte säger finns det stora skäl anser jag att ifrågasätta det.

Här är mina tidigare tankar kring programmet:

viewtopic.php?f=22&t=41075&p=662337#p662328

I del två, som inte finns tillgängligt, fortsätter den enda av de tre som faktiskt säger sig varit i svenska vatten, "Sergei", sina berättelser om fjärrstyrda kärnvapentorpeder gömda runt om i Sverige.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 13 april 2014, 11:03

Hejsan!
Jag har gjort ett inlägg i kategorin "historia i media" där jag förklarar närmare angående det jag nu tar upp. Här vill jag bara uppmärksamma er på historiepodden som idag släpper ett avsnitt angående ubåtsjakt. Avsnittet riktar sig till icke-experter men jag har också haft er i åtanke kan jag säga. Lyssna gärna vid tillfälle via iTunes eller http://podcasts.nu/avsnitt/historiepodd ... at-i-sikte

Twitterkontot "historiepodden" är inte vi, däremot facebooksidan och hashtaggen #histpod.
Simma lugnt :)
Bilagor
Ubåtsjakt.jpg
Ubåtsjakt.jpg (44.06 KiB) Visad 920 gånger

Warlock
Ny medlem

Inlägg av Warlock » 22 april 2014, 16:42

Mellsten -91. Jag gjorde lumpen där och då och kan med säkerhet säga att det inte var en mink som var på besök. Vilken nationalitet farkosten/miniubåten hade är omöjligt att säga men besök fick vi. Sen att muskö låg och sov och beredskapen i övrigt var totalt obefintlig gjorde att det inte blev så mycket av det hela..

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 23 april 2014, 10:19

Warlock skrev:Mellsten -91. Jag gjorde lumpen där och då och kan med säkerhet säga att det inte var en mink som var på besök.
Hej Warlock, och välkommen till forumet/diskussionen. Kan du berätta något mer om den händelsen och vad det är som gör att du är säker på att det var en "riktig" farkost vid det tillfället?

Warlock
Ny medlem

Inlägg av Warlock » 23 april 2014, 11:33

Hej Rickard! Jo man skulle väl kunna säga att jag hade radarkoll på farkosten ända från Landsort och sedan även var ögonvittne.. Allt mitt i natten förstås.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 23 april 2014, 11:39

Warlock skrev:Jo man skulle väl kunna säga att jag hade radarkoll på farkosten ända från Landsort och sedan även var ögonvittne..
Tack för ditt svar Warlock. Radarkoll, innebar det att den rörde sig i ytläge? Fick du någon uppfattning om längd/storlek/utseende?

Och med ögonvittne, såg du själva farkosten personligen?

Thule2
Tidigare medlem

Inlägg av Thule2 » 14 maj 2014, 08:51

Enligt fotografen som lämnade in filmrullarna på den så kallade gröna fläcken , så har han aldrig sett eller påstått att den var grön. Han minns inte att den hade någon färg alls. Helikopterbesättningen bekräftade uppkomst av slam, men ingen grön fläck.
Hur har historien om den gröna fläcken uppstått egentligen? Någon som vet ? MVH Thule

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 14 maj 2014, 08:58

I mycket hast, vem är fotografen du talar om ovan?

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem

Inlägg av Wedman » 14 maj 2014, 09:52

Thule2 skrev:Enligt fotografen som lämnade in filmrullarna på den så kallade gröna fläcken , så har han aldrig sett eller påstått att den var grön. Han minns inte att den hade någon färg alls. Helikopterbesättningen bekräftade uppkomst av slam, men ingen grön fläck.
Hur har historien om den gröna fläcken uppstått egentligen? Någon som vet ? MVH Thule
Uppgiften finns i MS krigsdagbok liksom i Lennart Ljungs dagbok. Se SPELET UNDER YTAN Teknisk bevisning i nationalitetsfrågan för ubåtsoperationen mot Sverige 1982 av Ola Tunander, sidorna 163-167.

Thule2
Tidigare medlem

Inlägg av Thule2 » 14 maj 2014, 10:18

Jag pratar om den civile fotograf , Folke Hellberg DN som tog en massa bilder på den sk. Fläcken" endast en bild publicerades.
En officer från X har pratat med honom och fotografen har aldrig sett eller påstått att det varit någon grön fläck.
"Den hade ingen färg alls " slut citat!

Att uppgiften finns i boken Wedman , det vet jag. Men vem eller vad är ursprunget till att det var en grön fläck.
Det finns ingen av det inblandade som sett någon grön fläck. Inte heller helikopterbesättningen. Alla involverade har sett vad man beskrivit som möjligt bottenslam :

1988 hittades 8 st räddningsutrustningar av samma typ som man har hittat under 70 och tidigare under 80 talet.
Nationalitet känd men ej offentligjord.

Samma år besköts grodmän i Svensk skärgård , nedgrävda förnödenheter hittades.
Nationalitet känd , men ej offentlig gjord.

1982 lade svenska kustartilleriets minläggare Furusund ut det sk. MAFU (Marinens fasta underbevkningssystem) i svenska vatten.
Prov med passiv sonar genomförs vid Mellsten 1981.
Här finner jag tidperioden intressant/ MVH Thule
Senast redigerad av 1 Thule2, redigerad totalt 14 gånger.

Thule2
Tidigare medlem

Inlägg av Thule2 » 14 maj 2014, 11:07

Vad beträffar det vi pratat om försvunna handlingar tidigare. Min uppfattning idag är att inga handlingar försvunnit, det ligger lite här och där . Och kanske inte alltid där man förväntar sig. Dessutom är många handlingar fortfarande hemligstämplade
enligt kap 15 2.a paragr. Som te.x den serie bilder man tog 1989 vid Holmögadd på ett ubåtstorn i bra dagsljus.

En intressant omständighet jag hittat under våren.
Observationen/ kontakten vid Långö rännan .(Tidpunkt ej angiven) beskriver ett föremål med längden 14-16 meter. Det är exakt samma måttuppgifter man kom fram till vid analysen av sonarbilden från fiskarens båt i Törefjärden 1987 . Kan naturligtvis vara
en slump? Men en annan fiskare som upptäckte en mindre farkost i fjärd mynningen har lämnat precis samma uppgifter på bedömd längd.

Det två helikoptrar som med aktiv och passiv hydrofon befann sig i Törefjärden fick kontakt med två mindre och ett större föremål innanför avspärrningarna.

Problemet är fortfarande att få ut dessa handlingar för det är hemligstämplade. Men det finns andra uppgifter som pekar på att minst ett av föremålen var ca 14-16 meter. Dykare som gjorde uppstigning observerades även av hundpatrull.
MVH Thule

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 14 maj 2014, 11:42

Thule2 skrev:Jag pratar om den civile fotograf , Folke Hellberg DN som tog en massa bilder på den sk. Fläcken" endast en bild publicerades.
En officer från X har pratat med honom och fotografen har aldrig sett eller påstått att det varit någon grön fläck.
I hast igen, fotografierna från DN togs inte ens samma dag som minsprängningen. Vad de såg eller inte såg är alltså inte helt relevant.

Skriv svar