Jag håller också med dig Bergman om att det är frustrerande stundtals. Dock, detta är ändå ett diskussionsforum och när allsköns påståenden läggs fram så kommer de nästan oundvikligen att diskuteras. Sedan skulle jag också gärna slippa samma saker upprepade åter och åter igen och skulle gärna se att vi kunde fokusera på nya uppgifter istället.Bergman skrev:Men diskussionen hamnar hela tiden på sidospår, om nationalitet och i ett "du har fel och jag rätt läge", det är oerhört frustrerande,...
Men först - några kommentarer till diskussionen..
Så om (enligt din teori) svensk militär anser sig inte vara underställd svenska regeringen utan helt eller delvis istället lyder under utländsk makt så är detta inte en komplott?Thule2 skrev:Återigen Rickard, det är ingen komplott.
Men Thule, för säkert tjugonde gången, det handlade inte om att sprida något material "hur som helst". Det handlade om att landets statsminister begärde att få fram vilka belägg som faktiskt fanns mot Sovjet och några sådana visade sig inte finnas.Thule2 skrev:Detta handlar om underrättelse material , och det sprider man inte hur som helst.
Det var en intern och kvalificerat hemlig rapport direkt från marina analysgruppen till statsministern i slutet av 1987. Rapporten granskades sedan på statsministerns uppdrag av bland annat före detta chefen för svensk underrättelsetjänst och man sågade dess oerhört svaga och icke-sammanhängande indicier och noterade specifikt att det var märkligt att varken svensk eller allierad underrättelsetjänst lyckats identifiera de påstådda sovjetiska miniubåtarna.
Det är helt enkelt så att bara denna episod helt motbevisar din tes.
Vilken anledning eller skäl tycker du att det finns till detta? Vi har ju en mycket stor mängd skriftliga källor på motsatsen, men det är ju förstås noterat här så många gånger.Thule2 skrev:Och så återigen, jag tror inte en sekund på att berörda politiker inget vetat, det är skillnaden mellan dig och mig. påstår de att det inte visste, då tror jag att det far med osanning, av en eller annan anledning.
Thule2 skrev:Och återigen, hur kan du komma till slutsatsen att inga sovjetiska
miniubåtar skulle kunna passa in i Törefjärden, känner du till samtliga det har eller haft ?
Nej, och det har jag förstås aldrig heller påstått och jag menar inte vilken specifik typ av miniubåt(-ar) det var. Vad jag sagt är att alla de omständigheter som finns kring incidenten, både officiellt kända och sedan kombinerat med de olika saker vi hört här och på andra håll, gör det oerhört orealistiskt med sovjetiska ubåtar i Töre 1987.
En kombination är min gissning, men det är ju ingen som vet exakt. Han har uppenbarligen fått höra en hel del om de misstänkta miniubåtarnas utseende och uppträdande (typ 1 och 2) från Försvaret och har sedan troligen själv fyllt i med egna teorier/chansningar. De miniubåtstyper han refererar till (Argus och Zvuk) är ju så extremt uppenbart fel att väl ingen kan tro på det och gällande allt övriga förblir det ju obekräftat.Thule2 skrev:Vad gäller C. Bildts uttalande menar jag ; var fick han uppgifterna från? Grep han dem bara ur luften, eller hade någon planterat dem i huvudet på honom ?
Bara ett fåtal år senare ordnar Carl Bildt som statsminister så att Emil Svensson skall åka till Moskva för förhandlingar med Ryssland. Noterbart är att Carl Bildt arrangerat själva ubåtsförhandlingarna innan Emil Svensson får veta att han har i uppdrag att leda den svenska delegationen. Hade Bildt ställt frågan internt innan hade kanske denna genanta historia sluppit hända, det vill säga att någon kunde informerat Bildt i förväg att några mer bevis (mot Sovjet) inte fanns annat än enstaka bandinspelningar på ytfartyg och minkar. Jag tvivlar inte på att Carl Bildt säkerligen trodde att det fanns oerhört mycket mer belägg än vad som faktiskt existerade.
Thule, i all vänlighet, jag tror ingen begär att du skall upprepa din ståndpunkt gång på gång, däremot så kan man inte bara fortsätta hävda saker som går emot en stor mängd kända fakta och inte ens försöka förklara hur dessa alternativa teorier skulle kunna fungera mot verkligheten.Thule2 skrev:För övrigt så har säsongen för långbågskytte kommit igång, och jag ids inte hålla på att upprepa min ståndpunkt gång på gång. Ivan var här, och Uncle Sam kollade hans förehavanden ,med moder Sveas goda minne / Mors, Thule
Om du nu lämnar diskussionen (för sjätte eller sjunde gången tror jag) så önskar jag lycka till med långbågsskyttet.